Onsdag 8. juni venter den fjerde nasjonale testen med nødvarsel på mobil.(Illustrasjonsfoto: Terje Pedersen / NTB)
Dette synes nordmenn om nødvarsel på mobil
DEBATT: Mobiltelefonen har blitt en uunnværlig del av hverdagen vår. Vi har den med oss overalt, og det er krise når den blir borte. Nå har den også fått en ny rolle: å varsle oss om farer.
ÅshildKolåsForsker I, Institutt for fredsforskning
StineBergersenSeniorforsker, Institutt for fredsforskning
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Onsdag 8. januar testes nødvarsel på mobil over hele landet, atten måneder siden systemet ble testet for første gang.
Men hvordan har den norske befolkningen tatt imot det nye varslingssystemet?
Sirener mindre viktige
I flere tiår har luftvernssirener vært
hjørnesteinen i Norges nødvarslingssystem, selv om nesten halvparten av
befolkningen ikke hører sirenene der de bor. Mobilbasert varsling når de aller
fleste som har en mobiltelefon.
Nødvarsel på mobil lastes automatisk opp på
mobiler som befinner seg i Norge, og når varselet kommer, fanger det
umiddelbart brukernes oppmerksomhet med både lyd og vibrasjoner. Systemet har
derfor en enestående evne til å sende nødmeldinger raskt og nå ut til store
deler av befolkningen.
Undersøkelsen viser at de aller fleste av oss har tillit til nødvarsel på mobil og forstår viktigheten av systemet.
Sirenene har ikke blitt borte, men de er ikke lenger
like viktige.
Innføringen av nødvarsel på mobil har
blitt møtt med varierte reaksjoner fra publikum; det ser vi på sosiale
medier.
Liker vi nødvarsel på mobil?
I forskningsprosjektet Digital Emergency Communication
(DIGeMERGE) hos Institutt for fredsforskning (PRIO) har vi fulgt debatten om
nødvarsel på mobil siden den første testen ble gjennomført i juni 2023.
Annonse
I juni
2024 bestilte vi en landsomfattende undersøkelse fra NORSTAT for å finne ut mer
om den norske befolkningens reaksjoner på det nye varslingssystemet.
Undersøkelsen viser at de aller fleste av
oss har tillit til nødvarsel på mobil og forstår viktigheten av systemet. Et
stort flertall av de som svarte på undersøkelsen var enige i at nødvarsling
gjør oss mer motstandsdyktige, gir oss viktig informasjon om farer og bedre mulighet til å beskytte oss selv.
Mens 33 prosent svarte at de
blir engstelige av å få varsler, var det bare 6 prosent som mente at varsler først og
fremst var plagsomme. Dette tyder på at de fleste oppfatter varsling som
verdifullt.
De fleste foretrekker varsling direkte på
mobilen, spesielt ved akutt fare og storskala katastrofer.
Likevel
svarer et klart flertall at nødvarsel i form av en pop-up på mobilen bør
forbeholdes de aller meste kritiske situasjonene, mens mindre påtrengende
teknologier som vanlig SMS bør benyttes for tidlig varsling, når situasjonen er
mindre akutt, og i etterkant («faren over»).
Stor tillit, men også frustrasjon
Resultatene av undersøkelsen tyder på at Norges
befolkning har stor tillit til nødvarsel på mobil som et verktøy for å forbedre
sikkerheten, selv om enkelte er kritiske til håndteringen av varslingen under
ekstremværet Hans i august 2023.
Men vi kan ikke hvile på laurbærene. Det er viktig
å passe på at alle, uavhengig av språk eller økonomi, får tilgang til
nødvarsler de kan forstå. Mange har uttrykt frustrasjon over at de ikke får
varsler på eldre mobiler. Dette minner oss om at dekning ikke er nok – det
handler også om tilgjengelighet og språklig tilpasning.
Annonse
Selv om de fleste setter pris på den økte
sikkerheten varslene gir, føler noen seg urolige over at grensen mellom det
offentlige og det private flyttes.
I motsetning til sirenene, som sender ut
lyder i det offentlige rom, sendes de nye varslene direkte til mobilen, til en
personlig eiendel. Varselet legger seg i mobilen enten vi liker det eller ikke.
Vi kan ikke velge det bort, slik vi kan slette en app vi ikke liker.
Dette
skaper en ny dynamikk, og et nytt grensesnitt, mellom myndighetene og oss som
individer, der nødvarslene griper inn i en eiendel vi er vant til å oppfatte
som privat. Denne spenningen understreker viktigheten av hensynsfull
implementering.
En sterk advarsel fra Spania
Spania har, i likhet med Norge, implementert varsling
av nødsituasjoner på mobil. Dessverre klarte ikke myndighetene i Valencia å varsle
i tide. Mens vann fra det kraftige regnværet flommet gjennom gatene, var
innbyggerne helt uforberedt. De fikk ikke varsel på mobilen før mange timer
senere.
Dermed ble de avhengige av sosiale medier, lokale nyheter og
jungeltelegrafen for å finne livsviktig informasjon. Dette er metoder som er
langt mindre pålitelige enn varsler direkte til mobilen.
Bruken av nødvarsel på mobil under ekstremværet Hans
viser den nye teknologiens potensial for å redde liv, mens det som skjedde i
Valencia er en sterk advarsel om konsekvensene ved å vente for lenge med å ta i
bruk disse verktøyene.
For begge land – og faktisk verden – må veien videre
innebære kontinuerlig forbedring av strategier for nødkommunikasjon for å dra
full nytte av mulighetene den nye teknologien gir oss.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?