Å være kritisk til forskning, skulle være tillitvekkende, ikke tillitsvekkende. Vitenskap er aldri skråsikkert, tvert imot er skråsikkerhet alarmerende, men vitenskapen fremstår ofte slik i media. Det skader forskningstilliten, skriver innleggsforfatterne.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Vi foreslår to tiltak for å redde tilliten til forskning
DEBATT: Nedprioritering av forskningsformidling svekker tilliten til forskning. Hva er forskning verdt om den ikke når ut til folk?
MadsSkaugeFørsteamanuensis ved Fakultet for samfunnsvitenskap, Nord universitet
AnneTjønndalPROFESSOR VED FAKULTET FOR SAMFUNNSVITENSKAP, NORD UNIVERSITET
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Å være kritisk til
forskning, skulle være tillitvekkende, ikke tillitsvekkende. Noe av det
viktigste studenter lærer er kritisk tenking, at det å stille kritiske spørsmål
til kunnskapsgrunnlag er sunn refleks, ikke uttrykk for mistillit.
Vitenskapsskepsis er bra,
men når det bikker over til mistillit,
har noe gått galt i vitenskapens demokratiske kretsløp: Fra
vitenskapelig publisering, til formidling til en bredere offentlighet, til debatt.
Det er ikke et sunnhetstegn at nordmenn er på klimaskeptikertoppen, for ikke å
si klimafornektertoppen.
Forskere må delta i
offentlig debatt
Først: Forskningsformidling
er avgjørende holdepunkt for folks forståelse av hva vitenskap er. Kritiske forskningsrefleksjoner
må oppfølges av belysende debatt, hvis forskningskritikk skal bygge, ikke
undergrave, vitenskapelig tillit. Forskeres deltakelse i offentligheten er
nødvendig for å sikre en kunnskapsbasert samfunnsdebatt.
Det krever at forskere
deltar i store medier som VG, Aftenposten og Dagsnytt 18, med demografier som
gjenspeiler det brede lag av befolkningen, i kanaler som inviterer til felles
meningsutveksling og virkelighetsoppfatning. Disse mediene har stort
demokratisk potensial. Men offentlig debatt blir ikke bedre enn dens bidrag. For
å hente ut potensialet, må flere forskere delta oftere.
Noen forskere er svært
aktive i slike kanaler, men de er det på tross av, ikke på grunn av,
akademias incentiver. Incentiver virker. Det er neppe egnet til å overraske at
forskere flest prioriterer tiden etter hva som CV-messig lønner seg, nemlig å
skrive forskningsartikler.
Det er tellekanttragedien: Flere skriver forskningsartikler, færre har
tid til å lese dem. Tellelogikken, der forskning er det som teller når det
telles, gjør formidling ustrategisk. Dessuten kan spissformuleringer og
spekulasjoner på ikke-empirisk grunnlag i møte med medialogikken, avskrekke
forskere vant med vitenskapslogikkens stramme rammeverk. Kanskje bør formidling
inngå som obligatorisk kurs, på linje med universitetspedagogikk?
Annonse
Kunnskapssamfunnet taper
Selv om forskning,
undervisning og formidling er universitetets kjerneelementer, er det ingen
formelle formidlingsincentiver. Da blir det tilsidesatt hos de fleste. Institusjonenes
nedprioritering av formidling, bidrar til å svekke folks forskningstillit.
Dette får utslag i forskningspolitikk, og gir dårligere forskningsvilkår.
Hva er forskning verdt om
den ikke kommuniseres til de som skal anvende den? Forskeres deltakelse i
offentligheten er kilde til vitenskapelig tillit. Når forskere flest ikke
formidler innsikter til andre enn studenter i sine fag og fagfeller i snevre
tidsskrift, mister man muligheten til å påvirke hvordan innsiktene forstås blant
folk. Kunnskapssamfunnet taper.
I en tid med mindre
studentkull og større kamp om dem institusjonene mellom, skal heller ikke
formidlingens verdi i rekrutteringsøyemed stikkes under stol eller
skyves under teppet. Vi ble langt på vei sosiologisk interesserte fordi
sosiologer tilbydde de mest innsiktsfulle samtidsdiagnosene i offentligheten. Slik
kan bredere formidling slå to fluer i én smekk, hva gjelder både tillit og
rekruttering.
Mot en
formidlingsindikator: Formidling på tross av, ikke på grunn av,
rammevilkår
Forskeres offentlige
deltakelse får frem det som går tapt når journalister «oversetter» forskning: hva
som er kunnskapens svakheter, og hva som kan være alternative forklaringer på
komplekse samfunnsproblemer.
Vitenskap er aldri
skråsikkert, tvert imot er skråsikkerhet alarmerende, men vitenskapen fremstår
ofte slik i media. Det skader forskningstilliten. Derfor er en viktig
formidlingsoppgave å påpeke offentlighetenes forenklinger, slik én av oss korrigerte
tolkningen av en forskningsrapport om strukturell idrettsrasisme.
Formidlingsindikator ble
foreslått av Kierulf-utvalget. Man vil løfte frem
formidlingsansvar via eksplisitte formidlingsmål hos institusjonene, økt betoning
av formidling ved ansettelser og opprykk, krav om allmennrettet formidling av
doktorgradsprosjekter et cetera.
Bakgrunnen var at
formidling, som forskning og undervisning, må synliggjøres gjennom målbar
telling for å telle, og slik prioriteres. Utvalget var, som oss, bekymret for
polarisert samfunnsdebatt, der behovet for forskeres deltakelse ble vurdert som
en forutsetning for forskningens folkelige legitimitet.
Institusjonene mener en
formidlingsindikator vil være kompleks og krevende å følge opp, ikke minst
fordi formidling grunnleggende sett omfatter all faglig fundert kommunikasjon
til et publikum. Men at noe er vanskelig betyr ikke at man kan overse nødvendig
arbeid. Slik er det ikke for forskere, slik bør det ikke være for
institusjonene.
Undervisningen må pirre
studentenes nysgjerrighet
Vårt andre tiltak for å
redde forskningstilliten har med undervisning å gjøre. Kritisk tenking står
sterkt i mange fagfelt i høyere utdanning, som i den samfunnsvitenskapelige
metodeundervisningen. Studentene lærer forskjellen på korrelasjon og kausalitet,
på godt og mindre godt forskningshåndverk, kritisk analyse av forskningsfunn
et cetera. Dette er bra og viktig.
Men understrekingen av
kritisk refleksjon kan gå på bekostning av to andre vitenskapelige dyder:
ektefølt nysgjerrighet og evne til å endre mening.
Forskning er
nysgjerrighetsdrevet. Det vies lite plass i undervisningen. Man søker
forståelse, ikke å få bekreftet ståsted. Overses nysgjerrighet som utgangspunkt
for forskning, svekkes evnen til ombestemmelse. Når dette neglisjeres i universitetsdannelsen,
bidrar vi til grobunn for vitenskapelig mistillit.
Annonse
Forskere må ikke kun
snakke om folk, men også med folk
Forskere bør i mindre
grad være opptatt av å ha «rett» og «vinne» diskusjoner. Det er åpenbart for
vitenskapelig arbeid, men mindre fremtredende i offentlig debatt. I
forelesningssalen, avisspalter og TV/radio, bør forskere vektlegge nyanser,
åpenhet og muligheten for å la seg overbevise av motargumenter. Som undervisere
må vi betone dette sterkere.
Akademia må,
institusjonelt og individuelt, tilrettelegge for kunnskapsbasert
samfunnsutvikling gjennom informert debatt. Det forutsetter en forskyvning fra
fagfellevurdering til folkeopplysning. Kunnskap forplikter.
Skal vitenskapelig
innsikt anerkjennes blant folket den tuftes på, må den formidles til et større
publikum, og slik komme fellesskapet til gode. Da må ikke forskere kun snakke om
folk, men også med folk. Da kan tilliten til forskning et stykke på vei berges.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?