Vi vet så langt ikke om mobilbruk påvirker prestasjoner eller prestasjoner påvirker mobilbruk, eller om det er noe annet som har innvirkning på begge, ifølge innleggsforfatterne.
(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Kunnskapsministeren feier mobilen under teppet
DEBATT: Mobilfrie skoler kan fort bli en politisk hvilepute der ansvaret for å håndtere barn og ungdoms mobilbruk skyves bort fra fellesskapet og over på foreldrene, skriver innleggsforfatterne.
Tredje november meldte kunnskapsminister Kari
Nessa Nordtun at hun vil gjøre norsk skole mobilfri gjennom en tydelig anbefaling. Mobilfrie norske skoler skal
redusere både mobbing og konsentrasjonsvansker og føre til bedre
skoleprestasjoner.
Vi mener at en slik inngripende anbefaling blir å «feie
mobilen under teppet» - å tilby en enkel løsning på et komplekst skolerelatert problem
basert på et sviktende kunnskapsgrunnlag.
I forkant av kunnskapsministerens forslag har
mobilforbud blitt mye diskutert i mediene. I denne sammenheng vises det til en 400 sider
lang rapport fra FN som skal vise at det er en klar kobling
mellom mobil på skolen og dårlige prestasjoner på skolen.
Vi vet så langt ikke om mobilbruk påvirker prestasjoner eller prestasjoner påvirker mobilbruk, eller om det er noe annet som har innvirkning på begge.
Innleggsforfatterne
Denne koblingen er
ikke så klar når man tar en nærmere kikk på rapporten og studiene den refererer
til. Vi vet så langt ikke om mobilbruk påvirker prestasjoner eller prestasjoner
påvirker mobilbruk, eller om det er noe annet som har innvirkning på begge.
Å bygge gjerde rundt bassenget
Men det er så deilig å skylde på mobilen. Den er
så konkret, så håndgripelig og så lett å fjerne. Men med
mobilfrie skoler risikerer man å bare utsette problemet. Til etter skoletid, til
senere i utdanningsløpet eller i arbeidslivet hvor det ikke er mobilfritt.
Mobilfrie
skoler kan fort bli en politisk hvilepute der ansvaret for å håndtere barn og
ungdoms mobilbruk skyves bort fra fellesskapet og over på foreldrene. For
samfunnet ellers er ikke mobilfritt – og barn og unge må på en eller annen måte
lære å håndtere dette digitale hjelpemiddelet. Vi tror derfor at man bør
fokusere på å lære elevene å leve med teknologien, og at de trenger å forstå
både risiko og muligheter som følger med teknologi.
Akkurat som vi lærer barn å
svømme i stedet for å bygge gjerde rundt bassenget, bør vi veilede elevene til
å navigere trygt i det digitale landskapet og bruke mobilen på en måte som gagner
dem og felleskapet.
Effekten må evalueres
Mobilfrie skoler kan være en kortvarig løsning
som kanskje kan vise seg å påvirke konsentrasjon i timene eller til og med
trivsel, men det er også mulig det begrenser mulighetene teknologien gir for
både læring og personlig utvikling, og at ungdoms sosiale livsverden blir
innsnevret i urimelig grad.
Foreløpig er evidensgrunnlaget og rådene rundt
ungdom, smarttelefoner, læring og velvære begrenset og motstridende. Vi er
bekymret for mangelen på robust forskning som grunnlag for politikk og praksis.
Politisk slagkraft hjelper lite om man ikke treffer blink. Vi mener derfor at
en nasjonal innføring av mobilfrie skoler bør komme med tydelige krav om
evaluering av effekt. Det ville gi en unik mulighet for å fremskaffe forskning
som kan informere videre håndtering av mobilbruk blant barn og unge. På den
måten kan man øke kunnskapsgrunnlaget samtidig som man kan få en solid
vitenskapelig vurdering av virkningen av mobilfrie skoler
Denne evalueringen må inkludere barn og unges
stemmer, som så langt ikke har vært fremtredende i diskusjonene rundt
mobilforbud. Sosiale medier har blitt en viktig sosial arena for ungdom og det
er vanskelig å forestille seg at de dommedagsbeskrivelsene av sosiale medier
som florerer blant voksne er gjenkjennbart for ungdommen selv.
Vi mener dermed at dersom kunnskapsministeren
gjennomfører nasjonalt mobilforbud basert på begrenset kunnskap, bør hun i det
minste sørge for at løsningen fører til mer kunnskap.
Vi vil gjerne høre fra deg!
TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?