Vi vet at ungdommer sover lengre i helgene enn i hverdagene, i slutten av ungdomsårene kan dette gjerne være to-tre timer lengre. Dette kan virke som en bagatell, men det at ungdom sover mindre på hverdager enn i helger kan ha store konsekvenser, skriver kronikkforfatterne.
(Foto: Shutterstock / NTB)
Søvn bør på pensum på ungdomsskolen
KRONIKK: Ny forskning viser at ungdoms søvnvaner i hverdagen har stor betydning for deres livskvalitet. Hvor mye ungdom sover i hverdagen ser ut til å ha sammenheng med trivsel og konsentrasjon på skolen. Så hvorfor står ikke viktigheten av søvn på pensum for våre ungdommer?
Ungdommer sover mindre enn tidligere og vi ser at det å få tilstrekklig
med søvn påvirker ungdommens liv. Det er viktig å formidle hvordan søvn spesifikt
påvirker ulike deler av ungdommens hverdag og hvordan vi sammen kan bidra til
at ungdommer får tilstrekkelig med søvn i hverdagen. Viktigheten av søvn bør
formidles til elever på ungdomsskolen.
Vår nylige publiserte artikkel undersøkte nærmere dette med
søvn i hverdagen og søvn i helg. Totalt 696 norske ungdommer i alderen 13-15 år
var med i studien. Omkring halvparten av disse ungdommene rapporterte at de sov
godt i hverdagen. Det vil si de sov sammenhengende gjennom natten og de selv opplevde at de fikk nok søvn.
Ungdomstiden er en viktig utviklende fase av livet, der konsekvenser av mangelfull søvn er alvorlig, så hvorfor ikke få det inn på pensum?
Et interessant
funn var at både jenter og gutter sov om lag halvannen time lenger i helgene
sammenlignet med hverdagene.
Forskjeller mellom hverdag og helg
Vi vet at ungdommer sover
lengre i helgene enn i hverdagene, i slutten av ungdomsårene kan dette gjerne
være to-tre timer lengre. Dette kan virke som en
bagatell, men det at ungdom sover mindre på hverdager enn i helger kan ha store
konsekvenser. Hvis forskjellen blir stor mellom hverdag og helg, kan det føre
til at de gjør det dårligere på skolen. Det er også påvist at det kan føre til
økt risiko for depresjon, men også helseutfordringer som overvekt og fedme.
Det er ikke det at vi ikke unner alle å sove ut i helgene. Men
det er interessant at våre funn viser at det er søvn i ukedagene som har
sammenheng med alle aspekter av livskvalitet – og den sterkeste sammenhengen fant
vi med aspektet av livskvalitet som måler trivsel og konsentrasjon på skolen. Vi
fant ikke lignende sammenheng mellom søvn i helg og aspekter av livskvalitet.
I tillegg undersøkte vi hvordan søvn i hverdagen
og helg påvirker ungdommens tro på egen mestring. Dette er spennende å
undersøke fordi hvor stor mestringstro ungdommene har, ser ut til å påvirke
mange ting i deres hverdagsliv. Ungdommers tro på egne evner og hvordan de
møter utfordringer har vist seg å ha sammenheng med mange positive
helsegevinster. Våre funn viste at det var søvn i hverdagen og ikke søvn i
helg, som hadde størst påvirkning på ungdommers tro på dem selv i møte med nye
utfordringer!
Hvordan få frem viktigheten av søvn i skolen?
En start kan være å få søvn inn på pensum i skolen. Ungdomsskolene
er allerede i gang med å implementere folkehelse og livsmestring som et
tverrfaglig overordnet tema. Utdanningsdirektoratet har definert folkehelse og
livsmestring jfr. 2.5.1 som:
«Aktuelle områder innenfor temaet er
fysisk og psykisk helse, levevaner, seksualitet og kjønn, rusmidler, mediebruk,
og forbruk og personlig økonomi.»
Men her står det ingenting spesifikt om søvn?
Forhåpentligvis presenteres viktigheten av søvn til våre
ungdommer inn under temaene fysisk og psykisk helse. Men hvorfor ikke sette
søvn inn som et eget punkt i denne definisjonen?
En ting er teori og en annen ting er hvordan dette i praksis blir
fulgt opp. Lærere på norske ungdomsskoler gjør en fantastisk jobb – og for at
lærerne skal fortsette å levere, er det viktig at oppdatert forskning blir inkludert.
Kanksje til og med søkelys på søvn hadde gjort at ungdomsskoler hadde satt
frister for innleveringer senest kl. 21.00 istedenfor ved midnatt?
Må bidra sammen
Det er utfordrende å ikke nevne ungdommenes skjermbruk som en
viktig del av det store bildet når det kommer til søvn – spesielt bruk av
skjermtid før leggetid. Det er en voksende forskningslitteratur som advarer mot
ugunstige effekter av skjermtid før leggetid spesielt for barn og ungdommer. Vi
har dessverre ikke sett på dette i vår studie, men vi har en antakelse at dette
er nok en svært relevant utfordring for mange skoler, foreldre og ungdommer.
Avslutningsvis, ansvaret for tilstrekkelig med søvn i
hverdagen for ungdommer ligger på ungdommene selv, foreldre, skoler, kommuner
og politiske føringer. Det er viktig at vi sammen bidrar til at ungdommene har
mulighet til å få tilstrekkelig med søvn i hverdagen. Ungdomstiden er en viktig
utviklende fase av livet, der konsekvenser av mangelfull søvn er alvorlig, så
hvorfor ikke få det inn på pensum?
Vi vil gjerne høre fra deg!
TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?