Førsteårsstudenter ved Bachelor i produktdesign og teknologi ved NTNU i Gjøvik. De får nyttige ideer ved å bruke kunstig intelligens. Men de ser også farene ved slike hjelpemidler.(Foto: NTNU)
Dette skjedde da 208 studenter skulle bruke kunstig intelligens
KRONIKK: Ungdommelig kreativitet styrkes av kunstig intelligens. Samtidig stiller studentene sunne, kritiske spørsmål til hva hjelpemiddelet gjør med utdanning og læring.
MortenSagstuenUniversitetslektor/Industridesigner ved Institutt for vareproduksjon og byggteknikk, NTNU i Gjøvik
EleftheriosPapachristouFørsteamanuensis ved Institutt for design, NTNU i Gjøvik
Publisert
Kunstig intelligens (KI) blir heiet
fram.
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
– Like viktig som det oppfinnelsen
av internett har vært. Det vil automatisere menneskelig innsats og gi økt
effektivitet og nøyaktighet. Det vil også kunne analysere store mengder data og
gi raske svar, mye raskere det vi mennesker klarer, sier noen.
Andre frykter fravær av empati og kreativitet.
De ser etiske utfordringer og manglende personvern. Det fryktes også at
arbeidsledighet kan bli stor, og at vi står overfor utfordrende omstilling i
samfunnet.
Fulgte 208 studenter
Alt dette kan være riktig. Men da må
mulighetene og konsekvensene utforskes. Ved Institutt for design og Institutt
for vareproduksjon og byggteknikk ved NTNU i Gjøvik har vi studert hva KI gjør med kreativiteten til
studentene vi underviser. 208 studenter fordelt på 37 grupper ble undersøkt.
I vår undervisning er nøyaktighet ofte helt
avgjørende. Studentene må forstå at hver detalj i produkter og
innovasjonsløsninger teller. Men i idéfasen når studentene jobber med prosjektoppgaver
og benytter KI, er styrken til KI at det skapes mange ideer. Noen forslag fra
KI kan være spinnville. Men fordi det nettopp avviker fra streng nøyaktighet,
så utvides de kreative grensene for studenter og lærere.
Må brukes nøye og stratetgisk
Mange studenter bruker for eksempel
ChatGPT. Ved å kjenne igjen innholdet i spørsmålet som studenten stiller, kan
ChatGPT hente inn relevant informasjon som det ellers ville tatt studenten lang
tid å finne fram til. Om hen i det hele tatt hadde klart å finne slike svar.
Annonse
I designutdanning kan dette gi
betydelige fordeler hvis det brukes nøye og strategisk. Dette så vi i en studie
gjort blant studenter som tok kurs i design. Studentene skulle eksperimentere
med ChatGPT under idémyldring da de startet arbeidet med en prosjektoppgave.
Deretter analyserte lærere på utdanningen studentenes refleksjon og gransket
rapportene deres.
Vi sammenlignet svarene dem med de fra
det foregående året der ChatGPT ikke ble brukt. Resultatene viste en marginal, men betydelig
forbedring i samlet rapportkvalitet og andre kvalitetsdimensjoner. Endringen
var liten i størrelse eller omfang, men likevel viktig eller meningsfull for
studentenes arbeid.
Kvaliteten gikk opp
Tilsvarende brukte vi KI-verktøy da studentene
skulle bygge en prototype av produktforslagene sine. Målet var å finne ut om KI
kunne gi nyttig innsikt som kunne brukes videre i studentenes arbeid. De måtte
dokumenterte resultatene av hva som ble skapt av KI. De skulle også vurdere i
hvilken grad dette eventuelt påvirket sluttproduktet. Studentene måtte derfor
være spesielt kritiske til det som ble digitalt visualisert av KI.
Resultatet var en betydelig forbedring
og kvalitet på selve visualiseringene. Til en viss grad tilførte det nye og
nyttige ideer som elevene kunne jobbe videre med.
Engasjerte og kritiske studenter
Studentene ble altså ikke bare passive
mottakere av KIs fordeler. De var kritisk engasjerte og reflekterte over konsekvensene
av å bruke slike verktøy. Dette kom særlig fram i diskusjonene deres hva KI gjør
med utdanning og læring. I stedet for en debatt om KI burde tillates i
klasserom, diskuterte de om hvordan KI kunne tas i bruk på en ansvarlig og
effektiv måte.
Kort sagt: Vi mener de hadde moden
tilnærming til nye teknologiske verktøy.
Annonse
Må forstå utfodringene
Studentene mente også at effektiv bruk
av verktøy som ChatGPT krever en dypere forståelse av de underliggende
teknologiene. Dette er sentralt. Den digitale dømmekraften bygges. Skal de
utnytte fordelene med KI i kreative oppgaver, er det viktig at de forstår utfordringer
for oss brukere i en verden når den blir teknologisk drevet.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?