Kommunikasjonsroboten AV1 er en robot som overfører lyd og bilde mellom skolen og unge som må være hjemme fra skolen på grunn av sykdom. Et overraskende funn er at denne teknologien fungerer både godt og dårlig som et sosialt verktøy for ungdommer som minner mye om hverandre, ifølge artikkelforfatterne.(Foto: Tore Meek / NTB)
Følelser kan avgjøre hvor bra sosial teknologi fungerer
POPULÆRVITENSKAP: Om teknologi som skal hjelpe folk med å få sosial kontakt fungerer avhenger av hvordan brukerne av teknologien har det.
MajaNordtugPostdoktor, universitetet i oslo
Lars E.FJohannessenFørsteamanuensis, OsloMet
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og populærvitenskap
Kan en bestemt teknologi hjelpe
barn? Kan en annen fungere på arbeidsplassen? Kanskje en tredje er helt opplagt
å introdusere for bestemor?
Disse spørsmålene kan være
vanskelige å svare på. Ofte hvis man skal finne et svar på dette, prøver man å
vurdere forskjellige ting: har barna eller bestemor kompetansene til å bruke
teknologien? Er teknologien designet bra?
Dette er viktige ting å ta i
betraktning; teknologi er lite verdt hvis designet gjør den ubrukelig, eller hvis
mulige brukere ikke vet hva de skal gjøre med den. Men brukerens kompetanse og
teknologiens muligheter er ikke nok for å vurdere om sosial teknologi kommer
til å fungere bra eller ikke. Man må ta de brukernes følelser med i vurderingen
også.
Lettere å bruke sosial teknologi om du allerede
har mange venner
Sosial teknologi er, som navnet
antyder, teknologi som kan hjelpe med å legge til rette for sosial interaksjon,
ofte mellom folk som ikke fysisk er sammen. Et velkjent eksempel på sosial
teknologi er sosiale medier, men en sosial teknologi kan også være en teknologi
man setter inn på gamlehjemmet for å kunne sende bilder til en digitalt utfordret
oldemor, eller det kan være teknologi som gjør det lettere for barn som ikke
kan komme på skolen å ha kontakt med klassekameratene.
Om teknologien fungerte som et sosialt verktøy eller ikke handlet i høy grad om hvordan det opplevdes å bruke den.
I en nylig publisert
forskningsartikkel analyserte
vi i hvilken grad en bestemt sosial teknologi fungerer som et sosialt verktøy
for ungdommer på videregående skole. Teknologien vi analyserte er
kommunikasjonsroboten AV1,
en robot som overfører lyd og bilde mellom skolen og unge som må være hjemme
fra skolen på grunn av sykdom.
I analysen vår så vi at det varierte fra ungdom
til ungdom om roboten fungerte bra som et sosialt verktøy eller ikke. Dette i
seg selv er muligvis ikke så overraskende: har du en sykdom som gjør at du ikke
orker å bruke roboten, fungerer den dårligere for deg sosialt enn hvis du har overskudd
til å bruke den. På samme måten er det lettere å være sosial gjennom roboten,
hvis du har masse venner i klassen enn om du ikke har venner på skolen.
Litt mer overraskende var det at
teknologien kunne fungere både godt og dårlig som et sosialt verktøy for
ungdommer som minnet mye om hverandre: teknologien kunne være et veldig godt
sosialt verktøy for én ungdom som hadde energien til å bruke roboten og som
hadde venner på skolen, og være et dårlig sosialt verktøy for en annen ungdom i
akkurat samme situasjon. Hva kan det skyldes?
Annonse
Følelsene avgjorde hvor godt teknologien fungerte
Mest lest
Om teknologien fungerte som et
sosialt verktøy eller ikke handlet i høy grad om hvordan det opplevdes å bruke
den. Synes brukerne det var hyggelig å bruke roboten eller ikke?
For en ungdom
som synes roboten var kul og som synes den medierte kontakten med
klassekameratene var gøy, fungerte AV1 veldig bra. En annen ungdom synes kommunikasjon
gjennom roboten ble kjip, fordi eleven bare ble minnet på at det hadde vært
bedre å være på skolen. Disse forskjellene så vi på tross av at alle disse
elevene hadde kompetansene til å bruke roboten, og at de hadde sosiale nettverk
som gjorde bruken mulig.
Vil ikke nødvendigvis fungere for alle
Overveier man å implementere sosial
teknologi – enten i skolen, i barnehagen, på jobben, eller hos bestemor – er
det ikke nødvendigvis nok å bare vurdere om teknologien vil fungere og om folk vil
klare å bruke den eller ikke. Forskjellige personer vil reagere forskjellig på
den samme teknologien, og alt kommer ikke til å fungere for alle, selv om de på
papiret burde kunne få det til å fungere.
Man må altså spørre om folks følelser
rundt den sosiale teknologien for å kunne få en idé om den vil fungere eller
ikke – og dette vil ofte avvike fra person til person. Vanskelig og styrete når
man bare vil finne en bra løsning? Muligvis. Ikke desto mindre peker dette på
viktigheten av ikke å tro på at det finnes én løsning som fungerer for alle i
samme situasjon.