Fra venstre: Jordan Bardella (leder i Nasjonal Samling), President Emmanuel Macron (La République En Marche!), Marine Le Pen (tidligere leder i Nasjonal samling)(Foto: Bertrand Guay / Ludovic Marin)
Er Macrons oppløsning av nasjonalforsamlingen en genistrek eller megatabbe?
KRONIKK: To spørsmål preger den franske politiske agendaen. Det ene er hvorfor Macron tok dette overraskende valget. Det andre er hva som kan skje med Frankrike fra og med 8. juli.
FranckOrbanførsteamanuensis ved Høgskolen i Østfold og programleder i podkasten frankrike forklart
KjerstinAukrustførsteamanuensis i fransk litteratur og områdestudier ved UiO og programleder i podkasten Frankrike forklart
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
9. juni oppløste Frankrikes president Emmanuel Macron
nasjonalforsamlingen og skrev ut nyvalg. Det skjedde kort tid etter at
resultatet fra valget til EU-parlamentet ble kunngjort.
De aller fleste ble
tatt på senga av denne beslutningen, som innebærer at franskmennene igjen må gå
til valgurnene 30. juni og 7. juli, det vil si kort tid før OL braker løs i Paris. To
spørsmål preger den politiske agendaen. Det ene er hvorfor Macron tok dette
overraskende valget. Det andre er hva som kan skje med Frankrike fra og med 8.
juli.
Protestvalg
Europavalget stiller i særklasse i Frankrike som det eneste nasjonale
valg som er proporsjonalt med én omgang. Derfor brukes det ofte av franske
velgere som et protestvalg, og i mindre grad som et valg som handler om EU. Sittende
regjeringer taper gjerne Europavalget, noe ingen vanligvis bryr seg noe særlig
om.
Valgutfallet er såpass uforutsigbart at hva som helst kan vippe velgerne i den ene eller den andre retningen i det som fremstår som en valgkamp på speed
Marine le Pens parti Nasjonal Samling vant EU-valget i 2014 og 2019, uten
at landet ble snudd på hodet av den grunn. Med sin overraskende beslutning ga Macron
imidlertid dette valget en ny betydning, som vil skape presedens. Hans
nasjonalisering av EU-valget bidro til at fokuset ble flyttet fra valgutfallet
i de 27 EU-landene over til det politiske jordskjelvet i Frankrike.
Ved å
skrive ut nytt parlamentsvalg nå brøt Macron ikke minst med prinsippet man har
hatt siden 2002 om at parlamentsvalget alltid følger etter presidentvalget med
noen uker, dette for å gi presidenten et stabilt flertall i
nasjonalforsamlingen. Beslutningen om å oppløse førte til at de to valgene
igjen blir løsrevet fra hverandre.
Hadde han noe valg?
Var Macrons beslutning rasjonell? Den store forskjellen mellom resultatet
til presidentens liste (14,6 prosent) og listen til Nasjonal samling (31,3 prosent), ledet
av den populære partilederen Jordan Bardella, var spådd av meningsmålingene. Selv
var Macron sikker på at avstanden skulle bli mindre.
Annonse
Det harde nederlaget ble
avgjørende for avgjørelsen om å skrive ut nyvalg. Kunne den franske presidenten
ha unngått en slik situasjon, for eksempel ved å bytte ut statsminister Gabriel
Attal med en annen «macronist»? Han byttet ut statsministeren sist i vinter – å
gjøre det igjen like etter valget kunne tolkes som svakhet. Men han kunne ha
ventet til etter OL, som starter 26. juli.
Velgerne ville da ha fått noe annet
å tenke på. Han kunne også ha skrevet ut nyvalg enda senere. Mer tid hadde
betydd en lengre valgkamp, i stedet for at de ulike partiene må stable på plass
valgprogrammer, allianser og listetopper på tre uker, i det som foreløpig
fremstår som et salig kaos – i alle fall på høyresiden.
Stoppe ytre høyre –
hvordan?
Hva er Macrons plan med oppløsningen? Selv er han ferdig som
president i 2027, og kan ikke ta gjenvalg. Det handler derfor mer om hans
ettermæle. Hvilket Frankrike vil han overrekke til nestemann?
I 2017 lovet han
at han ville sørge for at franske velgere aldri skulle ha noen grunn igjen til
å stemme på det ytre høyre. Syv år senere har oppslutningen til Marine le Pen
aldri vært høyere. Nasjonal samling ligger an til å kunne innta Elysée-palasset
om tre år. Hva skulle Macron gjøre? Vente på at det skjer, eller forsøke med de
midlene han har til rådighet å stanse partiets seiersparade til makten?
Artikkel
12 i grunnloven gir presidenten mulighet til å oppløse nasjonalforsamlingen
etter eget forgodtbefinnende. Han har tatt sitt valg og er tydelig på at han
stiller velgerne til ansvar. Vil de gi Nasjonal samling innpass i maktens
korridorer? Vil de støtte en eventuell venstreregjering med innslag av Det
ukuelige Frankrike fra ytre venstre? Hvis ikke, er beskjeden at alle må stille
seg bak presidenten og gi ham valgseier.
Det kan bli vanskelig av flere
årsaker. En av dem er at Macron har undervurdert hvor upopulær han har blitt i
store deler av befolkningen. En annen er at hele venstresiden har funnet sammen
i en ny valgallianse kalt den nye Folkefronten (le nouveau Front populaire).
I retorikken sidestiller Macron trusselen fra venstresiden med trusselen fra ytre
høyre. Mislykkes han med ambisjonen
om å samle velgerne bak sitt prosjekt nok en gang, kan plan B være å ta tre år
med Bardella som statsminister i en regjering styrt av Nasjonal samling. Da vil
alle franskmenn se at Nasjonal samling ikke egner seg som styringsparti. Det er
et høyt risikospill som kan virke som en desperat handling hvor den franske
presidenten går all-inn.
Annonse
Hvilket utfall?
Foreløpig er det veldig usikkert hva som
blir resultatet av valget 30. juni og 7. juli. Ifølge meningsmålingene kan to scenarier
inntreffe. I det første går Macrons sentrum/høyre-parti og hans allierte på en skikkelig
smell og blir nærmest utradert, mens ytterpunktene på begge sider av det
politiske landskapet vinner oppslutning, da særlig Nasjonal samling.
Dersom partiet og deres allierte skulle utgjøre
den største gruppen i den nye nasjonalforsamlingen, blir Macron nødt til å
utnevne Bardella til statsminister og dele makten med en NS-regjering. Dette samboerskapet
blir alt annet enn en dans på roser med tanke på innen- og utenrikspolitikk. Den
politiske debatten i landet vil bli ytterligere polarisert, og presidenten blir
svekket både innad og utad.
I det andre scenariet havner Macrons gruppe omtrent
på nivå med Nasjonal samling og den nye Folkefronten. Ingen vil få et absolutt
flertall. Selv om presidenten ikke vil være like svekket med dette utfallet, vil
ikke den politiske situasjonen nødvendigvis være noe lettere. Presidenten og
regjeringen blir handlingslammet frem til neste presidentvalg i 2027.
Valgutfallet
er såpass uforutsigbart at hva som helst kan vippe velgerne i den ene eller den
andre retningen i det som fremstår som en valgkamp på speed. Det er bare å
stålsette seg for nye og overraskende allianser, comeback fra tidligere
presidenter og politiske utspill fra fotballstjerner i de kommende dagene. Spørsmålet
er om Frankrike, Ukraina og Europa trengte dette.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?