Studentaktiv undervisning har kommet for å bli – i hvert fall i mine emner, skriver høyskolelektor Mette-Jorunn Meisland.
(Foto: Høyskolen Kristiania)
Lærer vi mer av å gjøre enn å høre?
KRONIKK: Studentaktiv undervisning fratar meg, foreleseren, det aller beste jeg vet; nemlig å forlese. Men kanskje lærer studentene bedre?
I snart tre år har mine studenter i ledelsesteorier hatt
ansvar for undervisning selv. Dette har endret mitt syn på egen undervisning og
skapt mange nye refleksjoner i hvordan formidle fagstoff til en målgruppe som
langt på vei er i tidsskvisen mellom Tik Tok, jobb, revy og skole. Av og til i
nevnte rekkefølge.
Studentaktiv undervisning har kommet for å bli – i hvert fall
i mine emner. Men det krever at man som foreleser skaper tillit hos studentene om
at de ikke går glipp av noe ved denne måten å undervise på. Metoden er kanskje ikke for førsteklassinger,
men for studenter som har fått trygghet og erfaring i å mestre
studenttilværelsen og øve seg på arbeidslivet.
Slik gjør jeg det
Hver mandag siver musikken ut fra rom 312. Foran i rommet
står 2-3 studenter klare for dagens undervisning i ledelsesteorier. På pultene
sine sitter medstudenter med et våkent og kritisk blikk og helt bakerst sitter
jeg – læreren. Musikk skaper god S som studentene har lært meg.
For å slå det fast med en gang; studentene elsker engasjerende og entusiastiske forelesere – ifølge dem selv er det da de lærer mest.
Deretter gyver studentene løs på pensum og formidling til
egne medstudenter. Vanskelige ord og uttrykk fremføres med tyngde, men også med
uttrykt nøling. En slik nøling utløser umiddelbart en hånd eller fem i været;
«hva betyr triade?» Spørsmålene fra studentene hagler mot de som underviser med
et helt annet engasjement rundt ord og uttrykk enn jeg vanligvis oppnår i mine
timer.
Man lærer mer ved å gjøre enn ved å høre
Prosjektet begynte som et prøveprosjekt etter at jeg selv
deltok på kurset «pedagogikk for høyskoler». Her ble jeg introdusert for
forskning på pedagogikk og ikke minst frarøvet mange av mine forestillinger om
hva som kjennetegner en god foreleser. For å slå det fast med en gang;
studentene elsker engasjerende og entusiastiske forelesere – ifølge dem selv er
det da de lærer mest. Men så kommer forskningen inn og slår hull på myten – det
er når man må løse oppgaver selv, og gjerne sammen med andre, at virkelig
læring slår inn.
Så da går de fra å sitte behagelig i gode stoler og motta
kunnskap fra en forfriskende foreleser til selv å måtte lese pensum, diskutere
innholdet og vurdere hvordan i alle dager de skal formidle dette til klassen.
Til å begynne med lot jeg studentene få lov til å øve seg som
forelesere etter frivillighetsprinsippet. Dette gikk strålende inntil de flinke,
ekstroverte studentene (min betraktning) hadde hatt sin tur, deretter stoppet
det helt opp.
Fra denne piloten tok jeg mye lærdom. I år velger studentene
selv sin studiegruppe og hvilke deler av pensum som de tar ansvar for. Avtalen
med meg er at de er en gruppe som har ansvar for undervisningen, men de velger
selv hvem eller hvordan de vil presentere innholdet for klassen.
Metoden fremmer kritisk tenkning
Når semesteret avsluttes, og før eksamen, mottar samtlige
studenter en spørreundersøkelse. Fjorårets studenter svarte at de lyttet mer
kritisk når egne medstudenter underviste. Først tolket jeg dette negativt
inntil mine kolleger minnet meg på det akademiske målet om å lære studentene å
tenke kritisk og selvstendig. Nå er jeg blitt stolt og undrende. Plutselig er
det læreren som sitter på bakerste benk og deltar i kahooter, gruppeoppgaver og
bivåner flotte, korte videoer enhver profesjonell redaksjon verdig.
Det skjer mye med min refleksjon rundt pensum når jeg
plutselig får muligheten til å være deltaker. Jeg blir bevisst på hvor mange
ord «vi voksne» (eller eldre?) benytter og som vi tar for gitt at alle forstår.
Hvor mye av konteksten forsvinner på veien fordi vi tror at alle studenter har
samme språkforståelse som oss selv?
Studentene får ikke mindre informasjon – de får mer
Mine studenter får alltid mine presentasjoner i tillegg til
studentgruppenes – med andre ord mottar de mer informasjon enn tradisjonelt
– noe som i seg selv er lurt når vi vet fra undersøkelser at mange studenter
bruker powerpointene fra undervisning som eksamensforberedelser.
På den annen side er det et kvalitetstegn at studentene ser
overlapp/likhet mellom presentasjonene – det gir dem trygghet for at de er i stand
til å trekke ut den samme essensen av fagstoffet som jeg gjør. Og jeg må
innrømme – ofte er studentenes presentasjoner visuelt bedre enn mine.
Referanser:
- Repstad, K., Smith-Gahrsen, M., Ruhaven, I. Studentaktiv
undervisning (2021) Fagbokforlaget.
- Wallin, P. “Kritisk
refleksjon over egen praksis gjennom fire linser: egen
erfaring,
studenter, kollegaer og litteratur.” Læring om læring Vol. 5 No. 1
(2020)
Vi vil gjerne høre fra deg!
TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?