Uklare ansvarsforhold og samarbeidsproblemer mellom det kommunale og det statlige barnevernet har blitt sett på som en medvirkende årsak til at barn og unge ikke får «rett hjelp til rett tid», skriver kronikkforfatteren.
(Illustrasjon: Shutterstock / NTB)
Samarbeidsvansker mellom kommunalt og statlig barnevern er vanskelig å løse
KRONIKK: Forholdet mellom barneverntjenesten og Bufetat har vært preget av en uklar ansvarsfordeling og samarbeidsvansker knyttet til rekruttering og tildeling av fosterhjem og spesialiserte hjelpetiltak. Myndighetene har forsøkt å tydeliggjøre ansvarsfordelingen ved lovs endring, men dette vil ikke løse utfordringene.
Forholdet mellom
barneverntjenesten og Bufetat har vært preget av en uklar ansvarsfordeling og
samarbeidsvansker knyttet til rekruttering og tildeling av fosterhjem og spesialiserte
hjelpetiltak. Myndighetene har forsøkt å tydeliggjøre ansvarsfordelingen ved å
lovfeste hvilke oppgaver barneverntjenesten og Bufetat har ansvar for.
Loven vil
imidlertid ikke løse utfordringer som oppstår fordi tjenestene er uenige om hva
som er barnets beste og om det er riktig å sette inn et kommunalt/statlig
tiltak.
Oppgavefordeling og
samarbeidsvansker
Ifølge barnevernloven har kommunens
barneverntjeneste ansvar for å gjennomgå bekymringsmeldinger, gjøre
undersøkelser, treffe vedtak om frivillige tiltak og å iverksette og følge opp
tiltak. Barneverntjenesten skal også forberede saker som skal opp i barneverns-
og helsenemnda.
Kommuneansatte har opplevd at Bufetat har overprøvd deres beslutninger og prøvd å presse dem til å velge tiltak i hjemmet fremfor plassering i fosterhjem/institusjon.
Den statlige barne-, ungdoms og familieetaten (Bufetat) har i
all hovedsak ansvar for tiltak utenfor hjemmet, som fosterhjem/institusjoner. I
tillegg kan etaten tilby kommunene spesialiserte hjelpetiltak for barn som bor med
foreldre. Dette er tiltak som kan settes inn for å forhindre at barn og unge må
plasseres i institusjon/fosterhjem.
Oppgavefordelingen tilsier at et godt
samarbeid mellom barneverntjenesten og Bufetat kan være avgjørende for at barn
og unge som har behov for barneverntjenester får nødvendig hjelp og omsorg til
rett tid.
Uklare
ansvarsforhold og samarbeidsproblemer mellom det kommunale og det statlige
barnevernet har imidlertid blitt sett på som en medvirkende årsak til at barn
og unge ikke får «rett hjelp til rett tid».
Det
har vært utfordrende for samarbeidet at Bufetat har tatt ansvar for visse
oppgaver som kommunen har ansvar for. Kommuneansatte har opplevd at Bufetat har
overprøvd deres beslutninger og prøvd å presse dem til å velge tiltak i hjemmet
fremfor plassering i fosterhjem/institusjon.
I
tillegg har det oppstått samarbeidsvansker når Bufetat, etter kommunenes
vurdering, ikke har et fosterhjem/institusjonsplass tilgjengelig som er
tilpasset barnets behov.
Kommunene får mer ansvar
Barnevernet har vært gjennom en
barnevernsreform som trådde kraft 1.1. 2022. Viktige mål for reformen har vært
å styrke kommunens rolle i barnevernet og å tydeliggjøre oppgavene til det
statlige barnevernet.
Barnevernsreformen har gitt kommunene
et økt faglig og økonomisk ansvar for barnevernet. Begrunnelsen er at det kan
styrke kommunenes forebyggende arbeid og at det kan hindre at det må settes inn
mer inngripende tiltak fra Bufetat.
Barnevernsreformen innebar at
kommunene fikk fullt økonomisk ansvar for ordinære fosterhjem. Det ble også
lovfestet at kommunen har plikt til å søke etter
fosterhjem i barnets familie og nære nettverk. Kommunene må også betale mer
for tiltak som den mottar fra Bufetat.
Tydeligere andrelinjetjeneste
Hensynet
til likeverdige tjenester og barns rettssikkerhet er argumentet for at staten
skal ha ansvar for de mest inngripende og spesialiserte tiltakene i
barnevernet.
Ansatte i kommunene og i Bufetat syntes særlig å oppfatte oppgave- og
ansvarsfordelingen mellom etatene som uklar når det gjaldt fosterhjem,
spesialiserte hjelpetiltak i hjemmet og finansiering av tiltak.
Et viktig mål for barnevernsreformen
har derfor vært å tydeliggjøre Bufetats ansvar gjennom barnevernloven. Hvilke
grep tok så myndighetene for å klargjøre ansvarsfordelingen mellom
barneverntjenesten og Bufetat?
Myndighetene avviklet for det første
enkelte oppgaver som Bufetat hadde tatt ansvar for, selv om de hørte til
kommunens ansvarsområde. Dette gjaldt for eksempel visse utredningstjenester.
I tillegg ble det lovfestet at
kommunen har plikt til å søke etter fosterhjem i barnets familie og nære
nettverk og at Bufetat kan tilby barnverntjenesten spesialiserte fosterhjem. Det ble også lovfestet at Bufetat kan
tilby barneverntjenesten spesialiserte hjelpetiltak for barn som bor hjemme.
I og for seg høres dette bra ut, men
hvorvidt en lovfesting av kommunens og Bufetats oppgaver vil tydeliggjøre
ansvarsforholdet er en annen ting. Intensjonen er at når det går frem av
loven hvilke oppgaver barneverntjenesten og Bufetat har, vil det bidra til å
klargjøre ansvarsfordelingen. Ifølge myndighetene kan det bidra til et bedre
samarbeid mellom etatene.
Vil
endringene tydeliggjøre ansvarsfordelingen og redusere samarbeidsproblemene?
Lovfesting
av hvilke oppgaver barneverntjenesten og Bufetat har i barnevernloven kan bidra
til å klargjøre den enkelte tjeneste sitt ansvar. Det vil likevel oppstå
situasjoner der de har ulike oppfatninger av om det er tilstrekkelig med et
kommunalt tiltak eller om det bør/skal settes inn et tiltak av Bufetat.
Når
barnevernloven sier at Bufetat kan tilby barneverntjenesten spesialiserte
fosterhjem og spesialiserte hjelpetiltak i hjemmet, innebærer det at Bufetat
avgjør om etaten vil tilby disse tiltakene til kommunen.
Dersom
Bufetat avslår kommunens forespørsel om et av disse tiltakene, kan ansatte i
barneverntjenesten oppleve at Bufetat overprøver deres vurderinger. I slike
situasjoner kan etatene ha ulike oppfatninger av barnets beste og hvor grensen
går for når det er nødvendig å sette inn et tiltak fra Bufetat.
Barneverntjenesten
og Bufetat kan for eksempel ha ulike vurderinger av om barnet har så særskilte
behov at det er nødvendig med en plassering i et spesialisert fosterhjem.
Det
er ikke mulig å lovfeste i hvilke situasjoner barnets behov best imøtegås
gjennom kommunale eller statlige tiltak. Hvilket
tiltak som er til barnets beste, må avgjøres ut ifra en skjønnsmessig vurdering
i det enkelte tilfellet.
Uenighet om hvorvidt barnets beste skal imøtegås gjennom
statlige eller kommunale tiltak må derfor avklares gjennom et samarbeid mellom
barneverntjenesten og Bufetat. Dersom de ikke klarer det, er det grunn til å
tro at forholdet mellom det kommunale og det statlige barnevernet vil preges av
uklare ansvarsforhold og samarbeidsproblemer, også etter barnevernreformen.
Vi vil gjerne høre fra deg!
TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?