De aller fleste saker som i dag kommer til tingrettens meklingsordning trenger en kyndig mekler, stødige rammer og gode råd fra mennesker med barnefaglig kompetanse, skriver kronikkforfatterne.(Illustrasjonsfoto: NTB)
Ny barnelov vil overbelaste familier og familievern
KRONIKK: Foreldre som ikke klarer å bli enige om en samarbeidsavtale på familievernkontoret kan i dag få hjelp i rettssystemet til å mekle. Snart kan denne ordningen forsvinne.
Eva CathrineLyngstadStipendiat ved Fakultet for sykepleie og helsevitenskap, Nord universitet
IngunnSkjesolFørsteamanuensis, Nord universitet
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Ved samlivsbrudd med barn involvert er det
obligatorisk for foreldre å møte til mekling på familievernkontoret. Målet med
dette møtet er å lage en samarbeidsvatale mellom foreldrene - om bosted, foreldreansvar og
samvær.
Fram til nå har vært mulig for foreldre å få hjelp i tingretten til å
mekle hvis de ikke klarer å komme i mål med denne avtalen på
familievernkontoret. I slike saker jobber en dommer og en barnefaglig psykolog
med foreldrene og deres advokater for å finne en løsning som er til barnas
beste.
I lovforslaget «Ny barnelov – til barnets beste», som
fremdeles er under behandling i Barne- og Familiedepartementet, endres reglene for
foreldremekling. Et av de nye punktene er at foreldre som ikke blir enige skal
bruke seks timer på familivernkontoret før de kan få hjelp i retten. Dette er
seks ganger så mye som i dag.
For foreldre som ikke kommer til enighet på familievernkontoret betyr det at de vil måtte velge mellom pest og kolera.
I dagens ordning er kravet altså én obligatorisk
oppmøtetime før foreldrene får en attest på at de har møtt til mekling. En slik
meklingsattest kreves for å få saken opp i retten. Videre, og dette har trolig
enda større konsekvenser for familier, vil det som hovedregel ikke tilbys
mekling i retten lenger.
Dette ansvaret skal legges tilbake på
familievernkontorene. Argumentet er at mekling skal skje utenfor retten, og
saker som kommer til domstolene skal gå direkte til hovedforhandling, eller det
de fleste av oss forbinder med en tradisjonell rettsak. Slike rettsaker
innebærer høye kostnader for partene.
Behov for rettsprosessen
For foreldre som ikke kommer til enighet på familievernkontoret
betyr det at de vil måtte velge mellom pest og kolera; en uavklart konflikt som
løper løpsk på bekostning av foreldre og barn, eller en kostbar rettsak med
vitner og bevisføring, en vinner og en taper.
Annonse
I en hovedforhandling er poenget
å fremheve svakheter ved motparten, og begge sider vil posisjonere seg som den
beste forelderen. Konflikten eskalerer sterkt, og de som taper mest på det er barna.
Det finnes saker av høy alvorlighetsgrad med stor
risiko for barnets helse og trygghet, og som inneholder elementer av vold, rus
eller psykiatri. Disse sakene trenger rettsprosessen som ligger i
hovedforhandlingene, der en rettskraftig dom er det som må til for at både
voksne og barn kan begynne å tenke på en framtid. Men de aller fleste saker som
i dag kommer til tingrettens meklingsordning trenger en kyndig mekler, stødige
rammer og gode råd fra mennesker med barnefaglig kompetanse.
Rammer, kompetanse og informasjon
Mest lest
I en pågående studie ved Nord universitet har vi
besøkt flere tingretter og intervjuet 24 dommere, advokater og psykologer som
jobber med mekling i foreldretvistsaker. De aller fleste er positive til at familievernkontoret
tar seg bedre tid med foreldrekonfliktene før de kommer til retten. Likevel er
det et stort forbehold fra flertallet av aktørene:
Det er prematurt å gjøre de endringene som står
beskrevet i lovforslaget før familievernkontorene har blitt tilstrekkelig
kartlagt, evaluert og opprustet til å håndtere disse sakene. Flere av advokatene
i studien vektlegger at foreldre de møter har opplevd timene på familievernkontoret
som bortkastet tid. De kommer til mekling i tingretten fordi de trenger noe
annet enn det de får i familievernet.
Studien viser at dommerne, advokatene og psykologene
som bistår i retten trekker frem tre nøkkelverktøy i meklingen. Det første er
rammer. Alvorlighetsgraden blir en helt annen når foreldrene møtes innenfor
rettens rammer. Det vil få konsekvenser å ikke møte opp, og partene er nødt til
å snakke sant.
Foreldre som avviker fra reglene risikerer blant annet at retten
gir medhold til den andre siden. I tillegg er rammene for saksprosessen
forutsigbare; i hvert rettsmøte skriver foreldrene under på en midlertidig
avtale som gjelder fram til neste meklingsmøte.
Dommeren undertegner også, slik
at avtalen – også kalt forliket – har virkning som en dom. Forliket prøves ut i
noen måneder før alle på nytt møtes og evaluerer avtalen. Ved hjelp av
sakkyndige psykologer som snakker med både barna og foreldrene oppnås ofte en
permanent avtale.
Annonse
Det andre nøkkelverktøyet er derfor kompetanse.
Kompetansen som tilbys foreldre i retten er en unik kombinasjon av ekspertise
på barnepsykologi, mekling, lov og rett. Man kan si at psykologen, advokatene,
og dommeren utfyller hverandre i arbeidet med å legge til rette for enighet
mellom foreldrene. Sammen ser de nyansene som gjør utgjør forskjellen for
akkurat det barnet det gjelder.
Det tredje verktøyet er innsyn i alle sidene ved saken. En av de viktigste
forutsetningene for å oppnå en god løsning er å få alle fakta på bordet, og dette
er en ressurs retten har til rådighet. Ofte vil opplysninger fra skole,
barnehage, barnevern, politi, PPT og spesialisthelsetjenesten innhentes.
Flertallet av dommerne, advokatene og psykologene i
forskningsstudien mener at disse tre nøkkelverktøyene ikke eksisterer i familievernet.
Der er det ikke mulig å innhente informasjon om saken fra tredjeparter. De har
heller ikke tilgang på sakkyndige på samme måte. Rammene som ansvarliggjør
foreldrene i retten er fraværende.
En mer uformell setting kan være gunstig om
samhandlingstonen er god, men for foreldre som er uenige kan familievernkontoret
bli et sted der man stadig vender tilbake uten å finne en vei framover.
Å utvikle nye arbeidsformer krever tid
Spørsmålet er hvem som må betale prisen for endringen
som foreslås. Hva blir konsekvensene av å tvinge foreldre til å mekle i
familievernet uten at vi har sett grundig på hva som må til for at familievernkontorene
skal lykkes med denne jobben?
Kanskje vi heller skulle ta det litt med ro og
utforske hvordan familievernet må rustes opp for å kunne håndtere sakene som i
dagens ordning går til retten, hvis det er sånn at foreldre som står i
vanskelige konflikter ikke opplever meklingen på familievernkontoret som
hjelpsom?
Forfatterne bak lovforslaget mener at familievernet er
rette instans for disse konfliktene, og trekker frem den økonomiske kostnaden
ved å behandle foreldretvister i retten. Det bekymrer oss at planen synes være
å avslutte en velfungerende meklingsordning uten å sette familievernkontorene i
stand til å ta over oppgaven.
Annonse
Vi mener familievernkontorene må rustes opp samtidig
som vi beholder dagens ordning. Først når det er vurdert hvilke ressurser som
kreves, og de nye arbeidsformene er pilotert og evaluert, så kan vi bygge ned
meklingen i tingretten.
Å opprettholde mekling i tingretten mens familievernet
bygges opp vil bety ekstra kostnader i en overgangsfase. Men kommer endringen
nå, uten at familievernkontorene får mulighet til å utvikle nye arbeidsformer,
er det en fare for at det er familiene som må betale prisen.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?