Uavhengig av om det blir berikning av jod i salt er melk og meieriprodukter ikke et blindspor, men fortsatt en enkel del av løsningen, skriver Ida Berg Hauge.
Uavhengig av om det blir berikning av jod i salt er melk og meieriprodukter ikke et blindspor, men fortsatt en enkel del av løsningen, skriver Ida Berg Hauge.

Melk bør være en del av løsningen på jodkrisen

DEBATT: Å oppmuntre folk til å spise etter kostrådene er lurt for å opprettholde god helse generelt og sørge for at man får i seg nok av viktige næringsstoffer, som jod.

Kostrådene er basert på en objektiv og grundig gjennomgang av tilgjengelig forskning på kosthold og helse, og er derfor de beste anbefalingene vi har. Likevel benytter Tanja Kalchenko og Nina Cathrine Johansen i Helsepersonell for plantebasert kosthold (HePla) anledningen til å så tvil om det er sunt å følge disse rådene.

Spesifiseringen om 3 porsjoner magre meieriprodukter daglig kom fra Helsedirektoratet etter en anbefaling fra Nasjonalt råd for ernæring. Dette skjedde for nettopp å bidra til å møte jodutfordringen i deler av befolkningen.

Melk og meieriprodukter er noen av svært få matvarer som bidrar med jod i kostholdet og er definitivt en del av løsningen på Norges jodproblemer i motsetning til hva HePla mener.

Les deg opp på debatten her:

Hva skal til for å løse den norske jod-floken? Tanja Kalchenko og Nina Cathrine Johansen - Helsepersonell for plantebasert kosthold.

Jodfloken bør løses sammen. Ida Berg Hauge - Opplysningskontoret for meieriprodukter.

Jod er myndighetenes ansvar. Tanja Kalchenko og Nina Cathrine Johansen - Helsepersonell for plantebasert kosthold.

Helsedirektoratet: Meieri, fisk og sjømat er de viktigste kildene til jod. May Cecilie Lossius - Helsedirektoratet.

Jodinnholdet er riktignok forskjellig i ulike meieriprodukter, brunost inneholder for eksempel langt mer jod enn gulost, og dette er noe vi i Melk.no hyppig informerer om. To glass melk og en yoghurt om dagen dekker like fullt over halvparten av jodbehovet vårt og samtidig 80 prosent av kalsiumbehovet.

I noen deler av befolkningen og i enkelte livssituasjoner kan det allikevel være aktuelt å ta tilskudd av jod, på samme måte som folat ved planlagt graviditet og i første trimester. Dette står ikke i motsetning til at de fleste kan få nok jod via maten.

Å spise fisk og drikke melk er ikke utdatert

Utviklingen i norsk kosthold bekrefter at melk og meieriprodukter i høy grad er en del av nordmenns kostvaner. Melk og meieriprodukter er en av de største kategoriene i norsk dagligvaresektor, og en landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Norstat for Melk.no i mai 2020 viste at 8 av 10 stort sett alltid pleier å ha melk i kjøleskapet.

Derfor mener vi at det ikke er tvil om at de aller fleste enkelt kan få i seg nok jod ved å ha et bevisst forhold til å inkludere vanlige matvarer som meieriprodukter, hvit saltvannsfisk (for eksempel torsk, hyse og sei) og egg i kostholdet sitt.

De som av ulike grunner ikke kan, eller vil, inkludere melk i kostholdet sitt kan nå få tak i jodberiket plantedrikk. Mens all melk inneholder jod må forbrukere likevel være oppmerksomme på at næringsinnholdet i plantedrikkene varierer mye og kun et fåtall er tilsatt jod.

Jodberiking av salt i Norge er nylig risikovurdert av Vitenskapskomiteen for mat og miljø (VKM) og helsemyndighetene vil nå arbeide videre med å finne gode løsninger på jodkrisen i Norge. Uavhengig av om det blir berikning av jod i salt er melk og meieriprodukter ikke et blindspor, men fortsatt en enkel del av løsningen.

Powered by Labrador CMS