Kreativitet: Er Mona Lisa mer kreativt enn en barnetegning?
(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
For å bli anerkjent som banebrytende kreativ, hjelper det å være død
POPULÆRVITENSKAP: Er kreativitet det samme for små barn som for verdensberømte kunstnere, eller er det mer komplisert enn som så?
Hva gjør
du når 4-åringen kommer hjem med enda en tegning fra barnehagen? Ser du på det
som et kreativt mesterverk som skal rett inn i glassramme? Eller kanskje du
sukker inni deg og lurer på hvor du skal gjøre av nok et bidrag til den
voksende haugen med «kunst» på stuebordet.
Hva er
egentlig kreativitet?
I en verden
hvor teknologi og kunst stadig utvikler seg, har begrepet kreativitet fått mye
oppmerksomhet. Men i alt virvaret kan det være greit å ha noen begreper som gir
litt mer klarhet til hva vi egentlig mener når vi snakker om kreativitet. Hva
er kreativt, og hva er ikke kreativt?
Et sentralt
punkt i forskning på kreativitet har vært å definere hva det egentlig er.
Kreativitet må være noe nytt, men det må også være hensiktsmessig, relevant
eller egnet.
Kunstnere må
finne nye og mer passende uttrykksform for sine erfaringer. I vitenskapen må det utvikles nye og bedre
måter å løse problemer på. Alle vil være enig i at maleriet av Mona Lisa er et
kreativt mesterverk. For det representerte en helt ny måte å fremstille en
personlighet på. En kopi av Mona Lisa i dag, vil ikke være kreativ, fordi det allerede
har blitt gjort.
Men hva med
tegninger laget av barn? Er de kreative? Dersom du har jobbet i barnehage, vil
du kunne vitne om at veldig mange barnetegninger er nokså like. Likevel løfter
vi frem barn som kroneksempelet på kreativitet. Selv om veldig mye som lages av
barn, er nokså likt andre ting som barn allerede har laget.
Fire ulike
typer kreativitet
For å
navigere gjennom dette landskapet kan vi dele kreativitet inn i fire
forskjellige kategorier: Mini C, Little C, Pro C, og Big C.
1. Mini C: Personlig kreativitet og utforsking
På dette første nivået handler det om å oppdage noe nytt som skaper interesse
og som gir deg lyst til å utforske et nytt område. Disse små kreative
handlingene fører kanskje ikke til enorme virkninger, men de bringer glede og
nysgjerrighet på å utforske mer.
Det er her vi
kan plassere de fleste tegninger laget av barn. Det å plutselig oppdage at
mennesker kan tegnes på ulike måter eller at sol, hus og landskap kan
fremstilles på nye måter kommer inn under dette. Her handler det primært ikke
om å skape noe som har betydning for andre, men om den indre kreativiteten som
oppstår gjennom læring og personlig utvikling.
Big C-kreativitet er sjeldent og krever ofte en eksepsjonell kombinasjon av talent, dedikasjon og visjon.
Eksempler:
Barn: En seksåring lager
en tegning basert på et eventyr. Barnet finner på egne karakterer og gir dem
egenskaper som ikke ble nevnt i historien. Selv om tegningen kanskje ikke er
teknisk avansert eller nyskapende, er det et uttrykk for barnets personlige
tolkning og læring.
Voksne: En godt
voksen dame lærer seg å strikke for første gang og lager seg en lue. Selv om
resultatet ikke er noe som ville bli ansett som eksepsjonelt av andre, er det
en viktig kreativ prestasjon for henne selv. Og det kan gi motivasjon og nysgjerrighet
til å lære mer.
2. Little C: Hverdagskreativitet
Nå har vi kommet til punktet som ofte kalles «hverdagskreativiteten». Det
er den type oppfinnsomhet som er viktigste i livene våre til daglig. Det
handler om å mestre ferdigheter og teknikker som er relevante for en bestemt
situasjon. Andre kan ha gjort det samme før, men dette er løsninger som er nye
for deg.
Eksempler:
Barn: En
niåring bygger en LEGO-kreasjon som ikke følger noen instruksjoner, men som er
et resultat av hans egen fantasi. For eksempel et helt nytt romskip eller en
bil som også kan fly.
Voksne: En travel
mor eller far kommer opp med en ny matoppskrift ved å eksperimentere med
ingredienser de har hjemme. Eller du finner en ny løsning på et problem på
jobben, som å lage et nytt system for å organisere filer i Teams.
3. Pro – C : Profesjonell kreativitet
Dette handler om arbeidet til profesjonelle som har oppnådd anerkjennelse og
ekspertise innenfor sine respektive fagfelt. Disse enkeltpersonene leverer
jevnlig kreative resultater av høy kvalitet og bidrar betydelig til sine
bransjer. Her kombineres ferdigheter, ekspertise og en dyp forståelse av fagområdet
for å lage nye løsninger.
Eksempler:
Barn: Et
talentfullt barn som trener seg opp til å bli en profesjonell musiker
komponerer sitt første stykke musikk. De er fortsatt under opplæring, men deres
arbeid viser en dyktighet og kreativitet som er over hverdagsnivået.
Voksne: En
forfatter skriver en roman som får gode anmeldelser, eller en ingeniør designer
en ny teknologisk løsning som blir akseptert i byggebransjen. Dette er ikke
nødvendigvis bragder som blir stående for ettertiden, men de har utviklet noe
nytt innenfor sitt felt.
4. Big – C: Banebrytende kreativitet
Dette siste stadiet representerer det ypperste av menneskelig prestasjon, de
banebrytende ideene som endrer samfunn og etterlater en varig innvirkning på
verden.
Tenk på ikoniske personer som Marie Curie, Albert Einstein eller Steve
Jobs, hvis innovasjoner har revolusjonert vitenskap, teknologi og kultur. Big
C-kreativitet er sjeldent og krever ofte en eksepsjonell kombinasjon av talent,
dedikasjon og visjon. For å bli anerkjent i denne kategorien hjelper det ofte å
være død.
Det som virkelig er viktig er samspillet mellom disse ulike nivåene.
Eksempler:
Barn: Det er få eksempler på slik kreativitet hos barn, siden det krever
årelang tilegnet ekspertise. Men vi har noen eksempler som «Anne Franks dagbok»
som har blitt stående som et litterært mesterverk eller Blaise Pascal som
allerede som ungdom publiserte anerkjente verk innenfor matematikk.
Voksne: Albert
Einstein utvikler teorien om relativitet, eller Pablo Picasso som revolusjonerer
kunstverdenen med kubismen. Disse prestasjonene har varig innvirkning på
menneskeheten og representerer denne formen for kreativitet.
Kreativt samspill
Det som virkelig er viktig er samspillet mellom disse ulike nivåene. De første
nivåene fungerer som byggesteiner i hverdagen. Disse kan siden være grunnlaget
for å utvikle en profesjonell ekspertise.
Big C-kreativitet er noe de færreste av oss oppnår.
Likevel kan slike bragder være til inspirasjon for oss i våre kreative
prosjekter.
Så til alle
småbarnsforeldre: det er bare å rydde plass på vegger til mer kunst. For neste
gang du henger opp barnets siste kunstverk på kjøleskapet, kan du tenke at du
bidrar til å forme fremtidens Picasso – eller i alle fall støtte barnets
utforskning av verden på sin egen kreative måte.
Og som Picasso selv uttrykte
det: «Det tok meg fire år å lære å male som Rafael, men et helt liv å lære meg
å male som et barn.»
Kilde:
- Kaufman, J.
C., & Beghetto, R. A. (2009). Beyond Big and Little: The Four C
Model of Creativity. Review
of General Psychology, 13(1), 1-12. https://doi.org/10.1037/a0013688
Vi vil gjerne høre fra deg!
TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på denne artikkelen. Eller spørsmål, ros eller kritikk? Eller tips om et viktig tema vi bør dekke?