Samfunnet består av relasjoner, og et demokratisk samfunn forutsetter at individene både kan forholde seg til hverandre og ha mulighet til å lære av andre. Kunstig intelligens kan bli en kile inn i disse forutsetningene, ifølge kronikkforfatteren.
(Illustrasjon: Shutterstock / NTB)
Kunstig intelligens utfordrer vitenskapen og demokratiet
KRONIKK: Hvilke typer samfunn og institusjoner vil vi få der KI-generert tekst får overtaket over språkbruk og tenkemåter? Hvor står spørsmålet om demokrati i disse læringsprosessene?
«KI-generert» har
blitt årets ord i 2023, og ble av Språkrådet fremhevet som et ord – et adjektiv – som vi
kommer til å bruke mye i fremtiden.
Det har vært mange debatter om hva kunstig
intelligens (KI) innebærer. KI er et så effektivt verktøy og utfordring for
demokrati og vitenskap i dag, nettopp fordi våre samfunn er
gjennomdigitaliserte. Her gir det mindre mening å skille mellom analoge og
digitale virkeligheter – vi lever «postdigitalt».
Den norske offentligheten har
allerede diskutert digital teknologi over flere tiår, primært som «digitalisering». Hvilke type samfunn
og institusjoner vil vi få der KI-generert tekst får overtaket over språkbruk
og tenkemåter? Hvor står spørsmålet om demokrati i disse læringsprosessene?
Stort begrep, nye teknologier
Det er ikke lenge
siden digitalisering handlet om noe annet enn kunstig intelligens. Under
koronatiden forsto vi i høyere utdanning digital teknologi som videokonferanser
eller teknologiske løsninger for fjernundervisning. Når vi bruker ordet
digitalisering til å diskutere både Teams, videokonferanser, podkaster eller
kunstig intelligens, viser dette gjerne at ordet er åpent for å brukes og
fortolkes på en serie av ulike måter, alt avhengig av hva de ulike aktørene
tenker på og hvordan de forstår digitalisering.
Det er bedre med mer digital styring enn et KI-generert demokrati.
I diskurs- og politisk teori er
slike store og fleksible begrep omtalt blant annet som et genuint omstridt
begrep. Begrepet forblir det samme, men innholdet og meningene preges
av en serie av ulike teknologier og deres kjennetegn. Disse forsvinner og
erstattes av stadig nye teknologier, slik som en togpassasjer kan se ulike tog
kjøre forbi en perrong.
Det synes å være i en slik sammenheng at
teknologioptimismen fungerer veldig effektivt. Den mest naive
teknologioptimismen er omtalt av den amerikansk-belarusiske teknologiskribenten Evgeny Morozov som en forestilling der
brukerne får formidlet at alt vil løses om man bare trykker på en bestemt
url-lenke.
Teknologideterminisme eller styring?
Kunstig intelligens
utfordrer høyere utdanning i stor grad, fordi det erstatter tradisjonelle måter
å finne informasjon og løsninger på. Det kan også tenkes – slik professor Neil Selwyn, som forsker på digitale teknologier, påpeker
– at roboter kan erstatte lærere. Slik sett ville det være tankevekkende å
være en ren og skjær teknologioptimist som kun lærer seg hvordan teknologien
kan brukes.
En av verdens ledene eksperter på digital etikk, Luciano Floridi
hevder i sin siste bok «The Ethics of Articifial
Intelligence» at
utfordringen i tiden fremover primært er styringen av den elektroniske
teknologien. Hovedutfordringen er altså, ifølge Floridi, ikke digital
innovasjon, men styring og etikk.
Informasjon og kunnskap
Innenfor høyere
utdanning vil ren teknologioptimisme kunne tilsløre viktige tema som forholdet
mellom informasjon, kunnskap og læring i et demokratisk samfunn.
Det er mange ulike
debatter om kunstig intelligens. Noen av de mest ivrige brukerne av KI synes å
være innen medisin og sykepleiefaget. Her er ChatGPT fremstilt som en mulighet
til å stille effektive diagnoser. Chatboten kan fungere som en kunstig
samtalepartner der nye beskjeder («prompt») kan brukes til å utvikle innsikter.
Elektronisk teknologi
synes å være best til å skaffe mer informasjon. Samfunnet mangler ikke
informasjon. Ifølge nyere studier fra UiA synes faktisk informasjonsflommen å gjøre at
unge mennesker ikke er i stand til å vurdere alle rådene om kosthold med sikker
kunnskap. Informasjonsmengde er ikke kunnskap.
Innenfor mine fag som
statsvitenskap og politisk teori er det en særlig utfordring at studenter skal
kunne både lese og skrive, og å bruke disse grunnleggende ferdighetene til å
lære av ulike tenkere i historien.
Fag har ulik egenart og forutsetninger. En
av de store utfordringene med digitalisering i læringsinstitusjoner vil være om
teknologien og informasjon får et overtak over spørsmål som kunnskap, sannhet
og demokrati.
Demokrati og læring
Et moderne demokrati
handler ikke bare om å inkludere ulike borgere, men det handler også om å lære
hvordan andre borgere tenker og hva deres perspektiver på samfunnet og verden
handler om. Dette var en av de sentrale ideene som den amerikanske filosofen
John Dewey forfektet allerede for over hundre år siden, da han publiserte boken
«Democracy and Education» i 1916.
Utdanning og kunnskapsutviklingen er viktige
forutsetninger for demokrati. Dette var for Dewey et utgangspunkt for å
kritisere tidligere filosofier og læringsteorier. Å bare formidle kunnskap fra
et kateter og behandle studenter som passive mottakere av informasjon var for
ham problematisk av flere grunner.
For det første var det ulikheter mellom
studentene som gjorde at noen hadde bedre forutsetninger for å tilegne seg
kunnskapen enn andre. For det andre var en slik ensidig formidling til passive
mottakere lite egnet til å gi kunnskap og læring som studentene kan tilegne
seg. Endelig var en ensidig formidling av kald kunnskap uegnet til å utvikle den
relasjonelle forståelsen som et demokratisk samfunn trenger.
Samfunnet består
av relasjoner, og et demokratisk samfunn forutsetter at individene kan både forholde
seg til hverandre og ha mulighet til å lære av andre. Det kan være grunn til å ta et nytt blikk på Deweys ideer
om utdanningen i et demokrati, ikke minst i vårt postdigitale samfunn. Det er bedre med mer digital
styring enn et KI-generert demokrati.
Vi vil gjerne høre fra deg!
TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?