KRONIKK: Siden år 2000 har hele 157 yrkesfiskere mistet livet. Kan vi leve med at så mange dør på jobb for å skaffe mat til fellesskapet?
Det er fullt mulig å gjøre arbeidsplassen til fiskere tryggere, skriver kronikkforfatterne Ingunn Marie Holmen (t.h) og Trine Thorvaldsen.(Foto: Kari Williamson / SINTEF Ocean)
Ingunn Marie Holmen, forskningsleder, SINTEF Ocean Trine Thorvaldsen, seniorforsker, SINTEFOcean
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
En lørdag i august 2023 legger
en sjark ut fra kai i Mehamn i Finnmark. Fiskeren skal på kongekrabbefangst og
er alene i båten. På vei inn Tanafjorden setter han ut lenker med krabbeteiner.
Når den sjette lenka går over rekka, sitter noe fast. Sjarken mister fart,
fiskeren prøver å løse floka.
I sin rapport antar Havarikommisjonen at han
hekter seg fast i tauverket.
Historisk handlingsplan for tryggere fiske
Tungt utstyr og lunefull natur
utfordrer sikkerheten til havs. Men det er likevel fullt mulig for
samfunnet å gjøre arbeidsplassen til fiskere tryggere. Ved nyttår lanserte
Sjøfartsdirektoratet en historisk handlingsplan for økt sikkerhet til havs. Det
er vi som har forsket på dette temaet i over 20 år glade for, for det som
trengs er nettopp handling.
De tre næringene med høyest andel dødsulykker i norsk arbeidsliv, når vi ser ulykkestallene opp mot antall sysselsatte, er fiskeri, havbruk og landbruk
Vi vet at mange fiskere elsker
friheten og selvstendigheten i yrket. De tar risikoen med på kjøpet, slik
generasjonene før dem har gjort. Det er en del av hverdagen å håndtere uventede
hendelser helt alene og ta raske beslutninger i situasjoner som kan ha store
økonomiske konsekvenser.
I en arbeidshverdag som denne trengs barrierer som kan
forhindre de verste ulykkene. Når vi ser på ulykkene i en større sammenheng og
analyserer bredere enn de direkte årsakene, trer et mønster frem.
De tre farligste næringene
De tre næringene med høyest
andel dødsulykker i norsk arbeidsliv, når vi ser ulykkestallene opp mot antall
sysselsatte, er fiskeri, havbruk og landbruk – i den rekkefølgen.
Annonse
Havet er et sted der ulykker
fort får store konsekvenser, ikke minst for alenefiskere. Men det er jo
ikke bare havet som er arbeidsplassen til fiskerne. Det er også fartøyet. Og
denne arbeidsplassen blir forma av regler, kvoter og reguleringer som myndighetene
fastsetter.
Samfunnet, ikke naturen, avgjør hvilke båter det er økonomisk
forsvarlig å bruke. Samfunnet, ikke naturen,
fastsetter hvordan fiskekvotene fordeles. Det er samfunnet, ikke naturen,
som utvikler teknologien som kunne forhindret at fiskere faller over bord, blir
klemt eller skadd av utstyr om bord. Det er samfunnet, ikke naturen,
som bestemmer hvilke regler som gjelder for sikkerhetsutstyr.
Naturen rår over vær og hav,
men samfunnet kan og må gjøre fiskeryrket tryggere. Stortinget har vedtatt en
visjon om at ingen skal dø mens de jobber på eller ved havet.
Sjøfartsdirektoratets nye handlingsplan tar samfunnets ansvar og sammenhengen
mellom rammer og sikkerhet på alvor.
De som skaffer oss mat på bordet fortjener rammebetingelser som gjør det mulig å jobbe uten å risikere liv og helse
Ulykker skjer ikke i et vakuum.
Vår forskning peker på at opplæring, fartøydesign, kvotepolitikk,
sikkerhetsutstyr og regler knyttet til dette, spiller inn på den virkeligheten
fiskeren står i den dagen hen for eksempel blir dratt med lenka med krabbeteiner
over bord.
Dødsulykken er et faktum
Dagen etter at krabbefiskeren
la ut fra Mehamn, er en venn av han på kaia. Han ser bilen til fiskeren stå på
samme sted som dagen før. Han aner uråd og ringer inn en bekymringsmelding til
Hovedredningssentralen.
Nesten samtidig ringer en annen kollega inn samme
melding. Sjarken ligger ikke til kai som forventa. Redningsmannskaper drar ut
på fjorden, og finner fiskeren flytende i vannet, nær en staur som markerte en
krabbeteine. Båten har gått på grunn like ved, og motoren går fremdeles.
Annonse
Dette er en av mange
dødsulykker Havarikommisjonen har gått inn i. Flere av dødsfallene kunne vært
forhindret om næringa hadde vært underlagt andre påbud og krav. En
sikkerhetsline kan hindre fall over bord.
Nødstopp kan stoppe motoren om
fiskeren faller. En trådløs alarmknapp som blir aktivert i kontakt med vann,
kan varsle redningssentralen på land automatisk, slik at redningsaksjonen blir
igangsatt umiddelbart.
Ikke alle i næringa vil
applaudere nye påbud
Sikkerhetsutstyr krever tilvenning og kan være en ekstra
utgift. I den sammenheng kan vi minne om at sikkerhetsbelter i bil også var en
uglesett nyvinning som aldri ville blitt tatt i bruk uten at de ble påbudt. Å
innføre nye, selv upopulære, sikkerhetskrav er et ansvar myndighetene er nødt
til å ta.
De som skaffer oss mat på bordet fortjener rammebetingelser som gjør
det mulig å jobbe uten å risikere liv og helse. Fiskerne fortjener den omsorgen
som ligger i strengere påbud, krav og økt tilsyn.
Nå er en visjon blitt til
plan. Den videre jobben er å gjøre planen om til handling. Som
sikkerhetsforskere venter vi spent på å se om myndighetene følger opp
Sjøfartsdirektoratets arbeid med nødvendige ressurser.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?