Å arbeide med hendene og lage noe varig, som en har lagt ned tid og flid i, gir barn og unge personlig vekst, mestring, motivasjon og glede, skriver innleggsforfatterne.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Tre nødvendige tiltak for en mer praktisk skole
KRONIKK: Verdien av håndgripelig læring har endelig begynt å sive inn i skolepolitikken. Nå er det på tide med tydelige og konkrete tiltak for å skape en mer praktisk skole.
Lovise Søyland, førsteamanuensis og postdoktor, Universitet i Sørøst-Norge Sofia Alexandra Lång, universitetslektor, Nord universitet Ragnhild Merete Hassel, seniorrådgiver, Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen Kari Carlsen, professor emerita, Universitetet iSørøst-Norge
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Vi mennesker trenger å være virksomme
på meningsfylte måter i samspill med våre omgivelser.
Gjennom tidene har evnen
til å arbeide med materialer og redskaper vært uttrykk for menneskets behov, tanker,
ideer og følelser - og sentralt i utviklingen av både individ og samfunn.
For
barn og unge er den håndgripelige og konkrete erfaringen fundamental, både for
deres utvikling og for å skape mening i møte med verden.
Forståelsen av håndgripelig
og praktisk læring har i lang tid, og spesielt de siste 20 årene, hatt bred
støtte fra utdanningsforskning, filosofi og nevrovitenskap. Stortingsmelding
34, En mer praktisk skole
peker mot en slik forskningsbasert forståelse.
Hånden er sentral i utvikling av kreative evner og for nytenking.
For at skolehverdagen faktisk
skal bli mer praktisk, må det imidlertid iverksettes flere tiltak.
Faget kunst og
håndverk er en av de sentrale bærerne av praktisk kunnskap i norsk skole. Det
har det vært helt siden forløperen til faget ble etablert i 1889. Faget kunst
og håndverk bør få bidra i større grad til å sikre en skole der læring gjennom
praktisk utforsking når alle elever.
En tilstedeværelse av det praktiske i alle
fag – og en sårt tiltrengt styrking av de praktisk-estetiske fagene, vil
kunne gjøre skolen mer menings- og gledefylt for alle elever.
Mot en mer
helhetlig forståelse av læring
Annonse
Nyere utdanningsforskning viser klart at en
kropp i aktivitet fremmer læring. Kroppen er involvert i alt vi mennesker gjør,
sanser, tenker og forstår. Våre kognitive evner er sterkt koblet til
verbalspråket, men de er samtidig langt mer komplekse.
Aktiv, våken og nærværende samhandling med omgivelsene
ligger til grunn for at vi har lært en rekke essensielle ferdigheter slik som å
gå langt før vi lærer å snakke, og senere skrive. Det kroppslige, sanselige og
følelsesmessige opphører ikke å være en integrert del av all læring, men er en
fundamental forutsetning for intellektuell aktivitet.
OSLO 20161020Elever på videregående skole. Tenåringer.Elever i klasserom. Undervisning i tegning, form og farge. Satt opp stilleben.Foto: Thomas Brun / NTBNB! MODELLKLARERT(Foto: Thomas Brun / NTB)
I læreplanen for
grunnskolen fremheves faget kunst og håndverk som viktig for å utvikle en skapende
og kreativ praksis. Gjennom praktisk læring i samspill med omverden skaper barn
og unge mening og utvikler et mangfoldig språk som også strekker seg utover
verbalspråket.
Bredden i våre kognitive evner får komme til uttrykk i læring
gjennom skapende arbeid – gjennom de praktisk-estetiske fagene – som
representerer et helhetlig læringssyn.
Håndgripelig læring - dyptgripende erfaringer
Hånden er sentral i utvikling av kreative evner og
for nytenking. Det er velkjent at når hendene er i bruk, aktiveres store deler
av hjernen. Å arbeide med hendene og lage noe varig, som en har lagt ned tid og
flid i, gir barn og unge personlig vekst, mestring, motivasjon og glede.
Faget kunst og håndverk er en sentral
tradisjonsbærer, og skal stimulere til kreativitet. Faget omfatter både å utvikle håndlag og
teknikk, samt å utforske hvordan nyere teknologi, som for eksempel laserkuttere,
kan brukes i skapende prosesser.
Med andre ord spiller både høvelbenker og digitale
verktøy og teknologier sentrale roller i praktiske, åpne og utforskende
prosesser. Praktisk skapende arbeid med materialer krever selvstendige valg,
samtaler om løsninger, åpenhet for andres innspill og engasjerer kunnskap og
ferdigheter fra mange fagfelt.
Annonse
Gjennom oppmerksom sansing i direkte kontakt med
omgivelsene utvikles dyptgripende erfaringer, som bygger en beredskap for
videre utvikling, framtidig yrkesutøvelse og praktisk og kulturell deltakelse i
eget liv.
På vegne av Nettverk for formgiving, kunst
og håndverk i universitets- og høgskolesektor, legger vi fram tre forslag til
politikere og skoleledere for realiseringen av en mer praktisk skole med
utgangspunkt i faget kunst og håndverk.
Nødvendige tiltak for å lykkes med en
praktisk skole
1. Innfør krav til kompetanse
Sørg for at kvalifiserte lærere underviser i kunst og håndverk. Tall fra
Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at halvparten av lærerne som underviser i
kunst og håndverk mangler utdanning i faget.
Det har lenge vært jobbet for å
innføre formelle kompetansekrav for undervisning i kunst og håndverk.
Alle lærerstudenter bør ha minst ett praktisk-estetisk fag.
Lærere i
barneskolen bør ha minst 30 studiepoeng i faget, mens lærere på ungdomstrinnet i
ungdomsskolen bør ha minst 60. Ved universiteter og høgskoler er det en
dramatisk nedgang i studentenes tilbud om å velge kunst og håndverk som del av
lærerutdanningen.
Selv om det er
gjort noen tiltak for å videreutdanne lærere, kan dette bare bøte på en flik av
den manglende grunnutdanningen av lærere i faget. Skoleledere må nå aktivt
sørge for at lærere tar videreutdanning i kunst og håndverk, og lærerstudenter
må få muligheten til å velge faget. Alle lærerstudenter bør ha minst ett
praktisk-estetisk fag.
Annonse
2. Gi bedre rammebetingelser
Budsjettene til
materialer og verktøy i skolens kunst- og håndverksrom kuttes, med alvorlige
konsekvenser for undervisningen. Skoleledere og politikere må forstå
konsekvensene for barn og unge når sløydbenker forsvinner og det mangler
materialer å skape med. Det må jobbes nasjonalt for å styrke budsjettene til de
praktiske fagene.
Gjennom å innføre nødvendige krav til kompetanse, gi bedre rammebetingelser og lage handlingsplaner vil en mer skapende og praktisk skole kunne iverksettes.
Etter de siste
skolereformene har kunst og håndverk fått et lavere årstimetall i forhold til andre
fag. Fersk forskning viser også at for store elevgrupper i kunst og håndverk,
for lite utstyr og mangel på hensiktsmessige verksteder fører til at lærere må
lage oppgaver og løsningsmuligheter som ikke oppfyller kravene i læreplanene.
3. Handling nå
Verdien
og betydningen av praktisk og håndgripelig læring er godt dokumentert. For å
iverksette handling nå, foreslår vi at hver kommune eller skole utvikler en lokal
handlingsplan for hvordan det skal tas grep for å skape en mer
praktisk-estetisk skole.
Barn og unge må
få mulighet til å utvikle praktiske ferdigheter, kreative evner og oppleve seg
selv som konstruktive og skapende mennesker. Dette er viktige både for
personlig utvikling og for de unges bidrag til fellesskapet i samfunnet som
helhet.
Annonse
Gjennom
å innføre nødvendige krav til kompetanse, gi bedre rammebetingelser og lage handlingsplaner
vil en mer skapende og praktisk skole kunne iverksettes.
Groth, C. & Gulliksen, M. S. (2024). Thinking through
hands in education. In T. Schilhab & C. Groth
(ed.) Embodied Learning and Teaching using the 4E
Cognition Approach: Exploring Perspectives in Teaching Practices. Routledge.
Kjosavik, S. (2001). Fra tegning, sløyd og
håndarbeid til kunst og håndverk. En faghistorie gjennom 150 år. Tell forlag.
Randers-Pehrson, A., Rimstad, Å., og Carlsen, K.
(2023). Utopier og
realiteter i kunst og håndverksfaget: – Rammefaktorers betydning for kunst og
håndverksundervisningen. (2023). Acta Didactica Norden, 17(3), 25 sider. https://doi.org/10.5617/adno.9757
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?