Skatterestanselister, en variant av skattelistene som ble avviklet på 1970-tallet, lignet mye på en moderne gapestokk som det lenge ble stilt få spørsmål ved, ifølge artikkelforfatteren.(Illustrasjon: Shutterstock / NTB)
Hvorfor har vi offentlige skattelister?
POPULÆRVITENSKAP: De fleste har nå fått skatteoppgjøret for 2022 selv om skattelistene først offentliggjøres i begynnelsen av desember. Men hvorfor har vi offentlige skattelister? Begrunnelsen har endret seg over tid.
HaraldEspeliHistoriker, Handelshøyskolen BI
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og populærvitenskap
Når skattelistene blir offentlige, bruker lokale og nasjonale medier mye plass på å presentere skatteyteres
skattbare inntekt og formue utfra forskjellige kriterier. La oss se
nærmere på historien bak denne langvarige tradisjonen.
En minst 250-årig historie
For de fleste vil det
være overraskende at offentlige skattelister har en tradisjon tilbake til eneveldet
(1660-1814).
De offentlige skattelistene har sitt klareste og viktigste historiske
utgangspunkt i den kommunale bybeskatningen på 1700-tallet som introduserte en
skjønnsbasert inntekts- og formuesskatt. Da ble det slått opp en oversikt på et
offentlig sted i byen over den utlignede skatt som hver enkelt skattyter skulle
betale.
Oversikten fungerte både
som et krav om innbetaling og som utgangspunkt for å klage. Retten til å klage
på egen skatteutligning går iallfall tilbake til Christian Vs Norske Lov av
1687.
Hovedfunksjonen til skattelistene var å sikre offentligheten innsyn i hvordan de kommunale ligningsmyndighetene praktiserte skattereglene, og hvordan skattereglene i praksis slo ut lokalt.
Retten til å klage også på
andre skattyteres ligning ut fra skattelistene ble fastslått av Høyesterett i
1818 med virkning frem til lovfestingen i 1882, men denne praksisen hadde etter
alt å dømme blitt utviklet i byskatteligningen før 1814.
Offentlige skattelister
og klagerett på egen og andres ligning var historisk sett siamesiske tvillinger
og skulle bidra til kvalitetssikring av ligningen og lave
administrasjonskostnader. Det reflekterte at ligningsforvaltningen var kommunal
og i all hovedsak ble utført av valgte lekmenn.
Bruken av klageretten på andres
ligning, som aldri hadde noe stort omfang, forsvant gradvis, men retten til
dette forsvant først så sent som i 1980.
Annonse
Kvalitetssikring for likebehandling
Kvalitetssikringen lå i
at skattytere ikke bare kunne klage på sin egen ligning, men også på andre
skattyteres ligning begrunnet med påstander om usaklig eller urimelig
forskjellsbehandling.
Offentlighetsprinsippet skulle gjennom klagebehandlingen
sikre en form for likebehandling av skattytere i et skattesystem som var basert
på skjønnsmessige vurderinger og neppe helt sjelden vilkårlighet.
Mest lest
Offentlighetsprinsippet
skulle bidra til kvalitetssikringen ved å skjerpe aktsomheten til de lokale
ligningsnemndene slik at de anstrengte seg for å opptre saklig og lokalt
likebehandlende i et skjønnspreget skattesystem.
Ligningsnemndene bestod,
særlig frem til skattelovene av 1911, fortrinnsvis av kommunenes større
skattytere, samtidig som det lenge ikke fantes habilitetsregler.
De fleste medlemmene av
ligningsnemndene hadde en personlig ære og et samfunnsmessig renommé å ivareta,
som kunne bli skadelidende dersom det ble offentlig kjent at de hadde bidratt
til åpenbar eller vilkårlig forskjellsbehandling.
Særlig frem til
skattelovene av 1911, som innførte selvangivelse, var enkel administrering og
kvalitetssikring av skatteligningen sentrale begrunnelser for de offentlige skattelistene.
I og med at alle skattyteres ligning var offentlig med fastsatt klagefrist og
betalingsfrist, slapp skattemyndighetene å tilskrive hver enkelt skattyter om
ligningen. Den administrative ressursbruken til ligningsbehandlingen kunne
dermed lenge reduseres til et minimum.
Annonse
Styrke ligningens legitimitet
Hovedfunksjonen til
skattelistene var å sikre offentligheten innsyn i hvordan de kommunale
ligningsmyndighetene praktiserte skattereglene, og hvordan skattereglene i
praksis slo ut lokalt. Dette skulle ideelt sett styrke ligningens politiske
legitimitet, eller gi grunnlag for å endre sammensetningen av
(over-)ligningsnemnden.
Skattelistene ga
offentligheten innsyn i lokale og etter hvert også nasjonale forskjeller i
antatt skattbar inntekt og formue på person- og selskapsnivå og påvirket både
lokal og nasjonal skattedebatt.
De kommunale ligningsmyndighetene hadde frem
til 2. verdenskrig fortsatt et betydelig skjønnsmessig handlingsrom også med
hensyn til skattesatser og fradragssatser knyttet til underhold. Antatt
skattbar inntekt og formue reflekterte, som i våre dager, i varierende grad de
reelle inntekts- og formuesforhold.
Forklaringene
på og begrunnelsene for offentlige skattelister har endret seg over tid
samtidig som det er all grunn til å understreke den politisk institusjonelle og
rettslige kjernen som offentlighetsprinsippet og klageretten representerte.
Her
kan man virkelig snakke om lange rettslige og forvaltningsmessige tradisjoner eller
spissformulert koblingen mellom skatteforvaltning og rettssikkerhet.
Allerede i
1824 ble det innført totrinns klagebehandling der også resultatet av
klagebehandlingen var offentlig i form av eventuelt reviderte skattelister. I
skattleggingen av (juridiske) personers inntekt og formue ble et kommunalt
offentlighetsprinsipp knesatt lenge før prinsippet om offentlighet i
forvaltningen var påtenkt, langt mindre lovfestet. Det ble det først ble i
1970.
Den tette historiske koblingen mellom offentlige skattelister og
klagerett på egen ligning forsvant gradvis etter 1945, men videreføringen av
de to prinsippene har så langt ikke vært grunnleggende truet.
Annonse
En moderne gapestokk
Offentlige skattelister
hadde også lenge en mer radikal og mindre kjent og dokumenterbar variant som
først ble avviklet på 1970-tallet. Den innebar at i en rekke kommuner ble
skatterestanselister gjort offentlige en tid etter forfall - uten lovhjemmel.
De offentlige
skatterestanselistene tok åpenbart sikte på å effektivisere skatteinnkrevingen
uten å måtte gå den administrativt ressurskrevende veien om utpanting. Skatterestanselistene
lignet mye på en moderne gapestokk som det lenge ble stilt få spørsmål ved.
Litteratur:
H. Espeli:
Fra lokal til nasjonal offentlighet. Offentlige skattelister gjennom mer enn
200 år. Skatterett 2022 s.180-220