Følelsen av at verden er stadig mer polarisert kan virke styrket etter presidentvalget. Shakespeares Romeo og Julie baner vei for universelle tanker om hat og kjærlighet menneskeheten ser ut til å ennå ikke klare å tenke fullt ut, skriver kronikkforfatteren.(Foto: Kevin Lamarque / NTB)
I en verden som føles splittet, kan teateret vise vei til forsoning
KRONIKK: Som menneskehet er det faktisk mer som forener, enn som skiller oss, minnet Kamala Harris oss om da hun erkjente nederlaget 6. november.
Rikke GürgensGjærumViserektor, UiT Norges arktiske universitet
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Verden står ikke til påske er det mange
som tenker for tiden. Vi snakker ofte om samtidens uro, den
vanskelige bærekraften, kompliserte problemer og krevende
prioriteringer.
Sjeldnere ser vi i det offentlige
ordskiftet at noen tar til orde for å dykke ned i de universelle utfordringene
menneskeheten har strevd med over generasjoner og århundrer.
For å makte å gjøre denne øvelsen trenger
vi en metode. Og jeg har én på lur hvis du låner meg din oppmerksomhet en kort
stund?
Jeg vil gjerne slå et slag for teateret
som den kunstarten som kanskje best fanger livet vårt, kapsler det inn og
sender det tilbake. Teateret er som en bumerang vi kan bruke for å åpne øynene
til publikum.
Teateret tilbyr faktisk en unik tankemaskin,
intet mindre.
For å skape reelt bærekraftige samfunn er den viktigste veien fred og forsoning. Så enkelt og så vanskelig.
La oss ta en titt på eviggrønne «Romeo
& Julie» av Shakespeare. Du tenker kanskje at dette stykket handler om den
vakre kjærligheten? Men her møter vi egentlig hatet og ser tydelig at hat
avler hat. Manuset har samlet et stort publikum over en rekke generasjoner.
Mange mennesker går imidlertid aldri i teateret, men flere ser film. La oss
derfor bruke en filmatisering av manuset som eksempel.
I 1996 brukte regissøren Baz Luhrmann den
opprinnelige tekstens poetiske univers inn i et fiktivt grelt fremtidsscenario.
Flere enn meg husker kanskje at iscenesettelsen satt som et skudd. Den både
rørte og opprørte oss.
Har du ikke sett filmen vil jeg anbefale å
dykke ned i dette fabelaktige fiktive universet. Filmen er faktisk enda mer
aktuell i dag enn da den ble laget.
Luhrmann ga publikum et helt nytt komplett
estetisk univers av rivaliserende kampscener, fastlåste konflikter,
eksplosjoner, rå bilkjøring, komplisert kjærlighet, hat, hevn, skremmende
brorskap og livstruende ærekrenkelser.
Samtidenes teaterunivers
Mitt spørsmål til deg er; kan du kjenne
igjen dette estetiske universet i dagens mediebilde i feeden din? Jeg tenker at
det er nettopp dette universet vi ser, der vi scroller oss nedover på mobilen, mens vi i kjedsomhet forsøker å la tiden fly, og utilsiktet skaper et nytt
tomrom i livet.
Det er dessverre svært lett å overføre
hatet mellom de rivaliserende familiene Capulet og Montague til dagens samfunn
av hat, krig og konflikt der vi seiler unna freden slik vi kjenner den.
Det Elisabetanske teater fra 1500-tallet
ble en storfilm i 1996. Den gang satt vi sammen i kinosalen. I dag sitter vi
alene med mobilen i hånda og får verdens uro servert på et fat.
Annonse
Problemet er at vi glemmer at vi er
mottakere av en iscenesettelse og at virkeligheten aldri kan formidles til
publikum rent og direkte, uten senderens filter av budskap og utvalg. Vi tenker
vel ikke at vi er på et teater når vi hopper fra app til app? Men det er vi
faktisk.
Vi samtidsmennesker er opptatt av ferske
nyheter, ytringsfrihet og åpen debatt på alle flater. Derfor bombarderes vi
frivillig på sosiale medier med hummer og kanari, gjerne med et tilsnitt av
propagandaliknende budskap, enten vi står på den ene eller den andre siden av en
konflikt, et grensegjerde eller midt i en jungel av påstander.
Skuer vi tilbake på «Romeo & Julie» ser vi hvordan det går når rivalisering og hat får råde, slik vi dessverre ser at verdenssituasjonen nå er preget av.
Det er lett å henge seg opp i algoritmenes
tvangstrøye og nærmest melde pass når vi utfordres til å se en sak fra begge
sider. For det oppleves som simpelthen uoverkommelig. Våre klikk fanger oss inn
i spiraler av ekkokamre. Disse skaper ytterligere skiller fremfor å forene oss.
Det gode livet
Som menneskehet er det faktisk mer som
forener, enn som skiller oss, noe Kamala Harris minnet oss om da hun erkjente nederlaget 6.november.
Likevel ser vi ut til å glemme det i samtidens virvel av budskaper, konflikter
og agendaer. Dermed iscenesettes vårt verdensbilde som stadig mer svart-hvitt.
Polariserte samfunn fremvises for våre
øyne og vi later til å akseptere at det er sånn det er blitt, ja kanskje
litt på samme måte som familiene Capulet og Montague tenkte? I dag er vi fanget
i den digitaliserte virkelighetens klør og gir oss hen til algoritmenes kraft, nærmest uten å
bruke vår motstemme.
Hverdagen vår tilsløres av teatrale grep
som er vanskelige å trenge igjennom fordi de treffer oss på alle skjermene vi
omgir oss med i store deler av døgnet. Både på jobben og i fritiden tilbys
digitale iscenesettelser. Men store deler av tiden er det ikke vi som
får en digital tjeneste.
Det heter seg at «hvis du ikke betaler for
produktet, ja da er det du som er produktet». Ergo er vi alle brikker i
et stort spill der teknologigigantene sitter ved roret.
Annonse
Velge selv
Vi mennesker har en røst og bruker vi den,
etter noe selvstendig refleksjon, kan vi fremdeles være tenkende mennesker som
tar egne valg. Det er krevende og krever noe av oss. Mennesker er i sin
grunnstruktur opptatt av å være trygge, bli elsket, gi kjærlighet og være i
live. Vi er alle sosiale vesen som ånder best når vi vet at vår vingmann står
oss bi. Vakler det trygge reisverket rundt oss, så famler vi.
Derfor er det mest basale i verden for oss
mennesker nærmest det banale. Det enkle er det oppriktig vanskelige. Det
handler om de grunnleggende filosofiske spørsmålene; hvordan være et godt
menneske, hvordan skape et godt liv og hvordan leve ærlig og ekte for seg selv
og de rundt oss.
Vi trenger verken statistikk,
tverrsektorielle- og internasjonale traktater for å vite innerst inne hva som
er viktig for å skape gode liv for felleskapet og individet.
Skuer vi tilbake på «Romeo & Julie»
ser vi hvordan det går når rivalisering og hat får råde, slik vi dessverre ser
at verdenssituasjonen nå er preget av. Shakespeares eviggrønne manus baner vei
for universelle tanker om hat og kjærlighet menneskeheten ser ut til å ennå
ikke klare å tenke fullt ut.
For å skape reelt bærekraftige samfunn er den
viktigste veien fred og forsoning. Så enkelt og så vanskelig.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?