Dagens tilbud om hjelpetjenester er fragmentert, og at er behov for en styrking tjenestene som allerede finnes, skriver kronikkforfatterne.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Vi spurte nitti barn om hva slags hjelp de trenger – dette svarte de
KRONIKK: En av de største utfordringene med dagens tjenestetilbud for barn er at hjelpetjenestene ikke når frem til barna.
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Når barn nærmer seg ungdomsalderen, begynner de å markere en større
grad av selvstendighet. Da øker også behovet for å søke hjelp for å møte ulike utfordringer på egenhånd.
I dag
finnes flere tjenester som kan hjelpe barn som tar kontakt på egenhånd, med
temaer som psykisk helse, vanskeligheter i familien, seksualitet og
skoleproblematikk. Blant de mest brukte tjenestene er skolehelsetjenesten og
skolens rådgivningstjeneste, sammen med hjelpetelefoner og -nettsider som «Kors
på halsen» og «Snakkommobbing».
Det er viktig å lytte til barn og unges egne stemmer
når nye hjelpetjenester skal utformes, og allerede eksisterende hjelpetjenester
skal styrkes.
Lite kjennskap og erfaringer med hjelpetjenester
Barn er forskjellige og har ulike behov og ønsker, både for
hvordan de kan ta kontakt med informasjons- og hjelpetjenester, og hva slags
temaer de søker informasjon om og hjelp til.
En av de største utfordringene med
dagens tjenestetilbud for barn er at verken de fysiske eller digitale
tjenestene når frem til barna.
Våre funn viser at mange barn ikke vet hvor de kan henvende seg, og at de har lite kunnskap om hjelpetjenester.
Barn har begrenset kjennskap til og lite erfaringer med hjelpetjenester. De har også mange ulike behov og ønsker for de respektive tjenestene. Dette framgikk av en undersøkelse vi gjennomførte høsten 2024, på oppdrag fra Bufdir.
Våre funn viser at mange barn ikke vet hvor de kan henvende
seg, og at de har lite kunnskap om hjelpetjenester. Denne manglende kjennskapen
gjelder også tjenester de har i sine næromgivelser, som helsetjenesten i
skolen.
Annonse
På spørsmål om hvor de helst søker hjelp eller informasjon, svarte de
fleste barna først foreldre eller andre trygge voksenpersoner.
Om studien:
Målet var å frambringe et kunnskapsgrunnlag som skal inngå i det offentliges arbeid med å utvikle gode, kvalitetssikrede tjenester som kan informere, veilede og hjelpe barn.
Vi intervjuet over 90 barn i alderen 9-12 år, fra flere steder i Norge, samt flere ungdommer. Studien er, så langt vi kjenner til, den første hvor barn i alderen 9-12 år har blitt intervjuet direkte om deres ønsker og behov for, og erfaringer med hjelpetjenester.
Det er også en av få studier som undersøker barns tanker og erfaringer rundt både digitale og fysiske tjenester, og slik sett vurderer tjenestetilbudet som en helhet.
Samtidig var det mange av barna som stilte spørsmål om anonymitet knyttet til hjelpetjenestene. Særlig gjaldt dette om det var mer alvorlige spørsmål. Noen
barn problematiserte også anonymitet opp mot behovet for å snakke med noen de
kjenner i en fysisk tjeneste. For mange av disse var det likevel viktig at det
de sa ikke ble fortalt videre til lærere eller foreldre.
Andre barn ønsket å være
anonyme og derfor heller kontakte en digital tjeneste, slik at ingen skulle
vite at akkurat de hadde disse utfordringene. Noen ungdommer ønsket også anonymitet for at hjelperen ikke skulle være opptatt av barnets tidligere historie, men i stedet se barna og deres problemer her og nå.
Mange former for kontakt
Flere av barna og noen av ungdommene snakket om sine ønsker
for en sosial- eller miljøarbeidertjeneste på skolen. De ville ha en tjeneste
som var oppsøkende i miljøet og som alltid er til stede. Dette kunne sørget for
at barna ble kjent med de ansatte, følte seg tryggere og dermed turte å spørre
om hjelp.
Barn og ungdom har mange idéer om hvordan en hjelpetjeneste
for barn bør utformes. De gir uttrykk for at en hjelpetjeneste bør tilby flere former for kontakt, som er både fysiske og digitale. Barna ønsker selv å velge
kontaktform og hvordan kommunikasjonen skal skje, med mulighet til å velge hvem
de snakker med.
De fleste barna mente at en hjelpetjeneste burde være
døgnåpen, og mange barn ønsket å snakke med tjenester på kvelden og om natta. Enten
fordi det var da de tenkte på vanskelige ting eller fordi det var da foreldrene
hadde lagt seg og de var alene.
Annonse
Hva har vi lært?
Vår studie viser at det trolig ikke fins én hjelpetjeneste
som passer alle barn. Barn er ulike og har ulike behov. Samlet sett tilsier
funnene at hjelpetjenester bør være fleksible og som en helhet dekke et bredt
spekter av temaer og kontaktformer.
Dagens tilbud om hjelpetjenester er fragmentert, og at er behov for en styrking tjenestene som allerede finnes. Dette bør kombineres med utvikling av digitale hjelpetjenester. Det imøtekommer barns behov for tilgjengelige hjelpetjenester når behovet
oppstår.
Det er også behov for at hjelpetjenester gjør
seg kjente for voksne i barnas omgivelser, slik at de skal kunne hjelpe barn
med å finne fram til dem.
Det vil være viktig å styrke tilgjengeligheten til de
fysiske hjelpetjenestene, særlig helse- og sosialtjenesten i skolen, samtidig
som at det alene trolig ikke er nok. Det er også viktig å utvikle en digital
hjelpetjeneste som er rettet mot barn i 9-12 års alderen.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?