Lærernes frustrasjon rundt egen arbeidssituasjon dreier seg ikke bare om enkelthistorier, slik Thomas Nordahl (bildet) hevder, ifølge innleggsforfatteren. Bildet av Nordahl er tatt under Utdanningskonferansen 2018 i Stavanger.
(Foto: Kristian Jacobsen / Stavanger Aftenblad / NTB)
Hvem eier «sannheten» om lærernes arbeidssituasjon?
DEBATT: Professor Thomas Nordahl gjør et ufint forsøk på å marginalisere lærere som kritiserer arbeidsforholdene i skolen og bagatelliserer deres erfaringer, mener hovedtillitsvalgt i Utdanningsforbundet, Linn Therese Myhrvold.
Lærere
flest er tilfredse med jobben. Det samsvarer ikke med bildet
som formidles om at det er vanskelig og slitsomt å være lærer, skal vi tro
professor Thomas Nordahl ved Høgskolen i Innlandet.
Dette fremgår i en artikkel
på forskning.no denne uka, hvor han får støtte av en lærer og en rektor. De ser
ut til å være enige om at høy trivsel er ensbetydende med et godt arbeidsmiljø.
Slik er det ikke.
Jeg er redd for hva vi går i møte om vi ikke tar lærernes arbeidssituasjon tilstrekkelig på alvor, og gjør nødvendige grep.
Linn Therese Myhrvold, lokallagsleder og hovedtillitsvalgt for Utdanningsforbundet, Østre Toten
Høy tilfredshet blant
lærere er «gammelt nytt», selv om Nordahl presenterer det som nytt og mener
mediebildet gir et annet inntrykk. Det snakkes om «negative» oppslag
og omtale, og i en
artikkel hos utdanningsnytt.no uttaler han at mediene
kjører frem enkelthistorier og at noen alltid vil være misfornøyde.
Dette er et ufint forsøk
på marginalisering og bagatellisering. Mens enkeltlærere og fagforeningene skaper
det han mener er et mer negativt bilde enn det er grunnlag for, hevder han at
«forskningen» ser helheten og dermed et annet bilde. Men hva sier egentlig
forskning om lærernes arbeidssituasjon?
Høy trivsel, men også høy
arbeidsbelastning
Tall
fra Statens Arbeidsmiljøinstitutt (Stami) bekrefter
Nordahls funn om høy jobbtilfredshet blant lærere. Ser vi på arbeidsmiljøprofiler
og øvrig statistikk hos Stami får vi imidlertid noen nyanser, som Nordahl
mangler.
Grunnskolelærerne
er blant gruppene hvor flest oppgir å bli utsatt for vold og trusler.
Lærergruppene er blant yrkesgruppene hvor flest opplever ukentlig å være psykisk
utmattet når de kommer hjem fra arbeid, hhv. 40 prosent av
grunnskolelærere og 30 prosent av barnehagelærere, mot et snitt på 22 prosent. Det er ingen
liten ubetydelig gruppe.
Tilsvarende gjelder opplevelsen
av høye emosjonelle krav. Om disse skriver Stami:
«Denne type krav er i seg
selv ikke nødvendigvis noe negativt. Tvert imot vil mange føle at det er
meningsfullt, og interaksjonen med andre er kanskje også grunnen til at de
valgte å jobbe med mennesker. Likevel kan emosjonelle krav over tid føre til
økt risiko for emosjonell utmattelse og sykefravær.»
En
svensk undersøkelse om læreres arbeidssituasjon indikerer at engasjerte
lærere er mer utsatt for stress og stressrelatert utmattelse. De peker også på betydningen
og viktigheten av støtte fra kolleger og ledelse, faktorer vi vet er viktige
for å demme opp for høy belastning, for å forebygge stress og utmattelse. Heldigvis
scorer lærergruppene godt på nettopp det.
Problemene oppstår, slik
bl.a. Sintef-forsker Solveig Ose peker på, når belastning
akkumuleres over tid uten mulighet for restitusjon. Restitusjon kan bl.a. være
å bearbeide sterke inntrykk og opplevelser fra arbeidshverdagen, som kan føre
til psykisk utmattelse og fysiske helseplager.
Nettopp derfor er det
viktig at vi gir rom til å snakke om disse delene av bildet, også i
offentligheten, slik at vi blir i stand til å håndtere det på en bedre måte.
Trivsel alene løser ikke
utfordringene
Jeg er redd for hva vi
går i møte om vi ikke tar lærernes arbeidssituasjon tilstrekkelig på alvor, og gjør
nødvendige grep. Lærernes høye trivsel og sterke lojalitet til elevene har fått
virke som hvilepute for KS for lenge. Nå får de god drahjelp til å stemple og
marginalisere kritiske røster innenfor lærerstanden og sope utfordringene under
teppet.
For om det er sant at
lærere som trives ikke opplever jobben som særlig vanskelig og slitsom, og
lærere flest trives, så er det vel ingen grunn til å høre på dem som hevder at
rammevilkårene er for dårlige, og som mener at vi er nødt til å gjøre noe med
lærernes lønns- og arbeidsvilkår.
Selv lærere som trives
svært godt har ei smertegrense for hva de kan tåle og stå inne for, som
fagpersoner og som mennesker. Det er dette jeg mener mange lærere gir uttrykk
for. De ønsker av hele sitt hjerte å kunne fortsette i yrket de brenner for,
men ikke for enhver pris. Det er ikke enkelthistorier, slik Nordahl hevder, men
en del av det samme bildet på lærernes arbeidssituasjon.
Ansvaret må plasseres på
rett sted
I iveren etter «god
reklame» virker det som enkelte ser seg blinde på det viktigste: Fremtidige
studenter, elevene, er selv en del av det samme miljøet som lærerne, og
påvirkes langt på vei av de samme faktorene. De fleste av dem ser heldigvis
lærere som trives godt, men de ser nok også lærere som står i et høyt
arbeidspress.
Vi kan fremsnakke så mye
vi vil, og utelukkende fokusere på de positive og «riktige» sidene, men det vil
ikke endre på hva elevene selv ser og opplever. Den beste «reklamen» vi kan
lage er dermed å gi dem lærere som har tid til dem og overskudd til å være de
gode lærerne de fortjener, lærere de selv kan ønske å bli å fremtiden.
Skal det
være mulig må ansvaret plasseres på riktig sted: Ikke hos lærerne og deres
fagforeninger, men hos de som rår over lærernes lønns- og arbeidsvilkår.
LES OGSÅ:
Vi vil gjerne høre fra deg!
TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?