Ingen «arresterer deg» hvis du sier at transkvinner ikke er kvinner, men du kan jo komme til å føle på et ubehag i visse sosiale sammenhenger, skriver kronikkforfatteren.
(Foto: Shutterstock / NTB)
«Transbevegelsen» stjeler ikke språket ditt
KRONIKK: Selv om det blir påstått, er det ikke mulig for andre å «stjele» språket ditt – språk er alltid i endring, og det er opp til hver og en om de vil bruke nye ord og uttrykk. Språk finnes dessuten ikke i et kognitivt vakuum, det er i vekselspill med sansene våre.
Språk er en så stor
del av den personlige identiteten vår at når vi blir bedt om å forandre måten
vi snakker (eller skriver) på, så virker det skremmende. Språkforskere har lenge
konkludert at det mest uforanderlige ved språket vårt er nettopp det at det endrer
seg. Og det vil alltid finnes folk som prøver å motsette seg denne endringen.
Nyord oppstår ikke av
seg selv – de oppstår fordi språkbrukere har et genuint behov for å uttrykke
seg presist om noe nytt, eller en nyanse som ikke tidligere er beskrevet.
Sosiale endringer bringer ofte nye ord og vendinger med seg, og det er ganske åpenbart
for en språkforsker at det ikke er selve språket folk motsetter seg, men
heller den sosiale endringen som språket gjenspeiler.
Blir norsk språk
manipulert av transbevegelsen?
I et debattinnlegg i
Aftenposten fra 29. august skriver Kristian Gundersen at transbevegelsen stjeler språket. Han sammenlikner bruken av nyansert språk for kjønnsidentiteter
(samt medisinske nyord, som f.eks. skjedekrans for jomfruhinne) med det
tanke-manipulerende språket «newspeak», eller nytale, i George Orwells
roman 1984.
Sammenlikningen som Gundersen gjør, mellom nyord i norsk og nytale i 1984, er vanskelig - om ikke umulig - å begrunne.
I innlegget sitt gir Gundersen
også inntrykk av at han kjenner seg igjen i Richard Dawkins observasjon om at dagens
mennesker er redde hverandre, i det som beskrives som en pågående kulturkrig. Debattinnlegget
til Gundersen er et godt eksempel på at språkendringer kan være skremmende for
de som ikke er innforstått med samfunnsendringene de beskriver.
Nyord er ikke
«nytale»
Romanen 1984 er
fiksjon, og nytale er oppspinn. Språket til innbyggerne i det totalitære
Oceania i 1984 begrenses i så stor grad at det er umulig å tenke kritisk. Man
mister sin egen identitet, og man ser bare verden i svart-hvitt, og kategoriske
enheter. Sammenlikningen som Gundersen gjør, mellom nyord i norsk og nytale
i 1984, er derfor vanskelig - om ikke umulig - å begrunne. Det bærende
prinsippet bak nytale er at man som språkbruker ikke lenger kan se,
eller tenke, i gråtoner.
Nye ord for
kjønnsidentiteter i norsk språk beskriver derimot mer nyanse enn det som
tidligere var mulig å uttrykke på språket vårt. Nye begreper har blitt introdusert
nettopp for de som ønsker å ikke se kjønnsidentitet i svart-hvitt, men i
et fargespekter.
Lingvistisk determinisme
Med sin «nytale» hører
Orwell hjemme i en rekke av kunstnere som har latt seg forføre av prinsippet om
at språk kan styre tankene våre: andre eksempler er forfatteren Ursula Le Guins
«Mørkets venstre hånd», og filmskaperne av «Arrival» fra 2016.
Også forskere har latt seg forføre: antakelsen om at språk styrer tankene våre
kalles Sapir-Whorf-hypotesen etter lingvistene Edward Sapir og Benjamin Lee
Whorf som begge (i første halvdel av forrige århundre) fremla argumenter om at
forskjellige språk bringer forskjellige tankemønstre med seg.
I sin mest ekstreme
form kaller vi Sapir-Whorf-hypotesen «lingvistisk determinisme»: tankene våre
bestemmes av språket vi snakker. Lingvistisk determinisme tas ikke seriøst av dagens
språkforskere. Antakelsen innebærer nemlig at det er umulig å tenke tanker man
ikke har språk for å beskrive. Av dette følger også at når man mister språk, f.eks.
ved hjerneslag, vil man miste evnen til å tenke. Dette vet vi er feil.
Allikevel fortsetter Sapir-Whorf-hypotesen å leve i forsiktigere former: språk
kan nemlig skape nyanse.
Språk er i
vekselspill med sansene våre
I
debattinnlegget sitt skriver Gundersen «Selv mener jeg nok at kartet ikke
endrer terrenget. For eksempel er det ikke hatprat som skaper hat, men hat som
skaper hatprat». Det kan virke som om Gundersen her mener at man ikke kan oppnå
forandringer i tankemønstre med språk. De fleste språkvitere vil i så fall si
at Gundersen tar feil. Det er påvist at man kan oppnå små endringer i
tankemønstre med språk: nye ord kan skape nyanser i sansene våre som ikke var
til stede tidligere
Eksperimenter i
hjerneforskning viser at hørsel, syn, hjernens evne til å kategorisere, og
nettopp, språk er i vekselspill med hverandre. Nyvinninger i språk kan
åpne opp for at hjernen analyserer ting på en litt annen måte. En annen påstand
som Gundersen fremlegger er at hatprat ikke fører til hat. Denne påstanden er
rimeligvis usann, ut fra det vi vet. Språk finnes nemlig ikke i kognitivt
vakuum, men er med på å skape tanker hos hver og en av oss.
Biologien i
svart-hvitt
Som forklart ovenfor
kan aldri språkforandringens påvirkning være så stor at nyord alene kan fjerne
gamle tankemønstre. Dette er debattinnlegget til Gundersen selv bevis på – hans
forståelse av biologien (som tokjønnet) har ikke endret seg med nye måter å
omtale den på.
Jeg er ikke biolog, men
det jeg kjenner til av moderne vitenskapelig forskning på området (sammendrag i
tidsskriftet Scientific American) bekrefter at biologisk kjønn hos mennesker
best beskrives som et spektrum, der kombinasjonen kromosomer, gener, hormoner,
og kjønnsorganer ikke nødvendigvis gir et binært, eller kategorisk, svar på om
noen er mann eller kvinne.
Dessuten vil de
fleste vel enes om at en kjønnsidentitet er noe mer enn et biologisk begrep, og
at vi finner et spektrum av følelser av tilhørighet som er reelle, og som vi ønsker
å beskrive.
Vi er utrustet for
kompleksitet
Heldigvis er hjernene
våre utrustet for slik kompleksitet: vi kan, for eksempel, skille hundrevis av
fargenyanser fra hverandre, og når vi først blir forklart hvordan vi skal kategorisere
disse, gjør vi det på samme måte som andre som snakker samme språk som oss
(forskjellige språkgrupper kategoriserer gjerne farger forskjellig). Vi kan også
godt endre disse kategoriene over tid.
Selv vet jeg godt hvilke
farger som hører til kategorien «grønn» på norsk: I voksen alder har jeg blitt
introdusert for mange nye konsepter jeg nå skiller mellom: olivengrønn,
grågrønn, neongrønn, mosegrønn, og en rekke andre. Jeg har hverken hatt problem
med å skille fargene, med å se forskjellene, eller å lære meg de forskjellige
navnene på dem.
Poenget mitt er at hvis
verden er mer kompleks enn det skoleboka i biologi ga meg inntrykk av, der en
tokjønnsmodell var det eneste jeg ble forespeilet, så klarer jeg fint å
innrette meg denne nye virkeligheten, også ved å bruke nye ord om kjønn.
Fargebånd i
språket
Hverken
transbevegelsen eller andre kan stjele språket – språket er alltid i endring, det
er i alles makt, og det er opp til hver og en om de vil bruke nyord eller ikke.
Vi bor ikke i Orwells totalitære stat: enhver kan kritisere språkbruk i dagens
Norge.
Ingen «arresterer deg»
hvis du sier at transkvinner ikke er kvinner, men du kan jo komme til å føle på
et ubehag i visse sosiale sammenhenger. Ubehag er ikke farlig, og det hører
hjemme i situasjoner med forandring. Ubehaget er dessuten sikkert mindre
fremtredende, og mindre hyppig forekommende, hos de som velger å ikke bruke nye
ord for kjønnsidentiteter, enn for transpersoner som tiltales med begrep de
ikke ønsker å betegnes med.
Vi hvite, ciskjønnede,
nordmenn uten påfallende funksjonsvariasjoner kan gi et lite bidrag til å
redusere ubehaget som mange «andre» kjenner i hverdagen. Akkurat ved å bruke nyansene
i språket vårt viser vi at vi kan se våre medmennesker, fargebåndene, og
variasjonsbredden som finnes i det samfunnet vi beveger oss i.
Les mer om forskning på
språk og tankemønstre:
- Boroditsky, L. (2011). How language shapes
thought. Scientific American, 304(2), 62-65.
- Thierry, G.
(2016). Neurolinguistic relativity: How language flexes human perception and
cognition. Language Learning, 66(3), 690-713.
Vi vil gjerne høre fra deg!
TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?