Da Simen Velle (FpU) ga likestillingen skylden for at unge gutter mislykkes i dating-markedet, tok det ikke lang tid før han måtte ut og beklage sin historiefortelling. Publikum kjente ikke igjen likestillingen som en fiende, ifølge artikkelforfatteren.
(Foto: Ole Berg-Rusten / NTB)
For å vinne en debatt må du velge rett motstander
POPULÆRVITENSKAP: Velger du å kjempe mot en fiende som ikke andre kjenner igjen, taper du sympati og gjennomslagskraft. Men hvordan velger du «rett» fiende?
Det er det
enkleste og mest effektive fortellergrepet du kan bruke både i fiksjonen og i
den virkelige verden: historien om hvordan noen må overvinne en motstander for
å nå sitt mål.
Men
problemene oppstår når du som historieforteller velger feil motstander. En
motstander ditt publikum ikke gjenkjenner i fiende-rollen.
Da Simen
Velle valgte feil fiende
Et eksempel
på hvor galt det kan gå, fikk vi i vinter da FrPU-leder Simen Velle lanserte
den tragiske historien om unge gutter som mislykkes i dating-markedet. Historien
om hvordan mange unge menn ikke lykkes i å finne seg en date i
tinderinfiseringens tid, var knyttet til en større fortelling om hvordan unge
menn for ofte mislykkes i å nå målene sine.
At likestillingen nå skulle inn i fiende-rollen gjorde Velles historie lite troverdig
Mange sliter
på skolen og altfor mange tar livet av seg. Det er lett å ha sympati for helten
– den unge mannen – og hans mål om å lykkes i livet. Men historiefortellingen skar
seg da Velle definerte likestilling som den unge mannens fiende.
Likestillingen
ble motstanderen som hindret den unge mannen i dating-markedet.
Publikum hadde
imidlertid stort sett positive assosiasjoner til likestilling. At
likestillingen nå skulle inn i fiende-rollen gjorde Velles historie lite
troverdig. Rollen passet ikke inn i våre dominerende fortellinger. Og det tok
heller ikke lang tid før Velle måtte ut og beklage sin historiefortelling. Til
tross for at de fleste hadde sympati med både helten og heltens mål.
Velle valgte
feil fiende.
Laksens
kamp mot milliardærene
Et langt mer
vellykket eksempel finner vi i miljøbevegelsens historiefortelling om
dyrevelferd i oppdrettsnæringen. I denne fortellingen er det fisken selv som er
helten, med mål om å leve et godt liv, frem til den skal ende på våre middagsbord.
At dyr, inkludert
fisker, kan fungere godt i helteroller, og vinne vår sympati, vet vi fra
fiksjonens verden hvor Disney og Pixar har gitt oss historien om klovnefisken
Nemo, i filmen «Oppdrag Nemo». Miljøbevegelsens historie er en tragedie som
blant annet fortelles gjennom grusomme bilder av fisk som lider, og statistikk
som viser høy dødelighet.
Tragedien er
troverdig.
Fienden er laksemilliardærer
som setter profitt høyere enn dyrevelferd. Fiendebildet fremstår også troverdig
fordi det passer inn i eksisterende narrativer om eiere i oppdrettsnæringen, de
såkalte laksemilliardærene. De ligger stadig i toppen av formue-oversikter, og
når de flytter eller truer med å flytte til Sveits, passer det inn i
fortellingen om at de setter penger og profitt i sentrum.
Ingenting er så kjedelig og lite engasjerende som fortellinger uten motstand.
I noen
tilfeller bidrar de selv til å forsterke fiendebildet, som når representanter
for bransjen omtaler laksen – helten i historien – som «biomasse». Det
signaliserer ikke empati med fisken. Måten de noen ganger trer inn i fiende-rollen,
er nesten Oscar-verdig.
Finn
motstanderen!
Prinsippene
for effektiv historiefortelling er enkle, men å gjennomføre det i praksis kan
være vanskelig. Simen Velle er ingen dårlig historieforteller, og fra
fiksjonens verden ser vi at selv de beste av og til feiler.
Så hva gjør
du som historieforteller med motstandere som verken passer eller trer så godt
inn i fiendebilder som laksemilliardærene gjør?
Det verste
du kan gjøre er å droppe motstanderen. Ingenting er så kjedelig og lite
engasjerende som fortellinger uten motstand. Der ingenting står mellom helten
og målet. Hva ville Star Wars vært uten Darth Vader, dødsstjernen og imperiet?
Det ville knapt vært noen fortelling i det hele tatt.
Hva ville Star Wars vært uten Darth Vader, dødsstjernen og imperiet? Det ville knapt vært noen fortelling i det hele tatt.
Løsningen er
i stedet å finne en annen motstander som fyller rollen.
Et eksempel på hvordan
det kan gjøres finner vi i Hollywood – i den virkelige verden. Der er mange skuespillere
redde for hva kunstig intelligens (KI) kan gjøre med jobbtilbudet innen film,
TV og spill. Særlig blant de mindre etablerte skuespillerne som fyller utallige
små roller er frykten stor for å bli erstattet av KI-genererte dobbeltgjengere,
og mange krever totalforbud mot KI.
Velg
riktig fiende
Men å gjøre
KI til fienden i fortellingen om et bærekraftig arbeidsmarked for skuespillerne,
er problematisk. Det passer dårlig inn i mer teknologioptimistiske narrativer
hvor KI er en hjelper, en positiv kraft som hjelper oss å nå målene våre.
Skuespillernes
fagforening mener fortellingen med KI som motstander blir for bakstreversk, og velger
i stedet profittorienterte produsenter som motstander. Det er en gjenkjennelig
motstander, og nå er det deres uansvarlige bruk av KI som er problemet.
Fagforeningens
foretrukne bruk er et samspill mellom KI og godt betalte skuespillere. En
KI-bruk som derimot erstatter skuespillere med KI, går i denne fortellingen ut
over kvaliteten på det som produseres og publikums opplevelser.
Fienden bidrar
her til å skape sympati for skuespillerne og deres mål. Fagforeningens valg av
produsenter fremfor KI som fiende gjør sannsynligvis deres historietelling mer
effektiv som virkemiddel for å posisjonere skuespillerne i fremtidens
underholdningsbransje.
Vi vil gjerne høre fra deg!
TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på denne artikkelen. Eller spørsmål, ros eller kritikk? Eller tips om et viktig tema vi bør dekke?