Selv om de fleste næringsdrivende vil være imøtekommende med bytting av julegaver, kan de helt legitimt si nei. Så lenge varen ikke har mangler, har de ingen forpliktelse til å bytte gaven din, skriver artikkelforfatteren.

Skal du bytte julegavene? Disse ­rettighetene har du

POPULÆRVITENSKAP: Den lampa fra onkel falt ikke helt i smak, og jakken fra farmor var for liten. Kan du bytte gavene du fikk?

Publisert

Forskersonen er forskning.nos side for debatt og populærvitenskap

Julen er vel overstått, mat er fortært og gaver er utdelt. Nå er det tid for bytting! Kanskje lever ikke gaven opp til forventningene, enten det er personlig smak eller den reelle bruksnytten. Hva kan du gjøre med dette? Har du krav på å få byttet varen?Her følger noen enkle klargjøringer innen «julejuss» - lover og rettigheter rundt julegavene.

1. Mangler ved gaven

Et vesentlig element i kjøpsrett er knyttet til mangler ved varen. En mangel, enkelt forklart, er for eksempel feil som gjør at varen ikke fungerer som den skal eller at den leverer dårligere kvalitet enn forventet. 

Kjøpsretten har bestemmelser for hva som gjelder når en mangel inntreffer. Akkurat hva man har krav på avhenger helt av hvem gaven opprinnelig er kjøpt fra. Dersom varen er kjøpt privat, mellom to private parter, er det kjøpsloven som gjelder.

Denne gir deg rett til å kreve retting eller omlevering av varen – det vil si en ny, lik vare – alternativt prisavslag eller heving av hele kjøpet. Dette avhenger riktignok av hvor stor mangelen er og hvor enkelt det er for selger å omlevere eller rette feilen. Skulle varen vært kjøpt i butikk, av en næringsdrivende part, er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. 

Angreretten strekker seg som hovedregel kun 14 dager etter at kjøper har mottatt varen i posten. Med andre ord, ikke når du fikk gaven under treet.

Loven gir deg i utgangspunktet de samme rettighetene som kjøpsloven, men i tillegg gir den deg rett til å holde tilbake deler av kjøpesummen. Husk at mangler bør varsles så snart som mulig til selger, det gjør prosessen med å rette opp langt mindre problematisk enn om du venter for lenge. 

2. Forsinkelse av varen

Dette er også noe kjøpsretten beskytter. Finnes det noe mer ergerlig enn en julegave som ikke kommer frem til avtalt tidspunkt? Skulle dette skje, kan du trøste deg med at du som kjøper har dekning i kjøpsretten. Rettighetene er forholdsvis like som ved mangler, nevnt i punktet over. 

Kjøpsloven, i de tilfeller du har kjøpt privat, gir deg rett til å kreve oppfyllelse. Oppfyllelse vil i praksis si at kjøpet skal gjennomføres, du skal få det du har bestilt eller betalt for. Alternativt kan du heve kjøpet. Forbrukerkjøpsloven derimot, om du har kjøpt av en næringsdrivende, gir deg i tillegg rett til å holde kjøpesummen tilbake. 

3. Angreretten

Det man skal huske på som en tilleggsrettighet når man kjøper på nett, er angreretten. Dette er en rettighet for de fleste forbrukere innenfor EU/EØS området. Tanken er at kjøp over nett, telefon eller av dørselgere kan oppleves som mer pågående enn å handle i butikk og at man derfor ofte gjør impulskjøp. 

Julegaver kjøpt på nett, telefon eller via dørsalg har samme beskyttelse mot impulskjøp. Du kan med loven i hånd levere varen tilbake, uten at det må foreligge mangler ved varen.

Mest lest

    Likevel er det noen rammer man må forholde seg til: tidsfristen som loven gir. Angreretten strekker seg som hovedregel kun 14 dager etter at kjøper har mottatt varen i posten. Med andre ord, ikke når du fikk gaven under treet. Skulle den næringsdrivende ha glemt å gi kjøper beskjed om angrerett er du litt heldigere i tidsfristen, da strekker faktisk angreretten seg hele tolv måneder etter ordinær utløpt angrefrist på to uker. 

    4. Hva med uønskede gaver? 

    Du har fått en gave du av en eller annen grunn ikke ønsker – kanskje du allerede har en slik, den passet ikke eller du rett og slett likte den ikke. Loven sier ingenting om at du har en slik rettighet. Bytting av en vare du ikke er fornøyd med er ikke noe som beskrives i kjøpsretten overhodet. Noen butikker har etablert julegavebytting som en vennlig praksis utenom lovverket.

    Betyr det at alle næringsdrivende må følge denne praksisen? Vel, nei. Selv om de fleste næringsdrivende vil være imøtekommende med bytting av julegaver, kan de helt legitimt si nei. Så lenge varen ikke har mangler, har de ingen forpliktelse til å bytte gaven din.

    Men praksisen med bytting er gaver er så innarbeidet at mange tror at dette er en lovpålagt rettighet. Ha dette i bakhodet når du gjerne skulle byttet en gave du ikke var helt fornøyd med – det er ikke noe du har krav på. 

    5. Økonomisk tap. 

    Det siste punktet er noe de færreste vil bli berørt av i forbindelse med julehandel, men det er likevel ikke en umulighet. Uavhengig av om kjøpet er regulert av kjøpslov eller forbrukerkjøpslov, kan du kreve erstatning dersom kjøpet har medført et økonomisk tap på grunn av mangel eller forsinkelse.

    Vi snakker da om tilfeller der du for eksempel har fått en oppvaskmaskin som lekker vann, og som fører til at du må bytte ut deler av gulv/vegg. Slike konsekvenser av mangel ved varen kan man få erstatning for. 

    (Artikkelen ble først publisert på kristiania.no)

    Vi vil gjerne høre fra deg!

    TA KONTAKT HER
    Har du en tilbakemelding på denne artikkelen. Eller spørsmål, ros eller kritikk? Eller tips om et viktig tema vi bør dekke?

    Powered by Labrador CMS