Ovenfra kan Berlin se tettpakket ut, men på gateplan er byen full av tomrom.(Foto: Sigurd Fandango)
Berlin er fylt av tomrom, etter byens voldsomme historie
POPULÆRVITENSKAP: For oss historikere, som for de fleste andre, føles historien som et oppfylt, til og med overfylt sted. Historien stopper ikke, tar aldri pause. Det finnes alltid mer liv, flere begivenheter. Men i Berlin, mer enn i noen annen europeisk by, blir også historiens tomrom synlige.
HelgeJordheimProfessor ved Institutt for kulturstudier og orientalske språk, UiO
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og populærvitenskap
Følgende tekst er basert på den nylig utgitte boken «Berlin - byen og historien».
Å gå fra Oranienplatz i Kreuzberg til
Museumsinel, midt i Berlins historiske sentrum, tar en halvtimes tid. Men det
føles lenger. Mesteparten av veien går gjennom et urbant brakkland. Noen
femtitallsbygårder, et lavt brakkelignende restaurantbygg, ellers trær og åpne
plasser, uten form eller retning.
Det bor mennesker her, men man ser dem
sjelden. Det er litt som om byen har stoppet og ikke begynner igjen før vi
krysser kanalen over til Fischerinsel.
På vei
gjennom hovedstaden og verdensmetropolen Berlin, fra Kreuzberg 36 til Mitte,
krysser vi gjennom et av byens mange tomrom. Det vil si, helt tomt er det ikke,
ikke som flyplassen Tempelhof eller minnelandskapet Topographie des Terrors,
som bare eksisterer i kraft av mangelen på bebyggelse. Likevel føles det
ubestemmelig øde og forlatt.
Boka er en historiebok skrevet som fire byvandringer, som til sammen presenterer 37 steder.
Den skildrer hvordan det er å møte Berlins mangfoldige og ofte dramatiske historie på gateplan og i øyenhøyde.
Den leses like godt på en tur til Berlin som hjemme i sofaen, i selskap med Sigurd Fandangos medrivende fotografier.
Jordheim er professor i kulturhistorie ved UiO, med vekt på tysk historie og kultur så vel som tid, minne og glemsel.
Mange byer har slike tomrom. Men
de befinner seg gjerne i utkanten, der bebyggelsen tynnes ut og lagerbygningene
og bilforhandlerne overtar. I Berlin ligger tomrommene midt i sentrum. På
1800-tallet lot byplanleggerne området fylle med leiegårder og fabrikker. Men
historien ville det annerledes.
Bomber og mur
Tomrommene som fortsatt preger bybildet i den tyske
hovedstaden, oppstod da byen ble jevnet med jorda av amerikanske og britiske
bombefly. Under bombetoktet 3. februar 1945 ble 2000 tonn sprengbomber og
nesten 250 tonn brannbomber ble sluppet over Berlin, de fleste over Kreuzberg.
Amerikanske
anslag kalkulerte med opptil 20 000 døde og like mange skadede. Da krigen var
over noen måneder senere, var 42 prosent av alle bygninger i Kreuzberg jevnet
med jorda,
Annonse
På 1950-tallet, etter at all
ruinmassen var ryddet unna og samlet i ruinberg i utkanten av sentrum, reiste
bebyggelsen seg igjen. Men i 1961 ble det skapt et nytt tomrom i Berlin. Der Muren gikk, løper i dag to rekker med brostein.
Imidlertid legger den 15–20 centimeter brede murstripen opp til en
misforståelse.
Berlinmuren var aldri bare en strek, som om den var tegnet på et
kart. Bak «fremre sperreelement» fulgte piggtrådgjerder, lyskastere,
overvåkningstårn og veier for militærkjøretøyer, og helt bakerst,
«baklandsmuren», som på det meste strakk seg 150 meter inn på DDR-siden.
Da
Muren ble revet, etterlot den et nytt tomrom som fulgte de gamle
bydelsgrensene, deriblant den mellom Kreuzberg og Mitte. Dette tomrommet, skapt
av alliert bombing og holdt åpent av Muren, føles fortsatt på kroppen når vi
går gjennom byen.
Historiens
bruddflater
I dag er Berlin en av Europas
viktigste hovedsteder, som nevnes i samme åndedrett som Paris, London, Roma og
Madrid. Alle er også historiske byer, der epoker og hendelser lever videre i
bygninger og monumenter, eller ligger lagret som sedimenter under føttene våre.
Men ingen av de andre har blitt bombet sønder og sammen, for deretter å bli
delt i to av en fire meter høy betongmur.
Ingen av de andre har heller i løpet
av hundre år tjent som hovedstad for et stokk konservativt keiserdømme med imperiale
ambisjoner, et rasebiologisk fundert tusenårsrike, et sosialistisk
overvåkningssamfunn og til slutt en liberaldemokratisk føderalstat.
Berlinmuren var aldri bare en strek, som om den var tegnet på et kart.
Bruddene
viser seg som tomrom i bylandskapet. Noen steder har disse tomrommene antatt
symbolske former, som Minnesmerket for Europas myrdede jøder, beliggende i den
gamle dødsstripen som fulgte Muren på østsiden, bare et steinkast fra
Brandenburger Tor.
Men ofte eksisterer de mest som en opplevelse av at byen
mister sammenhengen, slutter og begynner igjen, eller bare åpner seg på en
overraskende og litt merkelig måte – som på Kulturforum, rett vest for Postdamer
Platz, der Albert Speer, Hitlers arkitekt, hadde rukket å rive en hel
villabebyggelse, for å gi plass til Germania, tusenårsrikets megapolis i marmor.
Men lenger enn til rivingen kom han ikke. Rustningsministerens oppmerksomhet trengtes
til krigsinnsatsen.
Annonse
Kontorbygg og
kontinuitet
Selvfølgelig finnes det også kontinuiteter,
som gir seg til kjenne i byrommet. Langs Wilhelmstraße, Berlins viktigste
politiske adresse fram til 1945, ligger et 112 00 kvadratmeter stort kontorbygg.
Ferdigstilt i 1936 for erkenazisten og morfinisten Hermann Göring, som
riksluftsfartsministerium, skulle bygget etter kapitulasjonen bli hovedkvarter
for de russiske okkupasjonsmyndighetene, deretter scene for grunnleggelsen av
DDR den 7. oktober 1949, og etter hvert sete for flere departementer.
Etter
Murens fall flyttet det forbundsrepublikanske finansdepartementet inn, sammen
med Treuhand, organet som skulle sørge for ordnet overgang fra planøkonomi til kapitalisme.
I dag heter bygget Detlev-Rohwedder-Haus, oppkalt etter mannen som fikk den
utakknemlige oppgaven med å lede Treuhand og måtte bøte med livet, i et
attentat som etter alt å dømme ble utført av RAF-terrorister.
Mest lest
Mens byen, landet, ja, verden rundt har endret
seg har travertinkolossen blitt stående, klar til å ta imot stadig nye beboere.
Kontinuitetene gjør bruddene synlige.
Erfaringens
tomrom
««Ingenting i
Berlins historie har forandret byen mer enn forfølgelsen og fordrivelsen av og
drapet på byens jødiske borgere – dette var en forandring som virket innover,
som traff selve byens hjerte». »
Setningen
står å lese i konseptskissen for det nye jødiske museet, som skulle erstatte
det som hadde blitt vandalisert av nazistene under novemberpogromene i 1938. Intet
annet tomrom i Berlins og Europas historie er mer massivt enn dette:
folkemordet på seks millioner jøder.
Arkitekten som fikk oppdraget i
fanget, Daniel Libeskind, er amerikansk jøde, født i 1946 i den polske byen
Lodz, som under annen verdenskrig rommet den nest største jødiske ghettoen i det
naziokkuperte Europa. På mirakuløst vis overlevde foreldrene hans Holocaust,
mens nesten alle andre slektninger ble myrdet.
Annonse
I sitt design for det jødiske museet
valgte Libeskind nettopp tomrommet som ordnende prinsipp. Flere steder skjærer
utilgjengelige tomrom gjennom bygningen, i uventede retninger og vinkler. De former
bygget og bevegelsene i det.
Tomrommene skaper skarpe hjørner, bratte trapper,
plutselige dyp, med gangbroer som forbinder en del av bygningen med en annen –
uten at vi helt forstår hvorfor eller hvordan.
Museet er fullt av gjenstander som forteller
jødenes historie. Men det er fraværene mer enn nærværene som former selve bygningen.
På denne måten blir Berlins jødiske museum også et bilde på byen som helhet. En
by og en historie formet av tomrom.