Gutta som selger hasj langs Akerselva sliter med det samme i dag som for tjue år siden, ifølge professor Sveinung Sandberg. De kommer fra fattige og ressurssvake familier, mange har vokst opp i rus og kriminalitet og har ubearbeidede traumer. De har også til felles at de identifiserer seg med det som ofte kalles gangster-rap eller trap.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Dette er «soundtracket» til kriminelle karrierer
POPULÆRVITENSKAP: I Norge og spesielt Sverige har rappere vært involvert i svært alvorlige voldssaker. Rap-tekster fra Oslos underverden brukes som bevis i rettssaker, og forsvarere viser til musikkgenre for å få kortere straff for sine klienter. Dette aktualiserer et gammelt spørsmål om forholdet mellom musikk og kriminalitet.
SveinungSandbergProfessor i kriminologi, Universitetet i Oslo
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og populærvitenskap
Nye musikktrender har ofte vært knyttet til bekymringer for
løssluppen seksualitet, bruk av lovlige og ulovlige rusmidler – noen ganger
moralsk panikk. Det gjelder som regel «vanlig» ungdom, men musikk har også vært
knyttet til mer alvorlig kriminalitet og destruktive subkulturer.
‘Thug life’ langs Akerselva
For nesten 20 år siden gjorde jeg et etnografisk feltarbeid
langs Akerselva, med gutta som selger hasj der. De hadde de samme utfordringene
som i dag. Det er problemer som deles av mange ungdommer som ender opp i
kriminelle miljø. De kom fra fattige og ressurssvake familier, mange hadde
vokst opp i rus og kriminalitet og hadde ubearbeidede traumer.
De fleste slet med rusproblemer og strevde på skolen og i
arbeidslivet. Noen av gutta drev aktivt med hip-hop og enda flere fant trøst i
musikken. De identifiserte seg først og fremst med det som ofte kalles
gangster-rap eller trap.
En jeg ble kjent med siterte 50 Cent og sa om livet sitt at «det
er ’get rich or die tryin’ vet du». En annen slo ut med hendene: «I don’t know
man. Det er et hardt liv. Derfor sier jeg 'thug life'. Å komme hit. Gå med feil
folk. Jeg må.»
Å utforske ‘soundtracket’, eller lydsporet, til kriminelle karrierer kan åpne opp for andre og viktigere spørsmål enn dem som vanligvis kommer opp rundt forholdet mellom musikk og kriminalitet.
Sveinung Sandberg, professor i kriminologi ved UiO
Uttrykket 'thug life' ledes ofte tilbake til TuPac og er forbundet med
kriminalitet og utenforskap, men også med ‘street smartnesss’ og evnen til å
finne løsninger i håpløse situasjoner. Referanser til amerikansk virkelighet og
populærkultur var vanlig, men det kom som regel med et smil om munnen og en mulighet
for humoristisk eller ironisk fortolkning.
‘Friheten til å si det som du vil’
Sosiologene Francesca Polletta og Arthur Frank har beskrevet
hvordan fortellinger kan være ambivalente og åpne for fortolkninger. Forskjellige
verdener og tekster veves kreativt sammen i forsøk på å gi mening til eget liv.
Det symbolske gangster-universet var lånt fra amerikansk populærkultur, men det
måtte kombineres med livet i en skandinavisk velferdsstat.
Annonse
For noen hadde gatesalget av narkotika en aura av den
amerikanske ghettoen som var spennende og attraktivt. Ofte var det en lek, men
noen ganger ble det alvor. Det drev gutta mot kriminalitet når de måtte bevise forsvare
eller bevise bad-boy imaget. Som i hip-hop’en generelt var «keeping it real»
avgjørende.
Samtidig var hip-hop kultur og rapmusikk også den viktigste,
og noen ganger eneste, måten de hadde å utrykke følelser:
«Si ting på akkurat den måten du vil si det på. Du har
friheten til å si det akkurat på den måten du vil», sa en. Det ga ungdommene
trøst i vanskelige livssituasjoner og stolthet og selvrespekt som kan være
nødvendig for å ta tak i egne liv. Musikken var et alternativt sosialt rom de kunne
beherske og en subkultur hvor deres annerledeshet som ellers bare ga dem
problemer ble feiret – både av dem selv og andre.
Musikk i latinamerikanske fengsel
Fast forward til våren 2022. En blanding av faglige
interesser og tilfeldigheter fører meg til et fengsel i utkanten av Mexico
City. Jeg intervjuer innsatte i forbindelse med prosjektet CRIMLA (Crime in
Latin America). På vei inn kjører jeg forbi en enorm gravplass og fengselet er
bygget på et berg av søppel (se bildet under).
En av de innsatte, Luis, har et ansikt
fullt av tatoveringer og er rasende når jeg treffer han. På vei til intervjuet
har fengselsbetjentene stjålet både skjorten og lighteren hans. Det eneste av
verdi han fikk beholde var en sneip med marihuana.
Luis har bakgrunn fra en gjeng i USA og har også jobbet i årevis
for et meksikansk narkotikakartell. Hans kriminelle karriere er uendelig mye
lengre enn gutta langs Akerselva. Jeg treffer han flere ganger og intervjuene varer
i nesten seks timer. De få gangene vi snakker om noe annet enn vold, kriminalitet
og trøbbel så handler det om musikk.
Luis er god til å rappe og har laget over 50 sanger – noen
spilt inn ulovlig i fengsel og noen tilgjengelig på YouTube. Skjorten som ble
stjålet var den beste han hadde. Luis hadde tatt den på fordi han tenkte møtet
med meg kunne være en mulighet til å få fart på musikkarrieren.
Annonse
'They have never been down’
Det er langt fra Akerselva til meksikanske fengsel, men når
Luis snakker om musikken dukker de samme temaene opp. Han føler seg hjemme i
trap-musikken og mener han er mer autentisk enn andre musikere:
«A lot of
rappers out in the street say they are killers, and been to jail, but they have
never been down… We eat all these motherfuckers alive because they’re all just
T-bone steak to us. How you’re gonna come and tell me you’re bad if you never
killed no one.»
Samtidig er musikken en mulighet til å uttrykke følelser han
ellers strever med å uttrykke. Noen sanger handler om vold og kriminalitet, mens andre
er om moren – eller forsøk på å beklage til datteren som vokste opp alene med
moren.
På den ene siden driver og bekrefter musikken kriminaliteten. På den
andre siden er det hans språk for kjærlighet og frustrasjon, en måte å
bearbeide traumer. Luis sa om sangen til datteren at den «talks about
everything, the pain I felt when I left her».
Å rappe var også det eneste han
var god til bortsett fra kriminalitet: «It’s freestyle, I never write anything
down. Put on a beat and let’s go. I don’t have
to write a song, put me a fucking beat and I’m gonna make you a song.»
Han rappet
flere låter til meg og de var en integrert del av hans livsfortelling og
forståelse av seg selv.
Et 'soundscape' for hverdagens problemer
Annonse
Musikkriminologen Murray Lee har beskrevet musikk som en
kulturell kraft og «et ‘soundscape’ for hverdagens problemer, og et akustisk
akkompagnement til avvik».
Kanskje er noe av problemet i musikken – men
der er også løsningen – og det er umulig å komme utenom musikken dersom
vi ønsker å forstå en del liv som ender i rus, desperasjon og lovbrudd. Men som
Lee understreker, spørsmålet om musikk driver kriminalitet er kanskje ikke det mest
interessante – og det må i hvert fall kombineres med andre spørsmål.
Sammen med forsker David R. Goyes har jeg gått gjennom en
rekke andre intervjuer fra prosjektet vårt. Vi har vært på utkikk etter musikkens
rolle i livene og i livshistoriene til personer i fengsel i Latin Amerika.
Som med Luis fant vi eksempler på at musikken spilte en
rolle i å motivere og glorifisere kriminalitet, men viktigere var det hvordan
det ble brukt kontinuerlig til å gi mening til, forstå, leve med og fortelle om
vanskelige liv.
På tvers av musikalske sjangere var musikken en følgesvenn og
samtalepartner – og mange brukte musikk til å uttrykke og gi struktur til egen livsfortelling.
Å utforske ‘soundtracket’, eller lydsporet, til kriminelle
karrierer kan åpne opp for andre og viktigere spørsmål enn dem som vanligvis
kommer opp rundt forholdet mellom musikk og kriminalitet.
Annonse
Les mer:
Sandberg, S. (2008): Get rich or die tryin’. Hip-hop og minoritetsgutter på gata. Tidsskrift for Ungdomsforskning.
Goyes, D. R. & S. Sandberg (2023): The Soundtrack of Criminal Careers. On music, lawbreaking and life-stories. Theoretical Criminology.