Simen Frogner Hellesnes (t.v.) og Trym Simensen Nerem har utviklet et KI-verktøy som kan komme lærere og elever til nytte.(Foto: Privat)
Lærere har ikke tid til tilpasset opplæring, men kunstig intelligens kan være løsningen
KRONIKK: Skoleelever skal ha tilpasset undervisning, men lærerne har ofte ikke nok tid til å gjøre slike forberedelser til timene. Vi mener rett bruk av KI kan gjøre jobben bedre og enklere for dem.
Trym Simensen Nerem, utdannet webdesigner ved NTNU i Gjøvik Simen Frogner Hellesnes, utdannet webdesigner ved NTNU iGjøvik
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
25 skoleelever inntar klasserommet. De skal lære om bergarter. Leseferdighetene til elevene ulike.
Én elev har nettopp kommet fra Ukraina, en annen har ADHD. Og interessen for
faget spriker. Hvordan skal læreren legge opp undervisningen så elevene kan
forstå dette ut fra sine forutsetninger?
Synes de
har for lite tid
Lærere er
svært opptatt av å gi tilpasset opplæring. Men av de 20 vi intervjuet i vår
undersøkelse var det 16 som sa de hadde for lite tid til å gjøre undervisningen
så individuelt tilpasset som de ønsket og som elevene har krav på. Andre undersøkelser viser også at lærere synes tidspresset
er en utfordring.
Dette satte
oss på sporet av å lage et verktøy for lærere som er enkelt og raskt å bruke.
Bakteppet var at vi tok utdannelsen Bachelor i webutvikling ved Institutt for design ved NTNU i Gjøvik,
og ville forsøke å gjøre vår utdannelse relevant også for andre.
Mangfold i
klasserommet
Tilpasset
opplæring gjelder for alle elever. Og det skal i størst mulig grad skje gjennom
variasjon og tilpasninger til mangfoldet i elevgruppen.
I forbindelse
med utdannelsen har vi publisert to fagfellevurderte artikler, sammen med våre veiledere. Den første artikkelen viser at lærere synes det
er vanskelig å ha nok tid til slike forberedelser. Denne ble presentert på en konferanse i Barcelona i juni.
Kan lærerne så
få hjelp av KI? Lærerne sa de var positive til KI generelt, men var skeptiske
til kvaliteten i KI-produserte tekster. Bare et fåtall hadde brukt KI til å gi
tilpasset opplæring.
Annonse
Den andre artikkelen vurderer om KI er bra nok til å brukes til å tilpasse
tekster til elevens behov.
Finansiering
til utvikling av et KI-verktøy som lærere kan bruke til å lage tilpasset
opplæring, er gitt gjennom NTNU Spark og NTNU
Discovery. Vi har
også vunnet konkurranser for beste forretningsidé, blant annet i regi av Vaager Innovasjon og
Gjøvikregionen utvikling.
KI-verktøyet er
nå under utprøving på studiehjelp.no. Her skal læreren få hjelp til å lage tilpassede tekster til
elever i et undervisningsopplegg for eksempel om bergarter. Læreren
limer inn teksten som skal brukes. Deretter kan de krysse av for hvem teksten
skal tilpasses til.
Lærerne betegnet seg selv om som gode til å kjenne igjen KI-genererte tekster. I denne undersøkelsen klarte imidlertid kun 3 av 16 å kjenne igjen den menneskelagde teksten.
Dette gjelder alle trinn grunnskole videregående skole og
høyere utdanning, språk (bokmål, nynorsk eller utenlands språk) og om eleven
har lese- og læreutfordringer som språkvansker, dysleksi eller ADHD. De kan
også legge inn illustrasjoner.
Valgmulighetene
er laget etter innspill under intervjuene i studiene med lærere i skoler i Gjøvik
kommune.
Lærerne delte sine erfaringer gjennom kvalitative
intervju. I den første studien var det 20 lærere fra
15 skoler med, i den andre deltok 24 lærere fra 16 skoler.
Testet
tekster på lærerne
Annonse
Ved hjelp av tre tekster ville vi se hvordan KI-genererte tilpassede tekster kunne måle seg mot
lærergenererte tekster.
Tema var bergarter. Teksten skulle tilpasses en 12 år
gammel elev med ADHD. Denne ble så laget i tre ulike modeller. Da må vi første
minne om at en promt er en forespørsel du stiller
til en AI:
1: Bruke en enkel prompt til KI´en for å lage den
tilpassede teksten.
2: Fem lærere samarbeidet for å lage en best mulig prompt
som skal brukes for å tilpasse teksten til eleleven.
3: Tre lærere lagde en tilpasset tekst til eleven med den
originale teksten som utgangspunkt.
Deretter rangete de 16 lærer de tre tekstene. Resultatet
viste at teksten lærerne lagde (tekst 3) scoret marginalt bedre enn tekst 1, og
litt bedre enn tekst 2. Studien viste også at å lage gode prompter er viktig
for å få god kvalitet av KI, men også at det kanskje ikke er intuitivt hvordan
det gjøres effektivt.
Lærerne
betegnet seg selv om som gode til å kjenne igjen KI-genererte tekster. I denne
undersøkelsen klarte imidlertid kun
3 av 16 å kjenne igjen den menneskelagde teksten. Totalt gjettet lærerne riktig
på 13 av 48 tekster. Det vil si svakere enn man kunne forventet av tilfeldig gjetning.
Det kan tyde på at lærerne overvurderer egne evner.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?