Kan helsestasjonen bidra til mindre sosial ulikhet i helse?
DEBATT: Vi mener at helsestasjonens potensial for å utjevne sosiale helseforskjeller ikke er fullt utnyttet.
For å sikre at alle barn får en god start i livet, uavhengig av bakgrunn, må vi styrke helsestasjonens rolle i å utjevne sosiale helseforskjeller, skriver innleggsforfatterne.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Anne-Martha UtneØygardenFørsteamanuensis, OsloMet
SølviHelsethProfessor, OsloMet
NinaMisværFørstelektor emerita, OsloMet
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Helsestasjonen er et gratis, lovpålagt lavterskeltilbud for familier
med små barn som nyter stor tillit i befolkningen og har bred rekkevidde. Formålet
er blant annet å utjevne sosiale helseforskjeller, men det er uklart om dagens tjeneste
faktisk bidrar til dette.
Forskjellene øker
Til tross for høyt
velstandsnivå og velutbygd velferdsstat, ser vi en betydelig sosial ulikhet i
helse i Norge. Forskning viser at barns helse direkte påvirkes av foreldrenes
økonomiske, kulturelle og sosiale ressurser. Barn som vokser opp i familier med
lav sosioøkonomisk status har økt sjanse for å bli syke og oppleve tidlig død i voksenlivet.
I dag er det en
folkehelse-politisk ambisjon at flest mulig skal leve lengst mulig, med så få
helseplager som mulig. Når forskning viser at menn med høyere utdanning forventes
å leve nesten sju år lengre enn menn med grunnskoleutdanning, er det i strid
med ambisjonen.
Når målet er å redusere sosiale ulikheter i helse fordrer det langsiktig planlegging og utholdenhet.
Forskjellene
ser ut til å øke. Rapporten
fra Nasjonalforeningen for
folkehelse fra 2024
slår fast at den sosiale ulikheten i dødelighet er et resultat av samfunnets
skjeve fordeling av goder.
Den best mulige starten
Helsestasjoner spiller en avgjørende rolle i å
tilby tjenester til alle familier med barn, uavhengig av bakgrunn. Helsestasjonen
skal jobbe langs hele den sosiale gradienten, som vil si i alle grupper av
samfunnet, proporsjonalt universelt heter det i Folkehelsemeldingen.
Det handler om å tilby tjenester universelt, men
med en intensitet og et omfang som er tilpasset behovene til den enkelte, både
de som trenger litt mer og de som trenger mye mer.
Annonse
Strategier som retter seg mot hele befolkningen,
både de som trenger det universelle, de som trenger litt mer, de som trenger
mye mer, og alle de andre, vil ha størst effekt fordi de også vil kunne gi en
tilleggseffekt sammenlignet med tiltak rettet kun mot «vanskeligstilte».
For at en universell tilnærming skal ha utjevningseffekt,
må innsatsen doseres etter behov.
Det er
metodiske og etiske utfordringer knyttet til utformingen og evaluering av universelt
proporsjonale tiltak, både hvordan man forstår proporsjonalt, og identifisering
av behov. For å jobbe proporsjonalt universelt, må vi utvikle tydelige
retningslinjer som kan veilede oss i innføringen av politikk og intervensjoner.
Vi trenger også
gode framgangsmåter for å evaluere tiltak som har som mål å utjevne sosial
ulikhet i helse. Kunnskapsoppsummeringer viser at det er hull i vår forståelse
på området, og at det er en skjevhet i kunnskapen vi har.
Vi fokuserer oftere
på de umiddelbare spørsmålene, som de faktorene som direkte og på kort sikt
påvirker barnets helse, for eksempel vaksiner eller fysisk aktivitet.
Samtidig har vi
mindre kunnskap om hvordan store samfunnsfaktorer påvirker helsen og sosial
ulikhet, for eksempel betydningen av bemanning i helsestasjonstjenestene og organiseringen
av tjenestetilbudet. Dette kalles loven om den
omvendte evidens: vi vet minst om tiltakene som kan redusere helseforskjeller
mest.
En kompleks oppgave
Når målet er å
redusere sosiale ulikheter i helse fordrer det langsiktig planlegging og
utholdenhet. Det kreves helhetlig tilnærming som inkluderer tiltak innenfor
områder som barns tidlige utvikling. Da er familien den viktigste arenaen, og
helsestasjonen det viktigste velferdsstatlige tilbudet foreldre støtter seg på.
Annonse
Vi trenger mer forskning for å forstå hvilke
tiltak som kan bidra til å utjevne sosiale helseforskjeller. Vi må evaluere
tiltak på en systematisk måte og kartlegge hvilke tiltak som gir best
resultater.
Det er også behov for å sikre systematisk identifisering av
vanskelige oppvekstsvilkår, samt sikre systematikk i oppfølgingen av de som
trenger det og systematikk og rutiner i det tverrfaglige og sektorielle
samarbeidet.
Vi er på vei
I
Folkehelsemeldinga står det at helsestasjons- og skolehelsetjenesten er den
viktigste forebyggende og helsefremmende tjenesten rettet mot barn, unge og
deres familier. Fra 2014 har helsestasjons- og skolehelsetjenesten blitt
styrket. SSB-tall viser en økning i årsverk, med betydelige tilskuddsøkninger i
2022 og 2023.
I 100 år har vi samlet inn enorme mengder med data på blant annet høyde og vekt på alle norske barn
Det er etter mange års arbeid,
etablert et Nasjonalt kompetansemiljø for helsestasjons- og skolehelsetjenesten
(NASKO) som skal produsere forskning som skal legge grunnlaget for
kunnskapsbaserte helsefremmende og forebyggende tjenester for barn, unge og
deres foreldre, samt støtte kommunene med å ta i bruk beste tilgjengelige
kunnskap i fag- og tjenesteutvikling.
I dag finnes det generelle oversikter
over befolkningen i alle kommuner (oppvekstprofiler) som kan bidra i planleggingen
av tjenestene slik at ressursene kan fordeles i tråd med behovene.
I 100 år har vi samlet inn
enorme mengder med data på blant annet høyde og vekt på alle norske barn, og i
år skal endelig dataene samles i et nasjonalt register. Tilgang på registerdata
vil blant annet gi grunnlag for å utvikle nasjonale mål, og følge utvikling
over tid. Det kan gi verdifull innsikt i hvordan tjenesten fungerer og behovet
for forbedring. Men vi er ikke i mål.
Helsestasjonen – et uutnyttet potensial
Annonse
Å jobbe proporsjonalt
universelt handler om å adressere komplekse årsaker til sosial ulikhet i helse.
Det krever innsats på tvers av ulike instanser som helsestasjon, rask psykisk
helsehjelp, barne og ungdomsspykiatri, fastlege, pedagogisk psykologisk
tjeneste og barnevernstjeneste, for å nevne noe.
Helsestasjonen kan ikke løse utfordringene
alene. For å sikre at alle barn får en god start i livet, uavhengig av
bakgrunn, må vi styrke helsestasjonens rolle i å utjevne sosiale
helseforskjeller.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?