Nye tiltak, som senking av kriminell lavalder, utvide bruken av barnefengsler, og dobbeltstraff, kan kanskje gi politiske seire og «poeng», men det blir nok ikke så mye mindre ungdomskriminalitet av det, skriver kronikkforfatteren.(Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB)
Ungdomskriminaliteten i Norge er langt unna «svenske tilstander»
KRONIKK: Trenger vi strenge reaksjoner og tøffe tiltak for ungdom som er i risikosonen for kriminalitet? Min egen forskning tyder på at noe annet er atskillig viktigere.
LiridonaGashiStipendiat ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi og Promenta research center (UiO)
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
«Svenske tilstander»? Mange snakker og skriver om en «volds- og
ungdomskriminalitetsbølge» i Norge, gjerne med en advarende pekefinger mot nabolandet
Sverige. Ofte fremstilles det som at politiet har liten oversikt og kontroll
over situasjonen også her i landet. Det stemmer ikke.
Mye bra politiarbeid
Ungdomskriminaliteten i Norge er ikke på
bristepunktet. En av grunnene er at det allerede gjøres mye forebyggende
politiarbeid. I min ferske doktorgradsavhandling tar jeg for meg politiets
metoder mot ungdomskriminalitet. Her har jeg sett på hvordan politiet arbeider
på Oslo øst, i et område som kan minne om de som har problemer i Sverige.
Etter nærmere 1000 timer med observasjon av politiets
arbeid og oppdragsløsning er funnene tydelige: Det gjøres veldig mye bra
politiarbeid. Sammen med annet forebyggende arbeid bidrar politiet her i landet
til å holde ungdomskriminaliteten nede.
Ungdomskriminaliteten i Norge er ikke på bristepunktet
Doktorgradsarbeidet mitt viser at forebyggende politi har
god oversikt og kontroll over de unge guttene som bekymrer oss mest. Når vi var
ute og observerte på oppdrag, merket jeg hvordan de erfarne politiansatte gjenkjente
gjengangerne på bakhodet og ganglaget.
De var lommekjent med stedene de vanker
og kjente dagsrytmen deres, timeplanen på skolen. De visste hvem som var søsken
og hvem foreldrene var. Innsatsen er nok særlig profesjonalisert og stor i
områder i Oslo øst, som der jeg observerte. Der var det også et godt samarbeid
med andre aktører som driver med miljøterapi på gata, med skoler og
fritidsklubber og barnevern.
Ikke bare hva politiet gjør, men hvordan
de gjør det
Jeg har observert mange hundre situasjoner og oppdrag hvor
politiet har samhandlet med ungdom ute på gata, men også inne på
politistasjonen. Jeg har observert bekymringssamtaler med ungdommene og deres
foreldre Ofte lykkes politiet godt, noen ganger har det ikke gått fullt så bra.
Annonse
En del ganger tar ungdommene og foreldre imot hjelpen de blir tilbudt, mens
andre ganger er samhandlingen preget av lite tillit og mye aggresjon. Jeg har
vært der når konfrontasjoner og konflikter har eskalert, men også når de har
blitt roet ned og alle har pustet ut.
Det mest slående funnet fra studien er at det spiller
liten rolle hva politiet gjør. Det er viktigere hvordan de gjør
det. Konklusjonen min er at det relasjonelle arbeidet er helt avgjørende.
En bekymringssamtale, en samtale ut på gata eller en teknikk politiet har blitt
trent opp i, kan virke helt forskjellig avhengig av hvem som er
involvert og hvordan det gjøres.
Når polititet er tett på, fungerer det best
Men politiets relasjonelle evner følger
ikke med uniformen – den opparbeides og formes over tid og i samhandling med
ungdommene. Selv om det er bra og viktig å ha et tilstedeværende og synlig
politi på gata, er det altså ikke antallet politifolk som skaper trygghet og
tillit hos befolkningen. Kvaliteten på samhandlingen og kontakten med
ungdommene er avgjørende.
Funnene fra studien min viser at det er når politiet
er tett på ungdommene, når de er godt kjent med dem og deres omgangskrets og
familier, når de vet hvordan de skal prate til dem, og vet hvordan de skal møte
konfrontasjoner og løse konflikter, at det er da det synes å gå bra.
Vi vet at fattigdom, sosial ulikhet og utenforskap er viktige drivere bak kriminalitet.
Det er når
politiet er tydelige, men likevel respektfulle i møtet med ungdommene og når de
vet at utagerende atferd ofte er utrykk for at noe annet sårbart ligger under,
at de får til gode resultater.
Når ungdommene møtes på en trygg og relasjonell sikker
måte av politiet, blir knippet de har av politimetoder særlig effektive. De
politifolka som i tillegg klarer å etablere tillit hos og trekke inn foreldrene
i samarbeidet om å få ungdommene ut av faresonen, lykkes aller best.
Trengs det egentlig nye tiltak?
Annonse
Forskjellige tiltak har vært lansert i forbindelse med
bekymringen rundt ungdomskriminalitet. Det har blitt foreslått å senke den kriminelle
lavalder, utvide bruken av barnefengsler, og – litt overraskende - dobbeltstraff
i visse geografiske (belastede) områder. Men trengs det egentlig nye tiltak?
Min Ph.d-studie taler for at det kanskje ikke gjør det.
For ungdomskriminaliteten er ikke ny. Måten vi bør jobbe med den på er heller
ikke ny. Vi vet at fattigdom, sosial ulikhet og utenforskap er viktige drivere
bak kriminalitet. Vi vet også at langsiktig og systematisk forebyggende arbeid,
særlig i belastede områder, bidrar til å holde kriminaliteten nede.
Det bør tilbys konkret veiledning slik en gjør det i andre profesjoner som jobber med sårbare grupper.
Men «forebygging» klinger ikke alltid like offensivt, og
kanskje er det derfor tilsynelatende handlekraftige politikere unngår begrepet.
Jeg mener det bør tas frem i debatten, vi bør pusse støv av det. Dessuten må vi
snakke om det på en mer nøktern og konkret måte.
Hva bør politikerne gjøre?
Det snakkes lite om hvordan
den lokale politimannen kjenner ungdommene, og ofte også familien. Men i de
beste tilfellene fungerer hen som veileder, samtalepartner og forbilde i
tillegg til å forhindre kriminalitet mer direkte. Når politiet samarbeider med sosialarbeidere og skole, har det enda sterkere effekt. Når det lokale
og tverrfaglige politiarbeidet fungerer som best, vil ungdomskriminalitet
håndteres og reduseres.
Politikere bør sette av nok ressurser til forebyggende
arbeid. De bør til gjengjeld kunne forvente at politiet selv løpende utvikler
sin politifaglige «verktøykasse». Både gjennom utdanningen og når nyutdannede
ansettes i etaten bør en legge vekt på det relasjonsorienterte arbeidet.
Det
bør tilbys konkret veiledning slik en gjør det i andre profesjoner som jobber
med sårbare grupper. Gradvis vil den relasjonelle kompetansen øke. Da vil den
forebyggende innsatsen bli enda mer effektiv.
I beste fall kan andre tiltak komme på toppen og bidra
litt, i verste fall tar de oppmerksomheten vekk fra det som bør være i sentrum i
arbeidet med ungdomskriminalitet. Det kan kanskje gi politiske seire og
«poeng», men det blir nok ikke så mye mindre ungdomskriminalitet av det.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?