Helsepersonell kan føle seg klønete og usikre på hvordan de skal snakke med barn om alvorlige ting. På Bamsesykehus ved Institutt for helsevitenskap ved NTNU i Gjøvik trener studenter og barn sammen.(Foto: Erik M. Sundt)
Da kobraen kom på operasjonssalen
KRONIKK: Du har kanskje hørt om Bamsesykehus? Institutt for helsevitenskap ved NTNU i Gjøvik inviterer barn fra barnehagene i Gjøvik til å ta med et kosedyr, slik at bamsen kan få en helsesjekk.
Anne MaritÅslundUniversitetslektor, NTNU Gjøvik
MarianneLilandUniversitetslektor, NTNU Gjøvik
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Den grønnkledde operasjonssykepleieren fant fram stetoskop,
bandasje og plaster, men vi lekte ikke sykehus. Elefanten slet med pusten, men fikk det mye bedre da den fikk
oksygenmaske over snabelen. Og på operasjonsstua ble bamsen Henry
klargjort til operasjon etter en sykkelulykke.
Skummelt sykehusmiljø
Ved sykdom og sykehusinnleggelser følger det ofte usikkerhet,
uforutsigbarhet, frykt, engstelse, ubehag og smerte. Dette kan gi dårlig helse både
hos barna og foreldrene. Barn kan oppleve sykehusmiljøet som fremmed og
skremmende. Teknisk utstyr, uvant lys og ukjente lyder kan forårsake stress. I
tillegg blir barnet kanskje avkledd og undersøkt av fremmede uten at det helt
forstår hva som foregår.
Barn leter ofte etter forklaringer når noen har blitt skadet eller syke.
Barns helse blir også berørt når noen i familien blir syke. Mamma til fireåringen blir syk eller skadet og skal
innlegges på sykehuset. Når barn ikke vet eller forstår hva som skjer, kan
hodet fylles av bekymring og kaos. Hvordan kan dette barnet trygges på at
hvitkledde, grønnkledde eller rødkledde voksne ikke er farlige, men vil ta godt vare på mamma?
Klønete og usikre ansatte
Ny forskning viser at når barnas psykososiale behov blir ivaretatt
på en god måte av alt helsepersonell de møter, vil det gi bedre fysiske,
psykologiske og atferdsmessige utfall på sikt både for barna og foreldrene. Likevel
har ikke alltid helsepersonell kompetansen de bør ha i møte med barn. Noen kan
føle seg klønete og usikre på hvordan de skal snakke med barn om alvorlige ting.
– Nå skal bamsen få mat gjennom denne slangen, sa
sykepleierstudenten og holdt opp en pose med intravenøs næring.
– Er det en kobra-slange? spurte gutten på fire år.
Annonse
Barn leter
etter ord
En
fireåring har normalt et ordforråd på rundt 2000 ord, og ved femårsalder har
ordforrådet økt til 4000 ord. Barn leter ofte etter forklaringer når noen har blitt
skadet eller syke. Noen ganger konstruerer de forklaringer og sammenhenger som
ikke er riktige, som for eksempel at det er deres skyld at mor eller far er
blitt syk.
Derfor arrangerer studentene ved bachelorutdanningene
ved NTNU i Gjøvik Bamsesykehus. Her øver de på kommunikasjon og samhandling med
barn. Målet er at de som helsepersonell kan møte barn på en trygg og god måte.
Bamse på båre
Rødkledde paramedisinstudenter hadde på forhånd vært på besøk
i barnehagene og viste frem utstyr fra ambulansen. Gjennom lek ble barna kjent
med oksygenmasker, sprøyter, stetoskop og bandasjer, og de lærte å ringe 113
hvis ulykken var ute. Noen dager senere kom 120 barnehagebarn i følge med
voksne til Bamsesykehuset på NTNU. Her ble de møtt av hvitkledde sykepleierstudenter.
Første post på Bamsesykehuset var ambulansen. Bamsene ble
lagt på pasientbåren og ungene tok plass i førersetet. Etter kjøretur med
blålys og sirener møtte barna sykepleierstudentene. Bamsene ble lagt i
sykehussenger og fikk behandling for sine skader og sykdommer. Her ble det ved
hjelp av barna plastret store haier og lyttet på hjertet til både bamsene og barna
med stetoskop.
I en spørreundersøkelse etter Bamsesykehuset sa studentene at:
98 prosent var svært fornøyde eller fornøyde med
den kompetansen de tilegnet seg i samhandling med barn i bamsesykehuset.
96 prosent ble mer bevisst på egne
kommunikasjonsferdigheter i samtaler med barn.
Annonse
Studentene erfarte at det er viktig
å lytte til det barna var opptatt av og å vise tålmodighet. Videre ble
studentene mer bevisste på lekens betydning for å skape trygghet i møte med
barn. Eksempelvis
erfarte studentene hvor lett det var å få kontakt med barna når de blåste opp hansker og tegnet
smilefjes på.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?