I 2022 la EU frem sin ambisiøse tekstilstrategi. Den vil få store konsekvenser for forbruk av klær også i Norge, ifølge kronikkforfatterne.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Nye EU-regler vil få store konsekvenser for nordmenns klær
KRONIKK: EUs tekstilstrategi har et mål om redusert miljøbelastning og økonomisk vekst. Nå som nye strenge reguleringer av klær står på trappene, har vi kanskje noe å lære av 1700-tallets tekstilpolitikk?
Både kongen og regjeringene
i Sverige og i Danmark-Norge ønsket å begrense vanlige folks forbruk på
1700-tallet, slik tilfellet også var i resten av Europa. Forankret i antikk
dydslære og kristen moral var overdådighet et samfunnsonde.
Vel så viktig som at luksusen
ble sett på som et moralsk problem, var de nasjonaløkonomiske motivene kongene hadde. Den rådende økonomiske teorien var at
rikdommen vokste, bare det ble importert mer enn det ble eksportert I Sverige
satset man på en egen tekstilindustri, som de ville beskytte mot utenlandsk
konkurranse.
I Danmark-Norge ble det i
liten grad produsert luksusvarer, så slike ble derfor importert. Og kongen mente
at bønder godt kunne klare seg uten silke og kaffe.
EUs tekstilstrategi
Spol frem 300 år. EUs ambisiøse
tekstilstrategi kom på plass i 2022 og vil få store konsekvenser for forbruk av klær
også i Norge. Tekstiler skal ikke lenger kunne kastes i søpla, men leveres
separat allerede om 2 år, og etter det kommer nye regler på løpende bånd. Målet
er todelt.
EU ønsker å gå foran med
store reduksjoner i miljøbelastning og bli klimanøytralt i 2050, men også styrke
sin økonomiske posisjon. Regelverket og virkemidlene som stiller krav til
produkter og hvordan de selges utarbeides nå.
Få fra Norge tar del i dette
arbeidet, selv om konsekvensene av beslutningene kommer til å kjennes på
kroppen (bokstavelig talt).
Siden 1980-tallet har klær
og tekstiler vært preget av global frihandel og lite regulering. Det er derfor
både lite kunnskap og tradisjoner å bygge på i utvikling av reglene. I en slik
situasjon er alle gode råd ikke bare dyre, men nødvendige. Hva kan vi så lære
av andre tider med stor vilje til å regulere hvordan vi skulle gå kledd?
Annonse
Virkninger og bivirkninger
I 1783 ble overdådighetsforordninger lest opp på
bygdeting over hele Norge. Det ble forbudt å bære og importere silkestoffer til
riket. Da, som nå, var det litt av hvert kongen (og hans regjering) ikke visste
om hvordan klær blir brukt.
Klær ble kjøpt for å vare livet ut og silkestoffene
som ble båret kunne være svært gamle, brukt og gjenbrukt gang på gang. Til
tross for materialeknapphet og en sterk tekstil gjenbruksøkonomi i alle
samfunnslag, så de som styrte bort ifra dette i lovgivningsprosessen.
Hovedproblemet med klær i dag er en global overproduksjon.
Norske bønder gikk sammen og argumenterte mot
lovgivningen: ville det ikke være sløsing å ikke bruke det man allerede hadde? Jo,
det måtte kongen si seg enig i, og det ble derfor tillatt å bære silkestoffer
som allerede var kjøpt og sydd til klesplagg. Å forby silke totalt ville vært
langt lettere enn å kontrollere hva som var nytt eller gammelt.
Et av resultatene ble dermed et komplisert
regelverk, med registreringer av all silke bøndene eide og stempling av gamle
plagg, et system som var både byråkratisk og ineffektivt.
En annen virkning var et skille mellom klær som ble
båret offentlig – og hjemmepåkledningen, med en økt interesse og utvikling av luksuriøse, «uformelle» klær for private sammenkomster.
Forbudene fikk også fart på den teknologiske utvikling.
Folk flest likte silke på 1700-tallet, og skinnende, blanke, fargerike flater.
Det ble derfor utviklet metoder for å få vevde ullstoffer til å likne på silke.
Teknikkene var godt bevarte industrihemmeligheter i England og førte dermed til
fortsatt import av luksusstoffer, men i ull.
Doble budskap – eller dobbeltmoral?
Annonse
Tekstilstrategien er en
viktig del av EUs grønne giv for et mer bærekraftig og konkurransedyktig Europa.
Målet er å få miljøbelastninger ned, men fortsatt skal klær være «affordable»,
altså prisene skal ikke opp – og fortsatt skal EU tjene på omleggingen.
Spørsmålet er om dette er mulig.
Mest lest
Hovedproblemet med klær i
dag er en global overproduksjon. Denne ble utviklet som en del av imperialismen. Europa koloniserte store deler av verden
og omskapte den til leverandør av råvarer som bomull. Siden det har klær vært
kunstig billige. Det vil si vi betaler ikke for forurensing, ikke for anstendig
lønn eller for gode leveforhold - verken for dyr eller mennesker.
Overskuddet av denne
handelen legges igjen i store globale selskaper i hovedsak med eierskap i
vestlige land, men med noen viktige unntak slik som kinesiske Shein.
Importen av klær overskrider det vi kan klare å bruke opp, et
problem som løses gjennom økende eksport av brukte klær med fatale konsekvenser
i mottakerland, en ny form for imperialisme.
Skal miljøbelastningene
ned, må mengden som produseres ned. Dette kunne vært gjort enkelt med
importrestriksjoner, slik vi hadde før 1980. Det kunne også vært gjort gjennom
en mer rettferdig handel, der vi betaler for det anstendig produksjon kostet
andre steder, eller ved at vi produserte varene selv.
En slik omlegging ble nylig
diskutert på et møte i EU parlamentet. Dessverre var få politikere til stede.
Hvorfor det? Jo, fordi en rettferdig handel ikke er forenlig med at EU skal
fortsette å tjene på omleggingen.
Hva vi kan lære
EUs tekstilstrategi kommer
til å få store virkninger, men slik det ser ut nå, kommer den ikke til å
redusere miljøbelastningene. Dette er fordi det ikke tas et oppgjør med
det doble budskapet den bygger på.
Annonse
Den globale handelen med nye
klær og enda mer brukte, som sendes til
det globale syd, er en direkte videreføring av en kolonialistisk tankegang.
Vi er som kongene og adelen
på 1700-tallet, vi vil bli rikere på bekostning av noen andre. Også da var
økonomiske motiver målet bak luksusforbudene som også skulle sikre moralen
gjennom å få slutt på sløsing i de lavere klasser.
Når kongene og deres hoff
ikke ville at andre skulle bære silke, var det jo ikke kun for å sikre statens
økonomi og bedre folkets moral, det var jo også for å skinne ekstra selv i et
system med rigid klasseskille.
Klær var da, som nå, en global
handel, teknologiutvikling og noe som hver dag var nødvendig for alle mennesker.
Ikke minst skaper klær forskjeller – og gjør dem tydelige for det blotte øye.
Som erfaringene fra
luksusforbudene viser, resulterer ønsket om å regulere klær fort til mye byråkrati
og noe teknologiutvikling, men neppe til at sløsing og overforbruk
forsvinner.
I dag vil vi ikke få til de
endringene som er nødvendige for å sikre menneskehetens fremtid uten at vi
slutter å tro på at dette kan oppnås gjennom vestlig «grønn» vekst – og
fortsatt global urettferdighet.
Annonse
Vi som kan noe om hvordan
folk går kledd eller gikk kledd de siste århundrer ser også hvordan de nye
reglene kommer til å få effekt, men også utilsiktede bieffekter.
Å bruke kunnskap om
fortiden, og tidligere forsøk på reguleringer i diskusjoner om dagens
utfordringer, får oss til å se andre sammenhenger og muligheter. Å aktivere
historisk kunnskap i arbeidet mot et bærekraftig samfunn er derfor helt nødvendig.
Dette er tema for et arrangement
på Folkemuseet 9. november, ny forskning og diskusjon om Klær og klima som nettopp aktiverer arkivets samlinger og
kleshistorie opp mot dagens eksistensielle utfordringer.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?