Det kan se ut til at svak selvregulering er en viktig grunn for at barn fra familier med lav utdanning og inntekt sliter videre i skoleløpet, skriver kronikkforfatterne.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Vi finner store sosiale forskjeller mellom barn i barnehage - og de øker i skolen
KRONIKK: En ny studie viser at det er store forskjeller allerede i barnehagen mellom barn av foreldre med høy og lav utdanning og inntekt, og forskjellene vedvarte eller økte utover skoleløpet.
Ingunn Størksen, professor ved Læringsmiljøsenteret, UiS Ragnhild Lenes, førsteamanuensis ved Læringsmiljøsenteret, UiS Dieuwer ten Braak, førsteamanuensis ved Læringsmiljøsenteret,UiS
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Sosial utjevning er et viktig prinsipp for barnehager og
skoler i Norge. I en ny studie fant vi likevel store forskjeller allerede i
barnehagen mellom barn av foreldre med høy utdanning og inntekt og barn av
foreldre med lav utdanning og inntekt, og forskjellene økte utover skoleløpet.
Studien bruker data fra 243 barn fra barnehagealder til 8.
trinn. Vi kartla deres utvikling i barnehagen og 1. trinn med barnevennlige
oppgaver på nettbrett, og hentet data gjennom lærerrapport. Vi brukte dessuten kartleggingsdata
fra 1., 5. og 8. trinn. Det ga oss mulighet til å studere barnas sosiale,
kognitive og akademiske utvikling over tid.
Forskjeller som bekymrer
Fakta om studien
Studien viser at det er store forskjeller allerede i barnehagen mellom barn av foreldre med høy og lav utdanning og inntekt, og disse forskjellene øker gjennom skoleløpet.
Utviklingsområder: Barn fra lavinntektsfamilier viser svakere utvikling i selvregulering, språk, matematikk, og sosial atferd, noe som har konsekvenser for deres videre læring.
Skolens rolle: Skolen klarer ikke å redusere forskjellene; de sosioøkonomiske forskjellene øker gjennom skolegangen.
Arv og miljø: Studien peker på at både gener og miljø påvirker barns utvikling, og at barn med svakere forutsetninger trenger ekstra støtte for å oppnå god utvikling.
Tiltak: For å motvirke økte sosiale forskjeller må både barnehager og skoler tilrettelegge med lek og aktiviteter tilpasset barnas utviklingsnivå, og det er viktig med kvalifiserte lærere som kan møte barnas behov.
Sammendraget er laget ved hjelp av kunstig intelligens (KI) og kvalitetssikret av forskning.nos redaksjon.
Barna fra familier med lav utdanning og inntekt viste svakere selvregulering og
et mer begrenset ordforråd i barnehagen og 1. trinn. Også innen matematikk fant
vi store forskjeller. Videre hadde de mer utfordrende atferd og vansker i
pedagogiske aktiviteter sammenlignet med barn fra familier med høy utdanning og
inntekt.
Dette er bekymringsfullt siden disse ferdighetene er grunnleggende for
lek og trivsel i barnehagen. Dessuten er tidlig utvikling innen disse områdene viktig
for videre læring i skolen.
Er det egentlig så rart at barn fra familier med lav utdanning og inntekt viser svakere utvikling i tidlig alder? Er det ikke bare et uttrykk for felles gener?
Barna fra familier med lav inntekt og utdanning skåret
svakere på viktige forløpere for lesing i barnehagen og 1. trinn, og også på senere
kartlegging av lesing i 5. og 8. trinn. På samme måte så vi at forskjeller
innen matematikk var til stede i barnehagen, og at disse forskjellene økte
utover utdanningsløpet.
Skolen har dermed ikke klart å redusere eller bremse
forskjeller hos barn knyttet til familiebakgrunn, men forskjellene har tvert
imot økt.
Både arv og miljø spiller en rolle
Annonse
Men er det egentlig så rart at barn fra familier med lav utdanning og inntekt viser
svakere utvikling i tidlig alder? Er det ikke bare et uttrykk for felles gener?
Jo, mye tyder på at gener spiller en rolle for sosiale forskjeller.
For
eksempel kan lærevansker hos foreldre påvirke barna både gjennom genetisk
overføring, og ved at foreldrene kan slite med å hjelpe barna med lekser.
Hvorfor skal da barnehager og skoler arbeide for sosial utjevning? Svaret på
dette er at all utvikling hos barn påvirkes av både gener og miljø. For
barn med ulike risiko, blir det da ekstra viktig med gode leke- og
læringsmiljø.
Det var spesielt innen tidlig matematikk, selvregulering,
atferd og å følge med på pedagogiske aktiviteter at barna fra familier med lav
utdanning og økonomi hadde utfordringer. Barna kan fremstå som mer impulsive og
vise vansker med å konsentrer seg i lek og pedagogisk aktivitet.
Det kan se ut
til at svak selvregulering er en viktig grunn for at barn fra familier med lav
utdanning og inntekt sliter videre i skoleløpet, selv om vårt datasett var for
lite til å påvise en slik sammenheng i statistisk forstand. Men, nylig kom det
ut en stor internasjonal oppsummerings-studie som nettopp viser at svak
selvregulering (eksekutive funksjoner) i tidlig alder er en av årsakene til at
barn fra familier med lav utdanning og inntekt sliter videre i skoleløpet. Det
er derfor grunn til å tro at dette også gjelder i Norge.
Må ha to tanker i hodet samtidig
Flere norske studier viser tydelige forskjeller mellom barn fra familier med
lav versus høy utdanning og inntekt. Vår studie skiller seg ut ved at vi så på
forskjeller allerede i barnehagen, og at vi fant forskjeller innen tidlig
selvregulering, språk og matematikk.
Men hva kan denne kunnskapen brukes til?
Lange pedagogiske opplegg med stillesitting er ikke egnet for små barn generelt, og særlig ikke for barna vi her snakker om.
Det er viktig å presisere at disse gruppeforskjellene ikke
omfatter alle barn. Dette er gjennomsnittskårer, og det vil være store
variasjoner innad i gruppene. Når det gjelder barnehagens arbeid, så må vi
holde to tanker i hodet samtidig.
Først må vi huske at når barn er urolige og
ukonsentrerte så er det ikke av vond vilje, men det skyldes deres
utviklingsnivå. Derfor må barna ikke få utfordringer som krever mer enn det de
håndterer. Lange pedagogiske opplegg med stillesitting er ikke egnet for små
barn generelt, og særlig ikke for barna vi her snakker om.
Annonse
Den andre tanken som
er minst like viktig, er at vi ikke må gi opp barn med ulike former for risiko!
Gode strukturer og et sensitivt personale i kombinasjon med engasjerende lek og
aktivitet tilpasset barnas utvikling kan stimulere selvregulering, språk og
matematikk. Dette er viktig for barnas samspill med andre barn i barnehagen, og
for tilhørighet og læring i skolen.
Må heie på hverdagsheltene!
For å unngå at sosiale forskjeller øker, må også skolens arbeidsmåter tilpasses
slik at alle får lære ut ifra sine forutsetninger. Blant annet er det viktig at
de første trinnene på skolen preges av fellesskap, lek og aktivitet. Her finnes
det også en unik mulighet på SFO.
Det er også avgjørende at utdanningsmyndigheter og alle vi andre
tenker på hva vi kan bidra med for å rekruttere nok dyktige og engasjerte unge
voksne til å bli barnehagelærer, lærer eller medarbeider på SFO. Vi må heie på de
som allerede jobber med og for barn og unge hver dag både i barnehage, skole, og
SFO.
Å støtte barns sosiale og faglige utvikling, og gi dem muligheter, må vel
være det mest meningsfulle som finnes, og det forteller også mange om. La oss
alle bidra til å bringe dette viktige budskapet videre!
Referanser:
Ding, X., Li, S., Zhang, X., & Shi, J. (2024). The mediating role of executive function between socioeconomic
status and academic achievement: A meta-analytic structural equation model. Learning and Individual Differences, 110, 102418.
Størksen, I., Lenes, R., & ten Braak, D. (2024). Betydningen av mors og fars inntekt og
utdanning for kognitiv, sosial og akademisk utvikling i barnehagen og videre
læring. Nordisk
Barnehageforskning, 21(3).
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?