Ny forskning om unges bruk av digitale hjelpetjenester: De unge ble bedt om å vurdere hvem som gav best svar: KI eller fagpersonen?(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Hvem gir unge «best» svar om mental helse: KI eller fagfolk?
KRONIKK: KI kan være en støttespiller som gir råd og informasjon når mennesker ikke strekker til.
Petter BaeBrandtzægSjefforsker, Sintef og uio
AsbjørnFølstadSjefforsker, Sintef
Marita BjaalandSkjuveForsker, Sintef
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Mange unge sliter. Behovet for rask, pålitelig og tilgjengelig helseinformasjon
er større enn noensinne. Er
fagpersoner i helsevesenet nok til å
møte behovet, eller må vi
lene oss på kunstig intelligens (KI)?
På konferansen EHIN 2024, Norges største
e-helse konferanse, var helseregionene enige om en ting: KI må implementeres i
større skala. Dette er også et uttalt mål
fra regjeringen.
Vi undersøkte hvordan 123 unge (16 til 20 år) vurderer svar fra KI på spørsmål relatert til unge og mental
helse. Spørsmålene kom fra den offentlige informasjonsportalen ung.no.
Sammen kan KI og fagpersoner møte unge med utfordringer på en bedre og mer effektiv måte.
Svarene kom fra
to kilder: (1) ChatGPT (GPT-4) og (2) fagpersoner hos ung.no. De unge ble bedt om å vurdere hvem
som gav best svar: KI eller fagpersonen?
De unge var ikke kjent med kildene.
Det var en blindtest. Resultatene utfordrer våre antakelser om hvem, eller hva som gir god informasjonsstøtte.
52 prosent foretrakk svar fra ChatGPT. 19 prosent likte best svar fra fagpersoner. 29 prosent vurderte begge svarene som like gode.
Hvorfor foretrekker unge oftere ChatGPT?
Annonse
Tre faktorer peker seg ut:
1. Struktur: ChatGPTs svarte ofte kort,
oversiktlig, og brukte hjelpemidler, som punktlister. Dette gjorde informasjonen
lettere å forstå.
2. Anerkjennelse: Mange unge opplevde at ChatGPT ga svar som
gjør at en føler seg «sett og
hørt». ChatGPT formulerte svar som de unge opplevde som empatiske og støttende.
3. Informasjonsverdi: Selv om fagpersonenes
svar ofte var grundige, kunne de fremstå som mindre konkrete og handlingsrettede,
sammenlignet med ChatGPT. Dette kan imidlertid også reflektere begrensinger som fagpersoner ved ung.no har til å gi konkret helsehjelp.
I møte med unges psykiske helseutfordringer trenger vi alle verktøyene vi kan få
Det er viktig å understreke at vår studie kun ser på de unges subjektive
oppfatninger av svarene, ikke hvilke svar som faktisk hjelper. Fagpersoner fra
ung.no er også underlagt en del begrensninger som ikke gjelder for ChatGPT.
Funnene våre er likevel svært interessante.
KI kan spille en nøkkelrolle
Vi har ikke nok fagpersoner
til å dekke unges behov for psykisk helsehjelp hverken i dag eller i fremtiden.
Situasjonen er spesielt utfordrende i mindre sentrale strøk, der tilgangen på psykologer,
helsepsykepleiere og lavterskeltilbud er begrenset.
Annonse
I møte med unges psykiske helseutfordringer
trenger vi alle verktøyene vi
kan få. Her kan KI spille en
nøkkelrolle.
ChatGPT og andre KI-systemer endrer utviklsomt måten vi samhandler med teknologi på, og kanskje gjelder dette særlig unge. Ifølge SSB bruker hele syv av ti
unge ChatGPT og MYAI, ofte som en hjelper og
støtte til dagligdagse ting. De
lener seg på erfaringene KI besitter.
KI kan svare på spørsmål døgnet rundt, til og
med midt på natten, når behovet for støtte kanskje er størst. KI blir aldri sliten, syk og opplever
ikke stress. Forskning har vist at KI er
gode til å gi sosial støtte til unge, og at enkelte til og med
etablerer vennskap til KI-baserte chatboter.
KI kan gi støtte
og hjelp til millioner av mennesker som trenger det. Dette representerer en
form for bærekraft som er
vanskelig å ignorere i en tid der det offentlige hjelpeapparatet allerede er
presset. KI kan ikke erstatte mennesker på alle områder, men være en støttespiller
som gir råd og informasjon når mennesker ikke strekker til.
Vi må være bevisst at det også er kommersielle krefter i spill, hvor KI er en ny måte (...) for big tech til å tjene penger.
Effektivt samarbeid
Vi bør
tenke grundig gjennom hvordan KI og fagpersoner skal samarbeide. Det er viktig
å avdekke risikoene ved KI. KI kan tilby presisjon, struktur og kontinuerlig
tilgjengelighet. Mennesker er bedre på kontekstforståelse, skjønn og har en dypere relasjonell forståelse. Sammen kan KI og fagpersoner møte
unge med utfordringer på en bedre og mer effektiv måte.
Et samarbeid mellom KI og fagpersoner kan frigjøre ressurser. Fagpersoner kan da
fokusere på de mest komplekse tilfellene, mens KI gir svar på mindre sensitive
spørsmål, samt hjelpe til å styrke og
effektivisere fagpersoner. Det vil gi en bedre opplevelse for brukerne, og
sikre at ressurser utnyttes effektivt.
Hvor går vi
herfra?
Annonse
Vi står
ved et veiskille, ikke bare knyttet opp mot helseinformasjon, men i mange
sektorer innen helsevesenet og samfunnet forøvrig. Vi trenger derfor mer kunnskap og forskning om hvor mye
ansvar vi skal gi KI. Når kan vi stole på at KI er bra nok i møte med mennesker som trenger hjelp, og i
hvilke situasjoner kan KI være bedre enn mennesker?
Svarene er ikke
enkle. Unge vil sannsynligvis bruker KI mer i fremtiden. Det offentlige
må på banen. Vi må være bevisst at det også er
kommersielle krefter i spill, hvor KI er en ny måte å hjelpe mennesker på, men også en ny måte for big tech til å tjene penger. Det
offentlige må derfor ha gode alternativer til kommersielle tjenester.
Vi må fremover
sikre at KI brukes riktig i samarbeid med fagpersoner, og vi må få mer kunnskap
om hvordan dette samarbeidet skal foregå.
Forskningsprosjekt om styrking av digitale hjelpetjenester for unge og KI
Prosjektet skal utforske hvordan sosial KI kan styrke mestring og livskvalitet for unge (16-20 år), samtidig som personvern og feilinformasjon håndteres for å gi konkrete anbefalinger til forbedring av digitale hjelpetjenester.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?