Mangel på gjennomførte studier gjør at det fremdeles er stor usikkerhet om hvorvidt smittevernstiltakene virket som tilsiktet, skriver innleggsforfatterne.(Foto: Vidar Ruud / NTB)
Hvilke inngripende tiltak skal vi tillate ved neste pandemi?
DEBATT: For snart fem år siden stengte Norge ned. Når vi tenker tilbake på tiltakene som ble iverksatt spør mange, «Skjedde dette virkelig?»
Ingeborg H.ElgersmaForsker ved Senter for forskning på epidemitiltak, Folkehelseinstituttet
UnniGopinathanForsker ved Senter for forskning på epidemitiltak, Folkehelseinstituttet
AtleFretheimForsker ved Senter for forskning på epidemitiltak, Folkehelseinstituttet
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Under pandemien ble det gjort flere forsøk på å evaluere
virkningene av smitteverntiltak. Den beste måten å gjøre dette på er ved å sammenlikne
grupper som utsettes for tiltaket med grupper som ikke gjør det, og fordelingen
bør skje ved loddtrekning for å sikre at gruppene er sammenliknbare
(randomisert forsøk).
Under pandemien forsøkte vi å gjennomføre en rekke slike
studier, ofte
uten å lykkes. Mangel på gjennomførte studier gjør at det fremdeles er stor
usikkerhet om hvorvidt smittevernstiltakene virket som tilsiktet.
Åpner for forskning uten samtykke
Én årsak til
at slike studier ikke ble gjennomført lå i lovverket, og da særlig kravet om at
alle som deltar i forskning skal ha avgitt samtykke på forhånd. Å sikre
samtykke fra alle borgere i en kommune eller alle foresatte på en skole, er i
praksis umulig.
I oktober i fjor sendte Helse- og omsorgsdepartementet
forslag til endringer i helseforskningsloven på høring. En målsetning med endringene
er nettopp at det skal legges til rette for mer forskning under kriser.
Departementet
foreslår blant annet å åpne for forskning uten samtykke fra deltakerne hvis
samfunnsnytten er stor, det er vanskelig eller umulig å innhente samtykke og
tiltaket innebærer ingen eller liten risiko for deltakerne.
Forslaget til departementet vil gi betydelig mer spillerom
for forskning på effektene av tiltak med lav risiko, som utprøving av forbedret
ventilasjon eller håndhygiene.
Annonse
Hva med større ulemper eller risiko?
Samtidig vil mange av de kontroversielle,
inngripende tiltakene som ble iverksatt under pandemien fremdeles ikke kunne
bli evaluert så lenge det er et krav at tiltaket innebærer liten eller ingen
ulempe for deltakerne.
Tiltak som restriksjoner på utdannings- og sosiale
arenaer, skjenkestopp eller ulike strategier for testing og karantene vil neppe
bli vurdert som å medføre minimale ulemper. Det er stor usikkerhet om effekten
av slike tiltak, noe departementet også påpeker i høringsnotatet
(s. 128), så samfunnsnytten av å studere effektene
ville vært stor.
Vi har tidligere påpekt det «paradoksale
i at myndighetene kan iverksette inngripende tiltak uten å innhente samtykke
fra de berørte, men er nødt til å innhente samtykke for å iverksette det samme
tiltaket på deler av befolkningen for å finne ut av om det virker.»
Dette kan løses ved å tillate unntak fra
samtykkekravet i slike tilfeller – etter grundig etisk vurdering – også om tiltaket
innebærer mer enn minimal risiko.
Konsekvensen av et restriktivt lovverk med få unntak fra
kravet om samtykke er at det heller ikke ved neste pandemi blir mulig å
evaluere virkningene av inngripende tiltak.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?