Frankrikes rolle i Syria: Fra koloniherre til gjenoppbygger
KRONIKK: Syria og Frankrike har en lang historie som bærer preg av kolonialistisk undertrykkelse. Nå forsøker Paris å bidra til den syriske gjenoppbyggingen etter Assads fall.
I Paris: Frankrikes president Emmanuel Macron taler under internasjonalt toppmøte om Syria, torsdag forrige uke.(Foto: Sameer al-Doumy / NTB)
KjerstinAukrustførsteamanuensis ved UiO og programleder i podkasten Frankrike forklart
Jonas BerganDrægeFørsteamanuensis, Oslo nye høyskole
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Fra tidlig på 1920-tallet til 1946 var Syria en slags fransk
koloni, etter at Frankrike fikk tildelt Syria som mandatområdet av
Folkeforbundet, forløperen til FN, i kjølvannet av første verdenskrig.
Denne tildelingen hadde sin opprinnelse i Sykes-Picot-avtalen som ble inngått
mellom Frankrike og Storbritannia i 1916: Den handlet om en framtidig deling
av Det osmanske riket i interessesfærer for de to kolonimaktene.
Den påståtte hensikten med mandatstyret var å opprette en
administrasjon og forberede syrisk selvstendighet. Mandatområder hadde på
papiret mer autonomi enn de «ordinære» franske koloniene, som Algerie, men var
i praksis underlagt koloniherren på en lignende måte.
Mandatstyret satte store spor etter seg. De dominerende
politiske strømningene i Syria handlet på denne tiden om å skape en felles
arabisk identitet. Et slikt fellesskap så Frankrike som en trussel mot egen
dominans.
Det var Frankrike som dannet grunnlaget for den typen splittelse som har preget Syria, og som har ringvirkninger helt til i dag.
Som resultat av dette førte de en bevisst
splitt-og-hersk-strategi designet for å svekke arabisk nasjonalisme og
fragmentere det sosiale fellesskapet.
Franskmennene delte Syria i fire administrative enheter langs religiøse
skillelinjer.
De rekrutterte også bevisst minoritetsgrupper til militæret,
særlig fra fattige områder, dette for å svekke det sunni-arabiske flertallets
militære potensiale. Politikken lyktes, i den forstand at Frankrike beholdt kontroll
og holdt tilbake ethvert grunnlag for en samlet syrisk nasjonalstat.
Den lange arven fra mandatstyret
Da Frankrike endelig slapp sitt klamme kolonial grep i 1946,
var både samfunnskontrakten og de politiske institusjonene ute av stand til å
holde en samlet og fungerende stat på beina.
I tiårene som fulgte gjennomgikk Syria en rekke militærkupp.
Det siste av disse førte Hafez al-Assad til makten i 1970. Han tilhørte den alawittiske
minoriteten i Syria, og representerte det sekulære og pan-arabistiske Ba’ath-partiet.
Assad ledet et fryktbasert regime, med en høy andel alawittiske
støttespillere hentet fra hans egen familie. Deler av det sunnimuslimske
flertallet kjente seg i stor grad ekskludert fra maktens sentrum.
De sekteriske maktstrukturene som franskmennene med viten og
vilje hadde nøret opp under ble altså værende.
Da protestene brøt ut mot Bashar al-Assad, Hafez sin sønn, i
2011, samlet de først brede lag av den syriske befolkningen mot det autoritære
regimet. Assad-styret svarte med sterk brutalitet, og en lignende
splitt-og-hersk-strategi som franskmennene hadde innført i mandatperioden.
Assad brukte alawittiske Shabiha-militser for å slå
ned opprørene, og enkelte har hevdet at regimet la til rette for fremveksten av
IS. Dette for å skape splittelse i en bred opposisjonsbevegelse, gi krigen et
sekterisk preg, og fremstille opposisjonen som terrorister.
Det var ikke Frankrike som fant opp splitt-og-hersk
strategien for politisk styre. Men det var Frankrike som dannet grunnlaget for
den typen splittelse som har preget Syria, og som har ringvirkninger helt til i
dag.
Gaullistisk grandeur
Helt siden kolonitiden tok slutt, har Frankrike vært opptatt
av å ha et nært forhold til sine tidligere kolonier. I tillegg har
utenrikspolitikken lenge vært dominert av en gaullistisk tankegang, oppkalt
etter tidligere president Charles de Gaulle, som innebærer at det er viktig å
fremstå uavhengig av de globale supermaktene.
Annonse
I tillegg er Frankrike opptatt av å fremme seg selv som den
liberale verdensordens vokter.
Den utenrikspolitiske identiteten er også tuftet på en idé
om fransk storhet, grandeur, som blant annet handler om at selv om
landets reelle stormaktsposisjon har vært svekket de siste tiårene, ønsker Frankrike
å vise at landet har en legitim rolle å spille i verden på mange områder. Det gjør
det for eksempel ved å agere som megler i konflikter eller tilrettelegger for
internasjonale toppmøter, slik vi i disse dager ser i forbindelse med krigen i Ukraina.
Frankrike og EU krever en inkluderende regjering med respekt for minoriteter og kvinners rettigheter som betingelse for sanksjonslettelser
Dette bakteppet er med på å forklare hvorfor Frankrike ønsker
å innta en ledende rolle i det internasjonale samfunnet etter Assads fall.
I
januar besøkte utenriksministeren Jean-Noel Barrot Damaskus, og nylig kom
meldingen om at Frankrike planlegger å gjenåpne sin ambassade i Damaskus snart.
13. februar ble det avholdt en stor konferanse i Paris om situasjonen i Syria,
der både representanter for de syriske styresmaktene og president Macron
deltok. For den syriske midlertidige regjeringen er dette en del av deres
appell til det internasjonale samfunnet om å løfte sanksjonene mot landet.
For Macron var det en kjærkommen anledning til både å vri
oppmerksomheten bort fra en presset innenrikspolitisk situasjon og til nok en
gang forsøke å spille en nøkkelrolle i internasjonal politikk.
Motsetninger som krever diplomatiske møteplasser
Det betyr altså mye for Frankrike å fremstå fremoverlent i forholdet
til Syria. For de nye syriske myndighetene betyr det minst like mye å få
økonomiske muligheter til å bygge opp landet igjen.
Annonse
Frankrike og EU krever en inkluderende regjering med respekt
for minoriteter og kvinners rettigheter som betingelse for sanksjonslettelser.
De nye syriske myndighetene argumenterer for at nettopp sanksjonsløftingen er
avgjørende for å skape et stabilt fundament.
Situasjonen er altså preget av en sirkulær logikk der hver
part sine krav kan blokkere den andres mulighet til å imøtekomme disse kravene.
Nettopp dette gjør diplomatiske møter avgjørende, som en brobygger hvor partene
gradvis kan skape tillit og finne pragmatiske kompromisser.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?