Lar du deg lure av Temus teknikker?
POPULÆRVITENSKAP: Lave priser, tidspress og spillaktige bonusbelønninger lokker deg til å gjøre impulskjøp
Teknikkene sørger for kontinuerlig engasjement. Slik har de blitt en en sterk aktør i e-handelslandskapet, som er preget av sterk konkurranse, skriver artikkelforfatteren.
(Foto: Shutterstock / NTB)
Temu bruker kjente
overtalelsesstrategier for å tiltrekke, overbevise og beholde forbrukere. De benytter
psykologiske triggere og interaktivt engasjement for å drive kjøp og langsiktig
kundelojalitet .
Pris, blikk og click
For det første spiller pris en
avgjørende rolle i Temu sin markedsføringsstrategi. Plattformen gir ofte svært
gode rabatter, pakketilbud og flash-salg for å skape en oppfatning av
eksepsjonell verdi.
Ved å posisjonere produkter til betydelig lavere priser
sammenlignet med konkurrentene, forsterker Temu oppfatningen om at du gjør et
kupp. De lokker deg til å foreta impulskjøp.
For det andre er clickbait-teknikker
tydelige i Temu sin annonserings- og appgrensesnitt. Iøynefallende
overskrifter, overdrevne rabatter og presserende handlingsfremmende knapper
(for eksempel «Gjør krav på gratisgaven din nå!») er utformet for å fange oppmerksomheten
din og oppmuntre til interaksjon.
Ved å integrere spilllignende opplevelser i shoppingreisen, holder Temu deg underholdt samtidig som appen forsterker den vanlige kjøpsatferden.
Disse aktivitetene driver ikke bare trafikk
til plattformen, men øker også sannsynligheten for at du utforsker flere
produkter.
Straks tomt
For det tredje brukes
knapphetsmeldinger (såkalte scarcity messages på engelsk) effektivt for å skape
en følelse av at det haster.
Forbrukere møter ofte meldinger som «Bare 3
igjen på lager » eller «Tilbudet slutter om 2 timer». Slik ber
Temu deg om å handle raskt før du går glipp av en avtale. Denne frykten for å
gå glipp av noe (FOMO) driver umiddelbar beslutningstaking, og reduserer
sannsynligheten for at du som kunde forlater handlekurven.
Til slutt er gamification et sentralt
element i Temu sin oppbevaringsstrategi. Appen inkluderer interaktive
funksjoner som spin-to-win-hjul, belønningsbaserte utfordringer og
henvisningsbonuser som oppmuntrer til hyppig engasjement.
Ved å integrere spilllignende
opplevelser i shoppingreisen, holder Temu deg underholdt samtidig som appen
forsterker den vanlige kjøpsatferden.
En sterk aktør
Ved å kombinere disse overbevisende
teknikkene, fanger Temu effektivt forbrukernes oppmerksomhet. I tillegg øker selskapet
den såkalte konverteringsfrekvensen, det vil si hvor mange av de som besøker nettsiden som faktisk kjøper noe.
Teknikkene sørger for kontinuerlig engasjement. Slik har
de blitt en en sterk aktør i e-handelslandskapet, som er preget av sterk
konkurranse.
Referanse:
- Cialdini, R. B.
(2001). The science of persuasion. Scientific American, 284(2),
76-81.
Vi vil gjerne høre fra deg!
TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på denne artikkelen. Eller spørsmål, ros eller kritikk? Eller tips om et viktig tema vi bør dekke?