Når unge ser at noen fra deres eget miljø lykkes i kjønnsutradisjonelle yrker, kan det gi dem mot til å følge en lignende vei, skriver innleggsforfatterne.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Det er ikke nok å være «positiv» til likestilling
KRONIKK: Skolen kan påvirke jenter og gutter til å ta utradisjonelle yrkesvalg. Men er den villig til å ta en slik rolle?
Hilde G. Corneliussen, seniorforsker og forskningsleder, Vestlandsforsking Gilda Seddighi, forsker II, Norce Nina Jentoft, seniorforsker, Norce Siv Merete Kjenes Arnesen, seniorforsker,Norce
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Sist regjeringen undersøkte hvor godt Norge oppfyller FNs
bærekraftsmål, understreket den at det kjønnsdelte utdanningsbildet ikke er
tilfredsstillende: Likestillingslandet Norge gjør ikke jobben sin på dette
feltet.
Mange unge i Norge velger kjønnstradisjonelle utdanninger. Det
betyr at flertallet av framtidens teknologer vil være menn, mens de fleste vi
møter i helse- og omsorgssektoren fortsatt vil være kvinner.
Likestilling er definitivt en akseptert norm i norsk skole. Likevel
er det ulike meninger om hvorvidt skolen aktivt skal oppmuntre elevene til å velge
annerledes. Hvordan kan vi løse en utfordring som det ikke er enighet om å
løse?
Det handler om mer enn interesser
I vår studie av tiltak mot kjønnsdelte utdanningsvalg i
ungdomsskolen og videregående skole, finner vi ulike syn på rollen skolen skal
spille. Rådgivere og lærere mener kjønnsdelte valg skyldes forskjeller i interessene
til jenter og gutter.
Unge velger utdanninger som de kjenner til gjennom personer som står dem nær eller ut fra egen erfaring og praksis
Som vi skal komme tilbake til nedenfor, er det grunn for
å stille spørsmål ved en slik tiltro til at interesser skal løse kjønnsfloken. I
mellomtiden kan vi konstatere at skoleeiere og skoleledere, rådgivere og lærere
er uenige om hvorvidt skolen bør gå aktivt inn for å få unge til å velge
mer utradisjonelt.
Blant skolens tiltak for å veilede unge i utdanningsvalg, er
det viktigste kanskje faget «utdanningsvalg», som har vært obligatorisk ved
norske ungdomsskoler siden 2008. Faget skal styrke samarbeidet mellom ungdomstrinnet,
videregående opplæring og det lokale arbeidslivet.
Viktig med rollemodeller
Annonse
Det er imidlertid ikke en
selvfølge at kjønnstradisjonelle valg blir tematisert her. Skolens ressurser og
nettverk varierer, og mens større kommuner gjerne kan påta seg en koordinerende
rolle, er samarbeidet i mindre kommuner avhengig av tilgang til bedrifter i
nærområdet som er villig til å stille opp, for eksempel med rollemodeller for
ulike yrkesgrupper.
Det er ikke alltid at samarbeid mellom skoler og bedrifter
inkluderer rollemodeller av begge kjønn i ulike yrker.
I praksis ser vi at mange av tiltakene som skal fremme mindre
kjønnstradisjonelle utdanningsvalg, er drevet av lokale ildsjeler og
gjennomført i relativt liten skala. Det mangler både regionale og nasjonale
retningslinjer for å sikre at temaet blir tatt opp i skolen. Da er det kanskje
ikke så rart at vi ikke ser store endringer i de nasjonale
utdanningsstatistikkene.
Mannlige rollemodeller innen kvinnedominerte helsefag er like viktig som kvinnelige rollemodeller i mannsdominerte fag, som bygg, anlegg og teknologi.
Men hva skal til for å få flere til å velge mindre
tradisjonelt? Undersøkelsen vår viser at svaret er ganske enkelt: Unge velger
utdanninger som de kjenner til gjennom personer som står dem nær eller ut fra egen
erfaring og praksis.
Ungdom som faktisk har valgt utdanning på tvers av tradisjonelle
kjønnsroller, viser til konkrete erfaringer, som bedriftsbesøk eller en arbeidsuke:
altså praksisnær læring, å observere og få innsikt i ulike yrker på nært hold.
Når
unge ser at noen fra deres eget miljø eller noen som ligner på dem, lykkes i kjønnsutradisjonelle
yrker, kan det gi dem mot til å følge en lignende vei. Mannlige rollemodeller
innen kvinnedominerte helsefag er like viktig som kvinnelige rollemodeller i mannsdominerte
fag, som bygg, anlegg og teknologi.
Skolens ansvar
Gjennom en mer systematisk presentasjon av rollemodeller fra
det underrepresenterte kjønn i ulike utdanninger og yrker, kan skolen bidra til
å bryte ned tradisjonelle kjønnsroller og åpne dørene for alle unge, uavhengig
av kjønn.
Annonse
Det vi savnet i undersøkelsen vår var imidlertid at skolen
oppfattet dette som sin oppgave.
For å oppfylle regjeringens mål om mindre
kjønnstradisjonelle utdanningsvalg blant unge, er det ikke tilstrekkelig å være
«positiv» til likestilling. Mindre kjønnstradisjonelle utdanningsvalg kommer
ikke av seg selv, men krever at skolen går aktivt inn for å legge til rette for
at ungdom blir kjent med ulike utdanningsretninger og yrker.
Ikke minst har
praksisnær kunnskap og innsikt fra bedriftsbesøk og rollemodeller stor effekt.
Mangler retningslinjer
Undersøkelsen vår antyder at mange skolers nokså passive
holdning til kjønnsdelte utdanningsvalg, handler om mangel på felles retningslinjer.
For å endre dagens kjønnsdelte utdanningsvalg trenger skolen en tydelig
bestilling og bedre veiledning for å gjøre likestilling i utdanning til
et aktivt mål.
Vi heier på regjeringens nye strategi for likestilling i
utdanning. Vi håper også at strategien blir fulgt av konkrete retningslinjer
for skolene, samt en tydelig bestilling til skolene om å ta en aktiv rolle for
å gjøre det enklere for jenter og gutter å velge mindre kjønnstradisjonelt enn i
dag.
(Kronikken er tidligere publisert på Nationens spalte «faglig snakka»)
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?