En ledelse som møter sine ansatte med forståelse, empati og tillit, selv når det kan være veldig vanskelig, vil tjene mer på det enn de risikerer å tape, ifølge innsenderen.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Å tvile på ansattes sykemeldinger kan bli svært dyrt
KRONIKK: Mistillit overfor ansatte forekommer stadig oftere i norsk arbeidsliv. Det gagner neppe bedriften.
Hans Christoffer AargaardTerjesenForsker, Arbeidsforskningsinstituttet (AFI), OsloMet
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Stadig flere arbeidsgivere
bestrider sykemeldinger. Det forteller oss at «verdens beste arbeidsliv» har en
skyggeside, hvor tryggheten som den norske arbeidslivsmodellen er tuftet på ikke
eksisterer.
Etter en langvarig debatt om sykefravær i kjølvannet av
IA-forhandlingene, der mange pustet lettet ut over enigheten som til slutt ble
oppnådd, viser denne utviklingen at det fortsatt er mye jobb å gjøre.
Det leder
oss til å stille følgende spørsmål: Hvilken reell verdi har IA-avtalen og den rause
norske sykelønnsordningen for dem som møter denne skyggesiden?
Svaret: Sannsynligvis forsvinnende liten.
Støtte skaper lojalitet
Man kan lure på hvilke verdier som ligger til grunn når
arbeidsgivere velger å bestride sykemeldinger. Å angripe noen når de ligger
nede, er en gyllen regel vi fra barnsben av lærer er galt.
Ledere bør møte sykefravær med empati, tillit, omsorg og støtte
Kan en slik handling
forsvares dersom man genuint bryr seg om sine ansattes psykiske og fysiske
velvære? Og har arbeidsgivere som går til dette skrittet reflektert over de
økonomiske konsekvensene dette får for den ansatte?
I det øyeblikket arbeidsgiver bestrider en sykemelding, starter en prosess som påfører den
sykemeldte en voldsom belastning. Samtidig vil tilliten den ansatte hadde til arbeidsgiver – hvis den noen gang forelå – ryke.
Annonse
I min
doktoravhandling utforsket jeg hva som kjennetegner vellykket og feilslått
ledelse i oppfølgingen av komplisert langtidssykefravær. Et av hovedfunnene var at ansatte som får støtte fra ledelsen, også ved langvarig sykdom med
«usynlige» symptomer, utvikler sterk lojalitet til arbeidsgiver.
Arbeidsgivere som bestrider sykemeldinger og møter sine ansatte med mistro og
sanksjoner, plasserer seg dermed på den diametralt motsatte enden av skalaen.
Det er fristende å omtale det som «verste praksis».
I tillegg
til de menneskelige konsekvensene, må bedrifter også vurdere de økonomiske
kostnadene ved en slik praksis.
Dersom en bestridt sykemelding fører til
oppsigelse, hva blir kostnaden ved å rekruttere, ansette og få på plass en ny
medarbeider? Det er velkjent at turnover koster bedrifter dyrt.
Skyter seg selv i foten
Annonse
Tar ledere som bestrider sykemeldinger høyde for risikoen om at de mister den
ansatte? Taper bedriften verdifull kompetanse som følge av et slikt
handlingsvalg, har ledelsen fort skutt seg selv i foten.
Å skyte seg selv i den andre foten
Et annet
spørsmål arbeidsgivere må stille er hvordan en slik prosess påvirker kulturen
og arbeidsmiljøet i organisasjonen.
Da rammes fort virksomhetens resultater –
dens output – også negativt.
Når ledere bestrider sykemeldinger, tar de da høyde
for risikoen for alle disse ringvirkningene? Inntreffer en slik dominoeffekt,
har ledelsen skutt seg selv i den andre foten også.
Evig eies et dårlig rykte
Arbeidsgivere
bør også vurdere hvilken innvirkning å bestride sykemeldinger kan få for virksomhetens
omdømme.
Annonse
Ansatte som opplever seg motarbeidet i en sårbar situasjon, vil neppe
være varme ambassadører for arbeidsgiveren. Heller ikke deres kollegaer, familie
eller venner vil forholde seg tause.
Rykter om en lite støttende arbeidsgiver
kan raskt spre seg, både til potensielle nye ansatte og kunder. «Evig eies
kun et dårlig rykte», heter det i ordtaket.
Hvor lang tid tar det før alle ressursene bedriften har investert i å fremstå som et glansbilde på LinkedIn går opp i flammer?
Hvordan harmonerer et dårlig
rykte med bedriftens employer branding-strategi? Hvor lang tid tar det før alle
ressursene bedriften har investert i å fremstå som et glansbilde på LinkedIn
går opp i flammer?
Hvis en virksomhet svekker sitt eget
omdømme ved egne handlinger, kan det fort vise seg å være en strategisk feilberegning av de
sjeldne. På dette tidspunktet har bedriften dermed skutt seg selv i foten for
tredje gang.
Man når lengst med forståelse, empati og tillit
Det er ikke bare forskning på sykefravær og ledelse som kan advare mot en
slik tilnærming – også forskning på målsettingsteori kan peke på farene. I den
anerkjente forskningsartikkelen Goals Gone Wild: The Systematic Side
Effects of Over-Prescribing Goal Setting av Ordóñez og kollegaer, demonstreres
det grundig hvordan uoverveide beslutninger som utløser utilsiktede
konsekvenser, får svært alvorlige følger.
Annonse
I de verste tilfellene leder slike
beslutninger til bedrifters undergang. Denne forskningen understreker poenget
om at arbeidsgivere bør tenke seg nøye om før de bestrider sykmeldinger:
Har de
vurdert risikoen for at de ikke «bare» kan legge den ansattes liv i grus, men kan
ta med seg bedriften i samme slengen?
Den
kinesiske filosofen Confucius (551–479 f.Kr.) skal ha sagt: «Når
sinnet fylles med sinne, tenk over konsekvensene.» Det er en innsikt som
fortsatt er relevant og moderne forskning understøtter dette:
En ledelse som
møter sine ansatte med forståelse, empati og tillit, selv når det kan være
veldig vanskelig, vil tjene mer på det enn de risikerer å tape. Det er verdt å
reflektere over før man velger å bestride en sykemelding.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?