Tilsvar fra forskere ved Folkehelseinstituttet: Vi ønsker velkommen all saklig debatt om disse temaene, og det er særlig viktig å belyse og oppklare eventuelle misforståelser i lesningen av forskningsresultater.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Svar til Meland og Kjellås: Vi har ikke argumentert mot delt bosted i noen av våre publikasjoner
DEBATT: I innlegget til Meland og Kjellås legges det frem en del påstander rundt forskningen vår som vi ønsker å oppklare.
Tonje Holt, forsker ved FHI Maria Morbech, forsker ved FHI Kristin Gustavson, forsker ved FHI Silje Baardstu, forsker ved FHI Linda Larsen, forsker ved FHI Trine Bjerke Johansen, forsker ved FHI Heid Nøkleby, forsker vedFHI
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Vi vil takke for tilbakemeldingen på artiklene våre. Vi mener det er viktig å belyse svakheter, både i vår egen forskning og i forskning generelt som omhandler bostedsløsninger, foreldrekonflikter og psykisk helse hos barn. Vi ønsker velkommen all saklig debatt om disse temaene,
og det er særlig viktig å belyse og oppklare eventuelle misforståelser i
lesningen av forskningsresultater. I innlegget til Meland og Kjellås legges det
frem en del påstander rundt forskningen vår som vi ønsker å oppklare.
Oppklaring av innhold og
utvalgsstørrelse i artiklene
Det er kun én av de to
artiklene som det refereres til, som omhandler barns psykiske helse når
foreldre bor fra hverandre (1). Den andre artikkelen undersøker foreldrekonflikter
og inkluderer ikke mål på barnas psykiske helse (2) slik det hevdes i innlegget
til Meland og Kjellås.
Når det gjelder utvalgsstørrelsen
i artikkelen om barns psykiske helse (1), er det ikke slik at den består av 338
foreldrepar slik det påstås i innlegget. Utvalget består av 454 barn fra 338
familier ved første datainnsamlingstidspunkt.
Våre forskningsfunn gir nyansert kunnskap om foreldre og barns opplevelser og reaksjoner når det er konflikt mellom foreldre eller når foreldre bor fra hverandre.
Barna som aktivt deltar i studien,
er mellom 7 og 16 år. I artikkelen ble det kun inkludert barn hvor foreldre
bodde fra hverandre, der det forelå informasjon om bostedstid med foreldrene og
der barna hadde svart på ett eller flere mål på psykisk helse.
Antallet
deltakere i denne artikkelen er derfor basert på alle deltakere i studien som
møter disse kriteriene, så argumentet om frafall er ikke gyldig i denne
sammenheng.
Utfordringer med utvalgsskjevhet og seleksjon er velkjente
problemstillinger og begrensninger i forskning generelt. I våre publikasjoner
er vi tydelige på hvem som er med i utvalget, hvilke skjevheter som kan
foreligge og at resultatene ikke nødvendigvis kan generaliseres til den øvrige
befolkningen.
Våre forskningsfunn gir nyansert kunnskap om foreldre og barns
opplevelser og reaksjoner når det er konflikt mellom foreldre eller når
foreldre bor fra hverandre. FamilieForSK-studien skiller seg fra andre studier
på dette feltet ved at barna selv er informanter, mens det vanlige er å bruke
foreldres rapport om barna.
Oppklaring av sammenhenger
mellom bosted, foreldrekonflikter og barns psykiske helse
Flere studier som inkluderer både bostedsløsninger og foreldrekonflikter viser at det særlig er foreldrekonflikter og
familierelasjoner som henger sammen med psykiske plager hos barna der foreldre
bor fra hverandre (4). Dette støttes også av funnene i artikkelen vår (1).
I FHIs systematiske oversikt fra 2022 om samværs- og bostedsordninger etter samlivsbrudd (5) identifiserte
vi 23 nordiske studier om sammenhenger mellom bostedsordninger og barns
psykiske helse, livskvalitet eller lignende. Av disse kunne 22 studier ikke
besvare spørsmålet om kausalitet (det vil si om ulike typer bostedsordninger fører
til bedre eller dårligere psykisk helse hos barn) fordi dette var
tverrsnittstudier med kun ett måletidspunkt.
Studien av Hjern og kollegaer (6) som
ble inkludert i oversikten, hadde imidlertid flere måletidspunkter. I
motsetning til påstanden i innlegget, var det her ingen betydelige forskjeller mellom barn i delt bosted (cirka 50/50-ordninger) og barn i andre
bostedsordninger, fra før til etter samlivsbrudd, når det gjelder barns
psykiske helse. Det var dermed ingen av de 23 studiene som kunne konkludere med
at barn i delt bosted hadde det bedre som følge av bostedsordningen.
Oppklaring av påstand om at FHI
har motstand mot delt bosted
Vi har ikke argumentert mot delt bosted i noen av våre publikasjoner. Derimot
har FHI stilt seg bak forslaget i ny barnelov om å ikke lage regler om
bostedsordninger eller samvær, men heller la det være opp til foreldrene å
komme til enighet om dette.
Annonse
Forskningen i FamilieForSK har som formål å forstå
mer av familiedynamikk og dens betydning for barnas utvikling og oppvekst, inkludert
hvordan barn selv opplever å bli berørt av foreldrenes konflikt og samlivsbrudd.
Referanser:
Morbech,
M., Sellers, R., Gustavson, K., & Holt, T. (2024). Interparental Conflict
and Children’s Depressive and Anxiety Symptoms in Four Residence
Arrangements. Family Transitions, 1–26. https://doi.org/10.1080/28375300.2024.2382991
Holt,
T., Helland, M. S., & Larsen, Gustavson., Smyth, B. (2024). Interparental
Conflict Trajectories across various Child Residence Arrangements when Parents
live apart. Family Process, 00, 1–18. https://doi.org/10.1111/famp.13028
Larsen,
L., Buchmann, N., Morbech, M., Holt, T., Roysamb, E., & Helland, M. S.
(2024). Cohort profile: the Dynamics of Family Conflict (FamC) study in
Norway. BMJ open, 14(8), e080772. https://bmjopen.bmj.com/content/14/8/e080772.abstract
Vanassche, S., Sodermans,
A.K., Declerck, C. and Matthijs, K. (2017), Alternating Residence for Children
After Parental Separation: Recent Findings from Belgium. Family Court
Review, 55: 545-555. https://doi.org/10.1111/fcre.12303
Johansen, T. B., Nøkleby, H., Langøien, L.
J., & Borge, T. C. (2022). Samværs-og bostedsordninger etter samlivsbrudd:
betydninger for barn og unge: en systematisk oversikt.
Folkehelseinstituttet. https://hdl.handle.net/11250/3034327
Hjern, A.,
Urhoj, S. K., Fransson, E., & Bergström, M. (2021). Mental Health in
Schoolchildren in Joint Physical Custody: A Longitudinal Study. Children
(Basel, Switzerland), 8(6), 473.
https://doi.org/10.3390/children8060473
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?