Mens eldre ungdommer kan ha opprettholdt relasjoner til sine venner gjennom sosiale medier under nedstengningen, kan det ha vært vanskeligere for yngre barn å benytte slike sosiale plattformer, skriver kronikkforfatterne.(Illustrasjonsfoto: Thomas Brun / NTB)
Covid-19-pandemien ble til en stille krise for barn med emosjonelle utfordringer
KRONIKK: Økte nivåer av angst og depresjonssymptomer under pandemien kan ha blitt påvirket av restriktive tiltak, som nedstengning av skoler, mindre sosial kontakt og generell usikkerhet om hvordan pandemien ville påvirke barn og unge med psykiske vansker.
Kristin Kicki Martinsen, førsteamanuensis, Psykologisk Institutt, UiO, Forsker RBUP Øst og Sør
Carina Lisøy, PhD stipendiat, UiO/RBUP Øst og Sør
Simon-Peter Neumer, seniorforsker RBUP Øst og Sør
Jo Magne Ingul, førsteamanuensis, RKBU Midt
Frode Adolfsen, Førsteamanuensis, RKBUNord
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Koronautvalget sin rapport fra 2023 fremhevet at barn og
unge måtte bære en uforholdsmessig stor byrde under pandemien. Noen barn og
unge var i særlig grad utsatt for pandemiens konsekvenser. Dette gjaldt for eksempel barn og
unge med psykiske vansker.
Vi vet for lite om konsekvensene pandemien hadde for de yngre
barna. I perioden mars 2020 – juni 2023 gjennomførte vi en studie rettet mot
barn (8 – 12 år) i risiko for å utvikle angst og depresjon.
Med flere datainnsamlinger kunne vi følge med på barnas selvrapporterte angst-
og depresjonssymptomer under pandemien og hvordan pandemien påvirket dem.
COVID-19-pandemien førte til store endringer i barns liv.
Tiltakene som ble satt i verk forstyrret daglige rutiner hjemme hos familiene
samtidig som det reduserte deltakelse på mange viktige sosiale arenaer for
barna, som for eksempel stengte skoler, avlyste fritidsaktiviteter og sosiale
sammenkomster som barnebursdager.
Vår studie antyder at barns psykiske helse var dårligere under pandemien. Barn rapporterte høyere nivåer av angst og depresjon og lavere livskvalitet.
Disse langvarige og ekstraordinære begrensninger kan ha økt
risikoen for angst og depresjon blant barn generelt og særlig for barn som
allerede var engstelige og triste før pandemien. De mer sårbare barna kunne
risikere å få mer omfattende symptomer og ytterligere reduksjon av
livskvalitet.
Hvordan studien ble gjennomført
Studien som ble gjennomført, beskriver barns selvrapporterte
symptomer på angst og depresjon, og deres opplevelser av pandemien og
restriksjonene i løpet av en periode på 2,5 år, det vil si både før og under
pandemien (mars 2020 – februar 2022).
1843 skolebarn i alderen 8 til 12 år, fra
56 skoler fra store deler av landet deltok i en forebyggende studie med fem
datainnsamlinger.
Annonse
Angst og depresjon, livskvalitet og ensomhet
Barnas rapportering av symptomer på angst og depresjon var
jevnt over høyere under pandemien sammenlignet med før pandemien. Vi fant også
at barns livskvalitet var redusert under pandemien og var lavere enn hva andre
studier har vist hos skolebarn på samme alder.
Ettersom det var ulike deltakere i hvert semester, kan vi ikke
konkludere at denne nedgangen i livskvalitet skyldes Covid-pandemien, men barna
som deltok i studien var i en risikogruppe og andre studier har rapportert
lignende funn med redusert livskvalitet under pandemien.
Spesielt var livskvaliteten betydelig lavere blant barn med
generaliserte angstsymptomer under pandemien, det vil si barn som generelt bekymrer
seg mye. Begrenset tilgang til positive aktiviteter som barna kan bruke som
pauser fra bekymring kan ha bidratt til dette, og det viser hvordan
restriksjonene kan ha påvirket barna negativt.
Barn som i større grad rapporterte at de ble negativt påvirket
av pandemien rapporterte også lavere livskvalitet. Videre oppdaget vi en betydelig sammenheng mellom livskvalitet og følelse av ensomhet, hvor stor grad av ensomhet
samsvarte med lavere livskvalitet.
Mens eldre ungdommer kan ha opprettholdt relasjoner til sine
venner gjennom sosiale medier under nedstengningen, kan det ha vært
vanskeligere for yngre barn å benytte slike sosiale plattformer.
Vi spurte
barna om deres holdninger til hjemmeskole, og fant at livskvalitet var
forbundet med i hvor stor grad de opplevde hjemmeskole som positivt.
Dette kan indikere at nettopp engstelige og triste barn som
deltok i studien opplevde færre belastende situasjoner som for eksempel å være
borte fra foreldre eller delta i sosiale aktiviteter under pandemien og på den
måten fikk redusert sitt stressnivå.
Annonse
En utfordring med slik unngåelse av de situasjonene de synes
er utfordrende, er at angsten for slike situasjoner ofte opprettholdes nettopp
av unngåelse, så barna dermed ikke blir mindre engstelige og triste på lengre
sikt.
Ny kunnskap
Vår studie antyder at barns psykiske helse var dårligere
under pandemien. Barn rapporterte høyere nivåer av angst og depresjon og lavere
livskvalitet. Økte nivåer av angst og depresjonssymptomer under pandemien kan
ha blitt påvirket av restriktive tiltak, som nedstengning av skoler, mindre
sosial kontakt og generell usikkerhet om hvordan pandemien ville påvirke dem.
Videre understreker våre funn at barna som i stor grad
opplevde ensomhet, også rapporterte lavere livskvalitet noe som kan medføre
øket risiko for å utvikle for eksempel angst og depresjon.
Videre forskning er avgjørende for å undersøke de
langsiktige effektene pandemien har hatt på barn, inkludert om økte symptomer
kan ha økt muligheten for at barn i større grad har utviklet angst og
depresjon.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?