Lågendeltaet ble vernet for bare 33 år siden, med hensikt om å bevare området i sin naturlige tilstand. Når verneforskrifter endres til fordel for veiutbygging, blir erstatningsareal et hult ord, skriver kronikkforfatteren.
(Illustrasjon: Nye veier)
Veiutbygging i Lågendeltaet: Når bilen setter rammene for regjeringens naturpolitikk
DEBATT: Blekket på Montréalavtalen har ikke rukket å tørke, før regjeringen er i gang med å endre verneforskriften for å få bygget motorvei i et naturreservat. Naturen er bokstavelig talt i veien.
Midt
oppe i en erklært klima- og naturkrise er det uhyre viktig at verneområder
forblir vernet.
Den nye naturavtalen, som Norge spilte en aktiv rolle i å
framforhandle, har som ambisjon å verne 30 prosent av eksisterende natur i
løpet av 30 år, men ikke bare det; den har også en ambisjon om at 30 prosent av
tapt natur skal reetableres.
Regjeringen
velger i stedet å kjøre i motsatt retning ved å tillate en ny motorvei gjennom
Lågendeltaet i Lillehammer. Slik politikk viser spriket mellom ord og handling,
og kan gi inntrykk av at avtalen for Norge ikke er verdt blekket den er skrevet
med.
Kan Barth Eide virkelig stå rakrygget og si at natur og klima satte rammene for denne politiske beslutningen?
FNs klimapanel IPCC har konstatert at det vi gjør i dette tiåret legger
grunnlaget for de neste tusen årene. Samtidig
er én million arter utrydningstruet globalt. Alt
dette er vi knallgode på å snakke om. Samtidig bygger vi ned naturen,
vårt livsgrunnlag, bit for bit. Regjeringen bør skrote nåværende plan om
motorvei gjennom Lågendelta naturreservat.
Trekkende
fugl må vike for ekstra brede veier
I
konsekvensutredningen (2021) utført i forbindelse med veiprosjektet ble det
viktige elvedeltaet, Lågendelta, beskrevet som et av Norges viktigste
rasteområder for trekkende fugl. Verneforskriften sier at all vegetasjon i
området både på land og i vann er fredet mot all skade og ødeleggelse. Det
samme gjelder vilt liv, og deres hi, reir og egg som også er fredet mot
forstyrrelse.
Da
virker det mildt sagt ulogisk at regjeringen, som sier i sin
regjeringsplattform at klima- og natur skal sette rammen for all politikk, vil
endre verneforskriften for å bygge en firefelts motorvei gjennom
naturreservatet.
Sjansen er nok stor for at gjennomføringen og ringvirkningene
av et slikt prosjekt vil skade vegetasjon og forstyrre viltlivet mer enn
kajakkene man i dag får bot for å padle med i området. Så hvorfor ikke se på
andre traseer?
Tydelig
svar fra Miljødirektoratet
Miljødirektoratet
har konkludert med at vilkårene i naturmangfoldloven for å gi dispensasjon til
utbygging av motorveitraseen ikke er til stede i dag. De vurderer det som
nødvendig med nye utredninger og nye vurderinger på om det finnes reelle
alternative traseer utenfor naturreservatet, eller som berører det i mindre
grad.
Den store nye motorveien skal nemlig ha en fartsgrense på 110 km/t, og
dette ble sentralt under valg av traseer. Her bør rammene for regjeringens
politikk helt klart lede inn til en snuoperasjon, der alternative traseer
vurderes lenge før man forsøker å endre verneforskriften gjennom kongelig
resolusjon.
Flytter
vern for å bygge ned en ny bit natur
Klima-
og miljøminister Espen Barth Eide har uttalt følgende om utbyggingen i en
pressemelding:
«Det skal vere ein svært høg terskel for å tillate inngrep
i verneområde. I dette tilfellet meiner Regjeringa samla sett at dette er den
beste løysinga når ein ser alle omsyn samla. Med regjeringa si avgjerd får
Lillehammer-samfunnet ei betre løysing for lokal- og tungtrafikk. Eit område av
naturreservatet som er viktig for fuglelivet får redusert belastning når vi
flyttar store deler av trafikken til tunell langs Lågen og kryssar han ved eit
område med mindre fugl. I tillegg skal vi verne erstatningsareal og finne nye
tiltak for å redusere miljøulempene ved vegprosjektet samla sett.»
Regjeringen
foreslår et naturreservat i Rykkhustjønnin i Gudbrandsdalensom et
erstatningsareal. Dette
arealet skal vernes i et forsøk på å kompensere for å bygge i et annet
naturreservat. Et grep som dette er
langt ifra arealnøytralt. Det finnes altså to naturområder nå, Rykkhustjønnin
og Lågendeltaet. Den ene skal bygges ned. Da går vi fra to til et naturområde.
Uansett om vi flytter vernet blir det mindre natur igjen. Et annet problem er hvordan
man kan sørge for at vernet av erstatningsarealet blir varig? Lågendeltaet ble
vernet for bare 33 år siden, med hensikt om å bevare området i sin naturlige
tilstand. Når verneforskrifter endres til fordel for veiutbygging, blir erstatningsareal
et hult ord.
Vi må
ta vare på våtmarksområdene som er igjen
Så
mye som 1 av 10 truede arter i Norge lever i våtmarksområder. Hele 86 prosent av de
samme artene er truet av arealendringer. Det er
ikke rart de er truet når vi på litt over 300 år har mistet omlag 80 prosent av
verdens våtmarksområder.
Det
regjeringen foreslår er en storskala arealendring, og uttalelsen fra Barth Eide
er vasket med grønnsåpe.
Det
er vanskelig å se for seg at miljøulempene reduseres ved at det blir to store veier
i området, sammenlignet med en. Det påpekes at eksisterende vei er problematisk
for trekkfugl. Da bør det vel heller vurderes avbøtende tiltak på denne veien, uten
en forutsetning om videre utbygging.
Utbyggingen
koster mer enn dyrebar natur
Ifølge
den nasjonale transportplanen (2021) skal ikke slike prosjekter legges til
naturreservater. Det er vel ingen tvil om at verneinteressen burde blitt vektlagt
tidligere og kraftigere i prosessen.
Den samfunnsøkonomiske nytten av prosjektet
bør være enorm for at regjeringen skal ta en så drastisk og utdatert beslutning
som å endre verneforskriften ved kongelig resolusjon for å få nye breie veier –
ikke minst i ly av naturavtalens nevnte ambisjoner.
Men slik er det
altså ikke. Utbyggingsforslaget har en estimert negativ
samfunnsøkonomisk nytte til en verdi av 5.9 milliarder (2019) kroner. I denne enorme summen er ikke en gang konsekvensene
utbyggingen vil ha på naturen medregnet.
Kan Barth Eide virkelig stå rakrygget og si at natur og klima satte rammene for denne politiske beslutningen? Det
synes på meg som om bilismen har satt rammene – og bilen igjen får forkjørsrett.
Vi må
bygge ut en annen vei
Veien som skal føre oss fra store ord og en signert
Montrealavtale til konkret handling, med et faktisk vern og bevaring av 30 prosent areal. Det er en lang vei til at klima og natur setter rammen for regjeringens
politikk. Denne veien blir lengre og dårligere dersom verneforskriften ikke
respekteres.
Dropp å bygge vei i verneområder, og bygg ut den mye
viktigere veien fra ord til handling. Sittende regjering har muligheten til å påvirke
hvordan de neste tusen årene skal se ut. En grønnere fremtid vil kreve politisk
mot, men hver så snill- Ikke la muligheten gå fra dere.
LES OGSÅ:
Vi vil gjerne høre fra deg!
TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?