Vår ambisjon er ikke å forhandle bort kristne verdier i norsk skole

DEBATT: Jeg takker Almir Martin for interessant og tankevekkende innlegg.  Jeg vil gjerne oppklare et par misforståelser og presisere noen poeng.

Lar det seg gjøre å overføre det vi betrakter som norske, gode verdier til en flerkulturell skole, spør innleggsforfatteren.
Publisert

Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.

I det følgende svarer førstelektor Åse Høyvoll Kallestad på et debattinnlegg av tidligere mangfoldsrådgiver Almir Martin. Martins innlegg. Martins innlegg kan du lese her: En skole uten klare verdier er ikke veien å gå  

Først av alt kan jeg forsikre om at forskningen vår i NeVa-prosjektet (Negotiating values in teacher education) på ingen måte har som ambisjon å «forhandle bort» de kristne og humanistiske verdiene i norsk skole. 

Vi skal undersøke hvordan skolen forholder seg til disse verdiene i praksis, og om undervisning og pensum skaper rom for den åpenheten om verdier som du også etterlyser i ditt innlegg. 

Hva legger vi egentlig i verdiene som brytes mot hverandre?

I tillegg skal NeVa utvikle arbeidsmåter som gjør lærere bedre i stand til å gå i reelle dialoger om verdier som står på spill i skolen. Med andre ord tar vi høyde for at lærerne trenger støtte når verdispørsmål skal tematiseres i en mangfoldig elevgruppe.

Ingen av partene ønsker å svekke grunnverdier som likestilling, ytringsfrihet eller individets rettigheter i skolen

Vi velger å bruke forhandlingsbegrepet fordi det i enda større grad enn ord som dialog skaper forpliktelse til å ta andres perspektiv. Forhandlingen, slik vi forstår den, krever ikke enighet eller felles konklusjon. Den er en utforsking av et uenighetsfellesskap, der den norske skolens verdier brytes mot ulike kulturers verdisett. 

Og ikke minst skaper forhandlingen om verdier mulighet for å undersøke hvilken betydning vi egentlig legger i de verdiene vi har arvet fra en kristen og humanistisk tradisjon.

Det virkelige liv

Du uttrykker i innlegget ditt bekymring for avstand mellom akademikernes «elfenbenstårn» og skolen - der det virkelige livet foregår. I NeVa har forskerne nært samarbeid med skoler, både lokalt og internasjonalt, og lærere som står midt i verdibrytningene i hverdagen sin, deltar i prosjektet. 

I tillegg har flere av forskerne bakgrunn fra læreryrket, og vi underviser selv i lærerutdanningen. 

Norske, gode verdier i en flerkulturell skole

Ingen av partene ønsker å svekke grunnverdier som likestilling, ytringsfrihet eller individets rettigheter i skolen, men vi problematiserer en mulig forenklet forestilling om at det lar seg gjøre å overføre det vi betrakter som norske, gode verdier til en flerkulturell skole. 

Vi stiller også spørsmål ved om forsøk på en slik overføring vil være riktig i en kompleks skolevirkelighet – nettopp med tanke på individets frihet og menneskeverdet, som skolens overordnede læreplan flagger høyt.

Vi håper du følger med oss i det videre arbeidet!

Vi vil gjerne høre fra deg!

TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?

Powered by Labrador CMS