Vår ambisjon er ikke å forhandle bort kristne verdier i norsk skole
DEBATT: Jeg takker Almir Martin for interessant og tankevekkende innlegg. Jeg vil gjerne oppklare et par misforståelser og presisere noen poeng.
Lar det seg gjøre å overføre det vi betrakter som norske, gode verdier til en flerkulturell skole, spør innleggsforfatteren.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
I det følgende svarer førstelektor Åse Høyvoll Kallestad på et debattinnlegg av tidligere mangfoldsrådgiver Almir Martin. Martins innlegg. Martins innlegg kan du lese her: En skole uten klare verdier er ikke veien å gå
Først av alt kan jeg forsikre om at forskningen vår i NeVa-prosjektet (Negotiating values in teacher education) på ingen
måte har som ambisjon å «forhandle bort» de kristne og humanistiske verdiene i
norsk skole.
Vi skal undersøke hvordan skolen forholder seg til disse verdiene
i praksis, og om undervisning og pensum skaper rom for den åpenheten om verdier
som du også etterlyser i ditt innlegg.
Hva legger vi egentlig i verdiene som brytes mot hverandre?
I tillegg skal NeVa utvikle arbeidsmåter
som gjør lærere bedre i stand til å gå i reelle dialoger om verdier som står på
spill i skolen. Med andre ord tar vi høyde for at lærerne trenger støtte når
verdispørsmål skal tematiseres i en mangfoldig elevgruppe.
Ingen av partene ønsker å svekke grunnverdier som likestilling, ytringsfrihet eller individets rettigheter i skolen
Vi velger å bruke forhandlingsbegrepet fordi det i enda
større grad enn ord som dialog skaper forpliktelse til å ta andres perspektiv.
Forhandlingen, slik vi forstår den, krever ikke enighet eller felles
konklusjon. Den er en utforsking av et uenighetsfellesskap, der den norske
skolens verdier brytes mot ulike kulturers verdisett.
Og ikke minst skaper forhandlingen om verdier mulighet for å undersøke hvilken betydning vi egentlig
legger i de verdiene vi har arvet fra en kristen og humanistisk tradisjon.
Det virkelige liv
Annonse
Du uttrykker i innlegget ditt bekymring for avstand mellom
akademikernes «elfenbenstårn» og skolen - der det virkelige livet foregår. I
NeVa har forskerne nært samarbeid med skoler, både lokalt og internasjonalt, og
lærere som står midt i verdibrytningene i hverdagen sin, deltar i prosjektet.
I
tillegg har flere av forskerne bakgrunn fra læreryrket, og vi underviser selv i
lærerutdanningen.
Norske, gode verdier i en flerkulturell skole
Ingen av partene ønsker å svekke grunnverdier som likestilling, ytringsfrihet
eller individets rettigheter i skolen, men vi problematiserer en mulig
forenklet forestilling om at det lar seg gjøre å overføre det vi betrakter som
norske, gode verdier til en flerkulturell skole.
Vi stiller også spørsmål ved om
forsøk på en slik overføring vil være riktig i en kompleks skolevirkelighet –
nettopp med tanke på individets frihet og menneskeverdet, som skolens
overordnede læreplan flagger høyt.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?