I Sverige blir barn som kan ta skade av nær kontakt med begge foreldre ivaretatt av den svenske barneloven. I Norge finnes ikke et tilsvarende kunnskapsgrunnlag fra tingrettene, skriver kronikkforfatteren.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Ikke alle barn bør være like mye med begge foreldrene
KRONIKK: Likestilt foreldreskap høres intuitivt riktig ut, som et gode for barn. Sånn er det dessverre ikke for alle barn. Nå er en ny barnelov på trappene.
JannickeStavStipendiat ved Institutt for sosialfag, Oslomet
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Ny barnelov kommer sannsynligvis i disse dager, da fristen
for at sittende regjering skal kunne behandle lovforslaget er 10.april.
I
regjeringsplattformen heter det at regjeringen skal «vurdere å gjere delt busted
til barnelovas hovudregel» ved samlivsbrudd, hvor likestilt foreldreskap er
ment å ivareta barnets beste.
Det er vanskelig å være mot et begrep som likestilt
foreldreskap. Det høres intuitivt riktig ut, som et gode for barn. Det
er et gode å ha to foreldre tett involvert i barnets hverdagsliv - der foreldre
får til å samarbeide godt. Men, sånn er det dessverre ikke for alle barn.
Hva skjer med barna der likestilt foreldreskap ikke er et gode, men heller til skade?
Noen barn
har foreldre som ikke får til et godt samarbeid, verken før eller etter
samlivsbrudd. Mens noen barn trenger å bli beskyttet fra omfattende kontakt med
en av foreldrene sine.
Prosessen med ny barnelov
I 2015 sa daværende regjering at Barneloven bør «legge til
rette for gode løsninger som oppfyller de ulike familienes varierende behov,
hvor barnets beste alltid skal ha størst vekt».
Annonse
I 2020 avga Barnelovutvalget
utredningen Ny Barnelov: Til barnets beste.
Utvalget «kan ikke se
noen alternativ til at loven bør være helt åpen» når det kommer til
hvilken avtale foreldre gjør angående barns bosted etter samlivsbrudd.
Utvalgets oppgave var å komme med forslag til en helhetlig ny barnelov.
Før sommerferien 2024 kom Barne- og familiedepartementet med
et delvis forslag til endringer i ny barnelov kalt «Likestilt
foreldreskap og felles omsorg for barn etter samlivsbrudd». Formålet var «å
styrke ivaretakelsen av barnets beste ved å legge til rette for likestilt
foreldreskap».
Når likestilt foreldreskap er til skade - hva da?
Nylig overvar jeg en panelsamtale hvor
stortingsrepresentanter fra Ap, Sp, H og Frp var representert. Alle fire stilte
seg bak at de ikke så en motsetning mellom likestilt foreldreskap og barnets
beste.
Utfordringen er at likestilt foreldreskap for de fleste barn er et gode,
mens barnets beste-prinsippet i grunnloven handler om det beste for det enkelte
barn. Hva skjer med barna der likestilt foreldreskap ikke er et gode, men
heller til skade?
I 2020 trådte en lovendring om felles foreldreansvar som
hovedregel i kraft. Stortinget ba om at det ble evaluert etter tre år, altså i
2023. Et gjennomarbeidet kunnskapsgrunnlag bør foreligge ved gjennomføring av
større lovendringer, men over to år senere er det ikke lagt frem en evaluering.
Det er varslet at evalueringen kommer sammen med forslag til ny barnelov.
Annonse
Barneloven i vårt naboland Sverige
1.januar 2025 ble den svenske barneloven endret. Det er
verdt å se på hvilken prosess politikere i vårt naboland har initiert, siden kontrasten
er såpass stor.
Den svenske regjeringen vedtok i 2021 å kartlegge
foreldretvistsaker i alle svenske tingretter, og bestilte en utredning hvor 814
saker ble gjennomgått. Sakene var avgjort både ved rettsforlik og dom, og det
viste seg at det forelå informasjon om vold eller andre overgrep i 64 prosent av
sakene.
Hva har fagfolkene erfart i møte med foreldre over det ganske land, spesielt i de mest utfordrende meklingene?
Dette medførte at ordlyden «barnets behov for en nær og god
kontakt med begge foreldrene» ble tatt ut av loven i 2025. Barnets beste, og risikoen
for at barnet «far illa» skal være den overordnete føringen.
Noen barn kan ta
skade av at loven pålegger en nær og god kontakt med begge foreldre, og disse
barna ivaretas av den svenske barneloven. I Norge finnes ikke et tilsvarende
kunnskapsgrunnlag fra tingrettene.
Hva sier de norske dommerne?
Åslaug Sem-Jakobsen fra Senterpartiet mener «vi må stoppe
all trafikken inn til domstolene», mens Turid Kristensen fra Høyre mener
det er «mange tusen saker som går for retten som ikke burde vært der».
Dette kan gi et inntrykk av at tingrettene behandler mange saker uten komplekse
problemstillinger. I høringsrunden angående likestilt foreldreskap i 2024 er
det ni høringssvar fra tingrettsdommere, domstoladministrasjonen og den
internasjonale juristkommisjon.
Annonse
Ingen er positive til delt bostedsmyndighet som
hovedregel. Flere antyder at en lovendring vil virke konfliktskapende.
Det kommer omtrent 2700 foreldretvistsaker inn til domstolene
hvert år, og flertallet avsluttes ved rettsforlik. Til sammenligning oppga
Statens Barnehus i sin årsrapport for 2018 at de hadde gjennomført 3376
tilrettelagte avhør angående vold i nære relasjoner i løpet av ett år.
Hva mener de som jobber i Familievernet, er det virkelig sånn at ingen har ønsket å sende inn et eget høringssvar?
I 2024
og 2025 melder mange politidistrikt om en økning av denne typen saker. Jeg
håper ikke politikerne vil «stoppe all trafikken» til Statens Barnehus. Det er
dessverre ventetid hos barnehusene for avhør, og lang behandlingstid på disse
sakene hos politiet.
Et uttalt mål om at flere foreldretvistsaker ikke skal inn
i domstolen bør drøftes grundig i lys av antallet barn som opplever vold, eller
har foreldre som strever med rus og alvorlig psykisk sykdom.
Manglende faglig uenighet
Ved samlivsbrudd er foreldre pålagt å møte hos
Familievernkontoret, og over 500 ansatte i Familievernet jobber med mekling ved
48 Familievernkontor. Familievernet har
også et Nasjonalt spisskompetansemiljø for barn og unge i familievernet, og et
Nasjonalt spisskompetansemiljø for vold og høykonflikt.
Annonse
Alle regionale
BufEtat-kontor underlagt BufDir var høringsinstanser til Barnelovutvalget i
2020, men ingen av de innga høringssvar høsten 2024. Hvor er disse fagfolkene, som jobber med mekling?
I 2024 var det to høringssvar som omfattet alle disse
fagfolkene. Stiftelsen Kirkens Familievern omtalte ikke hovedregelen om delt
bosted i sitt høringssvar, men det gjorde derimot BufDir; «Hvorvidt en
regelendring vil føre til færre eller flere konflikter i høykonfliktsaker er
det uenighet om i ulike deler av familieverntjenesten».
Så enkelt kan det
sies på vegne av over 500 fagfolk.
Hva har fagfolkene erfart i møte med foreldre over det
ganske land, spesielt i de mest utfordrende meklingene? Hva mener de som jobber
i Familievernet, er det virkelig sånn at ingen har ønsket å sende inn et eget høringssvar?
Eller har vi en offentlig forvaltning der uenighet og ulike meninger ikke
synliggjøres?
Referanser:
Barne- likestillings og inkluderingsdepartementet (2015-16)
Stortingsmelding 7: Likestilling i praksis. Like muligheter for kvinner og menn: Meld. St. 7 (2015–2016) -
regjeringen.no
Statsministerens kontor
(2024) Stortingsmelding Meld. St. 4 (2024-2025): Anmodnings- og
utredningsvedtak i stortingssesjonen 2023-2024. Vedtak 491, 7. mars 2017:
Evaluering av felles foreldreansvar: Meld. St. 4 (2024–2025) - regjeringen.no
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?