Såkalt generativ kunstig intelligens vil skape rom for nyskapning, kreativitet, og helt nye måter å uttrykke seg på, skriver kronikkforfatteren.(Illustrasjon: Shutterstock / NTB)
Nei, kunstig intelligens er ikke slutten på menneskelig kreativitet
KRONIKK: Vi står nå ved et teknologisk veiskille hvor betydningen av «kreativitet» og «originalitet» grunnleggende forandres.
Viggo TellefsenWivestadforsker og «data scientist» ved SINTEF.
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Mitt favorittfoto er det surrealistiske «Dalí Atomicus»,
tatt av Philippe Halsman. Fotografiet viser tre flyvende katter og én flyvende Salvador
Dalí, omgitt av en bue av svevende vann. Fotografiet er et teknisk mesterverk, men
kan strengt tatt ikke kalles kreativt. Alt fotografen gjorde var å trykke på utløser-knappen
– og det kan jo hvem som helst gjøre!
Hovedproblemet i debatten rundt KI og kreativitet er at ord som «kreativ» og «original» ikke er godt definerte, og avhenger av hvem du spør.
Slik lød i hvert fall ordlyden da kameraet
først ble oppfunnet. Den gangen ble ikke fotografi ansett som noe man kunne
være kreativ med, ettersom det kun avbildet virkeligheten og manglet noe «utover ren
mekanisme i bunnen av det hele».
Kan mennesker skape noe nytt?
Kameraet er på mange måter en god analogi til generativ kunstig
intelligens (GenAI). Brukt på beste måte kan et kamera fungere som et verktøy
som lar folk med kreative ideer uttrykke seg, selv om de mangler de klassiske
kunstneriske ferdighetene.
Flere har stilt seg kritiske til bruken av kunstig intelligens (KI) i en kreativ
setting. Min favorittforfatter, Erlend Loe, gikk hardt ut og påsto at KI
aldri vil kunne skrive noe som er originalt og bra. Loe er ikke alene om en
slik overbevisning.
Men selv om vi
elsker å tro at mennesker har kapasitet til sann nyskaping, er dette virkelig tilfelle?
Annonse
Hovedproblemet i debatten rundt KI og kreativitet er at ord
som kreativ og original ikke er godt definerte, og
avhenger av hvem du spør. Så la oss angripe problemet på en annen måte.
Sammenblandinger og den interpolerende maskinen
I fagfeltet maskinlæring skiller vi ofte mellom interpolering
(å lage «sammenblandinger») og ekstrapolering (å skape «nyskapninger»). De
nåværende GenAI-modellene kan bare interpolere.
Det vil si at verkene de skaper,
er plassert innenfor et rom av ting de har sett før. Virkelige innovative verk vil
sannsynligvis kreve ekstrapolering, noe disse KI-modellene for øyeblikket ikke klarer.
Så hva slags kreativitet kan en interpolerende maskin oppnå?
La meg illustrere dette med en metafor om farger:
Forestil deg en verden der farger ikke eksisterer – alt er
kun nyanser av svart og hvitt. En interpolerende maskin vil verken kunne beskrive
eller produsere farger i denne verdenen. Men la oss så si at et menneske oppdager
fargen «blå».
Som Picasso sa: «Gode kunstnere låner, store kunstnere stjeler»
Dette er en ny og original idé – et paradigmeskifte!
Vår interpolerende maskin ville nå kunne bruke «blå» til enkle ting,
som å endre intensiteten. Den kan imidlertid ikke finne opp nye farger.
La oss så si at mennesket oppdager fargen «gul».
Dette er naturligvis også en imponerende prestasjon, men kritikerne vil være
varsomme med å kalle oppfinnelsen original, ettersom konseptet «farge» allerede
var etablert. Likevel utgjør oppdagelsen en ny dimensjon innenfor paradigmet «farge».
Annonse
Det som er interessant er at med disse to menneskelige oppdagelsene,
så vil en interpolerende maskin kunne oppdage fargen «grønn» helt på
egenhånd, ettersom dette kun er en kombinasjon av de to eksisterende fargene.
Kritikerne vil selvfølgelig si at «grønn» ikke er en original idé, da
det bare er en sammenblanding av de veletablerte fargene «blå» og «gul».
Metaforen avsluttes ved å innse at vår interpolerende maskin
ennå ikke vil kunne skape fargen «rød», da dette vil utgjøre en
ytteligere ekstrapolering til en ny dimensjon. Men dersom mennesker oppdager
alle de tre primærfargene, så vil vår interpolerende maskin selv kunne oppdage alle
andre kombinasjoner, og dermed alle andre farger vi kjenner til.
Vi kan bruke denne metaforen til å identifisere tre nivåer
av originalitet:
1. Paradigmeskifter
2. Oppdagelse av nye dimensjoner innenfor et
paradigme
3. Sammenblanding eller utforskning av eksisterende
rom og dimensjoner.
Sammenblandet originalitet og evalueringens tidsalder
Annonse
Dagens GenAI-teknologi kan bare interpolere – altså blande
sammen eksisterende farger. Men hvis vi er ærlige med oss selv, er ikke det
meste av det vi anser som originalt, en form for sammenblanding?
Når forfattere
rekontekstualiserer gamle idéer med nye perspektiver, musikkere remikser klassikere
til nye verk, Newton står på skuldrene til kjemper, og teknologer kombinerer allerede
eksisterende teknologi og kaller det en iPhone - da applauderer vi dem og
kaller dem kreative geni. Som Picasso sa: «Gode kunstnere låner, store
kunstnere stjeler.»
Kanskje er du ikke overbevist, og tenker at originale verk også
krever andre ting: evnen til sann nyskapning, kognitiv autonomi, og et godt
stykke hard arbeid og dedikasjon.
Dette blir vanskeligere for GenAI, men kanskje
ikke umulig.
Muligens beveger vi oss ut av «håndverkets tidsalder», og gradvis inn i «evalueringens tidsalder»
Når vi står ved dette teknologiske veiskillet, er det
tydelig at definisjoner knyttet til «kreativitet» og «originalitet» ikke bare
utvides, men grunnleggende forandres.
Lav kvalitet overalt
Muligens beveger vi oss ut av «håndverkets
tidsalder», og gradvis inn i «evalueringens tidsalder», hvor det i mindre grad handler
om å ha ferdighetene til å skape kvalitet, men heller ferdighetene til å
vurdere og gjenkjenne kvalitet når man blir presentert for det. Som
KI-kunstneren Claire Silver sier: «taste
is the new skill».
Videre vil et sannsynlig utfall av demokratiseringen av GenAI
være en økning av lavkvalitetsverk laget med liten eller ingen innsats. Du vil
se dem overalt: på sosiale medier, i offentlige rapporter og i sjefen din sin
PowerPoint-presentasjon. Du vil også komme over bilder som gjør deg i tvil om
hvorvidt de er ekte.
Ikke klassiske «deepfakes», men enkle ting som
interiørbilder på Instagram, matbilder på Foodora, og influensernes feriebilder.
Men GenAI vil også skape rom for nyskapning, kreativitet, og helt nye måter å
uttrykke seg på – for de som gidder å se etter.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?
(Hvis du er interessert i å dykke dypere i konseptet «originalitet»,
er det en flott podcast-episode fra NPR sin TED Radio Hour som heter "What
Is Original?". Episoden tar for seg musikk, mote og innovasjon,
og demonstrerer hvordan hver idé, oppfinnelse og sang er bygget på noe som kom
før den. Den ble først sendt i 2014, lenge før GenAI var en ting, men har aldri
vært mer relevant enn nå.)