Rosa chatbot er en sikker informasjonskanal om arvelig bryst- og eggstokkreft, med svar skrevet av helsepersonell, skriver kronikkforfatterne.
(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Vår chatbot kan hjelpe mennesker med arvelig kreft
KRONIKK: Vi har undersøkt hvilken nytte personer med arvelig kreft har av en chatbot. Svarene sier noe om hvilken plass kunstig intelligens kan ha i helsetjenesten.
Hvert år får nærmere 5000 kvinner påvist bryst- eller eggstokkreft.
Stadig flere av dem får samtidig tilbud om en gentest for å finne ut om
sykdommen er arvelig. Å få beskjed om at man har arvelig bryst- eller
eggstokkreft, eller har en nedarvet risiko for å få det, har store
konsekvenser.
Spørsmålene som dukker opp, er mange: Hvilke valgmuligheter har
jeg? Bør jeg fjerne eggstokker og/eller bryster? Hvordan skal jeg fortelle
barna at de kanskje også har en nedarvet risiko for kreft? Bør jeg gå til
jevnlige kontroller?
Arvelig kreft er kreftsykdom som er forårsaket av en nedarvet genfeil.
Dersom du får påvist en genfeil, blir du henvist til samtale med en genetisk
veileder, slik som oss. Der går vi gjennom hva det innebærer å ha en slik
genfeil, og hvilke valg du har for veien videre. Men hva skjer så når du kommer
hjem?
Pasientene
trenger tilgang til korrekt informasjon
Tidligere undersøkelser har vist at pasienter glemmer en stor andel av
det som er blitt sagt når de har vært til samtaler på sykehuset. Samtidig
handler en vesentlig andel av klager i helsetjenesten om mangelfull
informasjon. Derfor har vi, med midler fra Kreftforeningen, utviklet Rosa
chatbot.
Vi har ikke bare utviklet en chatbot, vi har også forsket på hva brukerne synes om den.
Rosa chatbot er en sikker informasjonskanal om arvelig bryst- og
eggstokkreft, med svar skrevet av helsepersonell. Gjennom en app på telefonen
kan pasientene få svar på det de lurer på, både før gentesten, mens de venter
på testsvaret og i tiden etterpå.
Vi har ikke bare utviklet en chatbot, vi har også forsket på hva
brukerne synes om den. Svarene sier noe om hvilken rolle kunstig intelligens
kan ha i kontakten mellom pasient og helsepersonell, i en tid der tilgangen på
informasjon er nærmest ubegrenset. Utfordringen er at informasjonen du finner
via Google ikke alltid er kvalitetssikret, og svarene du får fra ChatGPT kan
være direkte feil. Og risiko for feilinformasjon ønsker vi naturlig nok minst
mulig av i helsetjenesten.
Bedre
enn Google
Nettopp tilgangen på sikker informasjon, når som helst, fra
helsepersonell, var noe alle pasientene trakk fram som spesielt positivt med
Rosa chatbot. De satte pris på å kunne bruke den til å forberede seg til
genetisk veiledning, og til å stille spørsmål som dukker opp i etterkant. Rosa
ble beskrevet som bedre enn Google, fordi den ga spesifikke, raske, forståelige
og pålitelige svar på spørsmålene deres.
Det høres kanskje ufølsomt ut å få sensitiv helseinformasjon på denne
måten - å lese om brystkontroller og kreftrisiko i en chatbot. Deltakerne våre
var ikke enige i det. Ingen av dem oppga å bli mer engstelig etter å ha lest om
genetisk testing og arvelig kreft i Rosa. Tvert imot ga kunnskap trygghet.
Samtidig var alle tydelige på at en chatbot ikke kan erstatte
menneskelig interaksjon. En chatbot kan ikke stille personlige
oppfølgingsspørsmål som ville vært naturlige i en pasientsamtale. Den får deg
ikke til å føle deg sett og anerkjent. En chatbot kan med andre ord i liten
grad erstatte en samtale, men heller fungere som et tillegg.
Kunstig
intelligens gir nye muligheter
Den 4. februar markeres Verdens kreftdag. Dagen ble startet for å
styrke den globale kampen mot kreft. Forebygging, tidlig behandling og
livskvalitet for dem som rammes er viktige temaer i arbeidet. Det pågår en
enorm digitalisering av helsetjenesten for å effektivisere og forbedre den. Samtidig
skjer det en revolusjon innen kunstig intelligens.
Potensialet for helsetjenesten er antakelig stort. Vår forskning viser
at pasientene verdsetter å ha tilgang til helsetjenesten i lommen, gjennom å
kunne få pålitelige svar når som helst og hvor som helst. Vi mener dette er en
av mulighetene som bør utnyttes, fordi det kan bidra til å effektivisere og
forbedre helsetjenesten til det beste for pasientene.
Vi vil gjerne høre fra deg!
TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?