Lar du deg lure av Temus teknikker? 

POPULÆRVITENSKAP: Lave priser, tidspress og spillaktige bonusbelønninger lokker deg til å gjøre impulskjøp

Teknikkene sørger for kontinuerlig engasjement. Slik har de blitt en en sterk aktør i e-handelslandskapet, som er preget av sterk konkurranse, skriver artikkelforfatteren.
Publisert

Temu bruker kjente overtalelsesstrategier for å tiltrekke, overbevise og beholde forbrukere. De benytter psykologiske triggere og interaktivt engasjement for å drive kjøp og langsiktig kundelojalitet .

Pris, blikk og click

For det første spiller pris en avgjørende rolle i Temu sin markedsføringsstrategi. Plattformen gir ofte svært gode rabatter, pakketilbud og flash-salg for å skape en oppfatning av eksepsjonell verdi. 

Ved å posisjonere produkter til betydelig lavere priser sammenlignet med konkurrentene, forsterker Temu oppfatningen om at du gjør et kupp. De lokker deg til å foreta impulskjøp.

For det andre er clickbait-teknikker tydelige i Temu sin annonserings- og appgrensesnitt. Iøynefallende overskrifter, overdrevne rabatter og presserende handlingsfremmende knapper (for eksempel «Gjør krav på gratisgaven din nå!») er utformet for å fange oppmerksomheten din og oppmuntre til interaksjon. 

Ved å integrere spilllignende opplevelser i shoppingreisen, holder Temu deg underholdt samtidig som appen forsterker den vanlige kjøpsatferden.

Disse aktivitetene driver ikke bare trafikk til plattformen, men øker også sannsynligheten for at du utforsker flere produkter.

Straks tomt

For det tredje brukes knapphetsmeldinger (såkalte scarcity messages på engelsk) effektivt for å skape en følelse av at det haster. 

Forbrukere møter ofte meldinger som «Bare 3 igjen på lager » eller «Tilbudet slutter om 2 timer». Slik ber Temu deg om å handle raskt før du går glipp av en avtale. Denne frykten for å gå glipp av noe (FOMO) driver umiddelbar beslutningstaking, og reduserer sannsynligheten for at du som kunde forlater handlekurven.

Til slutt er gamification et sentralt element i Temu sin oppbevaringsstrategi. Appen inkluderer interaktive funksjoner som spin-to-win-hjul, belønningsbaserte utfordringer og henvisningsbonuser som oppmuntrer til hyppig engasjement. 

Ved å integrere spilllignende opplevelser i shoppingreisen, holder Temu deg underholdt samtidig som appen forsterker den vanlige kjøpsatferden.

En sterk aktør

Ved å kombinere disse overbevisende teknikkene, fanger Temu effektivt forbrukernes oppmerksomhet. I tillegg øker selskapet den såkalte konverteringsfrekvensen, det vil si hvor mange av de som besøker nettsiden som faktisk kjøper noe. 

Teknikkene sørger for kontinuerlig engasjement. Slik har de blitt en en sterk aktør i e-handelslandskapet, som er preget av sterk konkurranse.

Referanse:

  • Cialdini, R. B. (2001). The science of persuasion. Scientific American, 284(2), 76-81.

Vi vil gjerne høre fra deg!

TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på denne artikkelen. Eller spørsmål, ros eller kritikk? Eller tips om et viktig tema vi bør dekke?

Powered by Labrador CMS