For å lykkes i å undervise i statistikk, kan det lønne seg å ta utgangspunkt i det konkrete og gjenkjennelige, med eksempler som føles relevante for studentene, ifølge kronikkforfatteren.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Hvordan kan vi overvinne skrekken for statistikk?
KRONIKK: Alt som kan gjøres for at undervisning i statistiske emner føles mer relevant for målgruppen, vil gi mer læringslyst og større mestringsfølelse.
ChristerThraneProfessor ved Høgskolen i Innlandet
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
At mange folk med lang utdanning på høyskole- eller
universitetsnivå frykter statistikk eller ser på seg selv som statistisk inkompetente,
er verken overraskende eller paradoksalt. Snarere er det seleksjon. Denne
gruppen har fra de gikk på videregående skole, jevnt over valgt bort
matematikk og statistikk. Og det man ikke behersker, er det som kjent lett å
frykte.
Det er derimot overraskende at samme frykt og selvopplevde inkompetanse
gjør seg gjeldende hos mange av dem som faktisk har tatt et kurs i statistikk eller
kvantitativ metode på høyskolenivå (heretter kalt statistiske emner). Hvorfor
frykter disse statistikk?
Ett svar er enkelt nok: Disse studentene, ofte med
svak mattebakgrunn, opplevde kurset i statistiske emner som vanskelig. Derfor
lærte de ikke stort og sitter igjen med opplevelsen av statistikk som noe vanskelig
det er grunn til å frykte.
At data handler om noe studentene kjenner igjen og er opptatt av, er ingen suksessgaranti i seg selv.
Et annet svar går på innholdet i et typisk kurs i
statistiske emner, med mange «tallfryktere» til stede: Er for eksempel undervisningsformene her best mulig tilpasset disse tallfrykterne? Jeg tror ikke det – jevnt over.
I
denne kronikken er jeg opptatt av hva vi kan gjøre for å forbedre situasjonen
for alle tallfrykterne.
Hva går galt og hva kan gjøres?
Ofte går det galt fra start: Læreren forutsetter en
kompetanse hos studentene som ikke finnes. Sånn sett det viktig at vi lærere må
bli flinkere til å hensynta at studentene ofte mangler den nødvendige matematiske
skoleringen og ditto engasjement når de møter på sin første økt i statistiske
emner; kall det gjerne målgruppetenkning. Hvordan få til dette mer konkret?
Mitt forslag, som jeg på ingen måte har kommet på selv, er å starte undervisningen med det konkrete og det gjenkjennelige. Deretter tar man matematikk, formler og teknikk. Og ikke
motsatt. Dessuten: Jo svakere mattebakgrunn studentene har, desto viktigere er
det å gjøre undervisningen etter dette prinsippet. Et eksempel følger.
Annonse
Et eksempel: Hvordan forklare regresjonsanalyse?
Regresjonsanalyse er arbeidshesten innen praktisk statistisk
analyse, og alle kurs i statistiske emner tar for seg dette. Men det er ikke
åpenbart hva som er den mest effektive måten å lære bort denne teknikken på.
Følger vi tilnærmingen som innebærer å starte med det konkrete, kan det lønne seg å starte med noen saksopplysninger om fenomenene som regresjonsanalysen skal forklare, som vist i Figur
1 (se under). Her gjelder det sammenhengen mellom alderen på fotballspillere i eliteserien og antall kamper de har spilt i karrieren frem til nå.
Det er lett å få alle (studenter)
med på at den skrå linja i figuren er en slags trend- eller gjennomsnittslinje, og at figuren
derfor viser at eldre fotballspillere jevnt over har spilt flere kamper i
karrieren enn yngre, naturlig nok.
Mest lest
Det er heller ikke vrient å be studentene forstørre
en liten flik av linja, slik at det er mulig å se at ett hopp bortover
til høyre på x-aksen (alder) betyr en økning på y-aksen med cirka
23 kamper. Og da har man egentlig forklart hvordan regresjonsanalyse fungerer.
Så til et tankeeksperiment: Glem at du nettopp så Figur
1 (noe som selvsagt ikke er mulig!), og at du i stedet fikk servert følgende og
lett karikerte innledning til regresjonsanalyse:
Regresjonsanalyse er en
statistisk teknikk som kvantifiserer samvariasjonen mellom variablene y
og x.
I forbindelse med for eksempel antall fotballkamper spilt i
karrieren og alder, kan vi se for oss:
Annonse
y = a + b × x,
der y = antall
kamper
a = konstanten
b = regresjonskoeffisienten
x = alder.
I vår sammenheng gir dette: y = -403 + 23 × x.
Nå ble dette straks verre for mange av oss – og nesten kaudervelsk
for folk med svak mattebakgrunn. Poenget nå er selvsagt at konkret og
gjenkjennelig kontekst gjør underverker for å forstå symboler.
Motsatt er det mye vanskeligere å gå fra symbolene og likningene, altså «nedenfra» og «oppover»
til fenomenene.
Andre undervisningstips
Annonse
Prinsippet om konkret og gjenkjennelig først legger også føringer på
eksempler og data til bruk i undervisningen. Relevans er et stikkord.
For
det første: Det er ikke sikkert at interesser hos læreren er sammenfallene med
studentenes interesser, og det er heller ikke slik at læreren i emne A
automatisk kan forutsette at «alt» innen A er av interesse for studentene.
For
det andre er det alltid smart å la data være fra en verden studentene kjenner godt
til. Sånn sett er det i 2024 neppe et vinnertrekk å la variabelen «hvor mange
ganger gikk du på tur i skogen i forrige uke?» være utgangspunktet for en statistisk
analyse, på samme måte som en spørreundersøkelse blant eldre neppe er en
innertier.
For det tredje: At data handler om noe studentene kjenner igjen og er
opptatt av, er ingen suksessgaranti i seg selv.
Det er ingenting som fungerer alltid
Erfaring tilsier at det å lene
seg tungt på variabler som har naturlige tall som verdier (antall timer, antall
ganger, antall poeng, antall kroner) og binære variabler (ja eller nei, seier
eller tap, mann eller kvinne) fungerer bedre enn kategoriske variabler (som Liker-skalaer
og grupperte variabler).
Annonse
Men det generelle poenget er at ingenting alltid fungerer;
skreddersøm til den aktuelle studentgruppen og dens eventuelle særegenheter er tvert
imot stikkordet.
Alt som kan gjøres for at undervisning i statistiske emner
føles mer relevant for målgruppen (og mindre teknisk krevende), vil gi mer
læringslyst og større mestringsfølelse. Får vi til det, er mye gjort for å
overvinne både statistikkfrykt og selvopplevd statistisk inkompetanse. Samme
resonnement kan trolig gjøres for matematikkundervisningen som i disse
Pisa-tider har fått mye tyn; se her.
Christer Thrane er sosiolog og underviser i statistiske emner. I dette arbeidet har han gjort alle feil det er mulig å gjøre, men han gir seg ikke. Han har også nylig begynt å blogge om statistisk tenkning.