Antallet brukere av datingapper øker, og det forventes at onlinedatingmarkedet vil nå 452,5 millioner brukere.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Slik får dating-appene tak i pengene dine
POPULÆRVITENSKAP: Ønsker selskapene virkelig at du skal finne deg en partner, eller vil de at du skal fortsette å betale for jakten på den store kjærligheten?
Prinsen eller prinsessen fra
eventyrene finnes ikke i virkeligheten. Dette stopper likevel ikke datingapper å selge illusjonen om at akkurat deres plattform kan lede deg til den ene
eksepsjonelle personen du fortjener.
I vår nylig publiserte studie oppdaget vi at datingapper tar i bruk tre ulike språkmønstre i
sin retoriske markedsføring. Disse språkmønstrene kan faktisk gjøre det vanskeligere
å finne en partner.
Et par enkle trykk på smarttelefonen gir deg tilgang til utallige datingapper
som setter i gang jakten på den ideelle livspartneren. Antallet brukere av
datingapper øker, og det forventes at onlinedatingmarkedet vil nå 452,5
millioner brukere.
Kjærlighet er et sentralt tema i datingapper, med løfter om å finne den perfekte partneren.
Til tross for datingappenes brede appell, uttrykker brukere
ofte frustrasjon og misnøye, og hevder at appene kompliserer målet om å finne
en livspartner. Det å ikke oppnå dette målet fører utvilsomt til store
inntekter for datingselskapene.
Match Group, som eier og driver blant annet Tinder og Hinge, hadde for eksempel en
totalomsetning på 3,19 milliarder amerikanske dollar i 2022.
Kjærlighet + teknologi
Så, hva lover datingapper? I
vår studie analyserte vi markedsføringsretorikken og hvilke løfter datingappene
gir til sine brukere. Gjennom en tekstanalyse av 50 datingapper fra
Google Play Store og Apple App Store avdekket vi tre hovedtemaer datingapper
bruker for å tiltrekke seg brukere:
kjærlighet
kritisk masse
teknologi
Annonse
Disse språkmønstrene og logikkene kan faktisk gjøre det vanskeligere å finne noen.
Kjærlighet er et sentralt
tema i datingapper, med løfter om å finne den perfekte partneren. Rotfestet i
samfunnets forventninger om romantikk og varig kjærlighet, konstruerer appene løfterike fortellinger om livsendrende opplevelser og tilfeldige møter.
Brukerne blir
oppfordret til aktivt å søke etter «Den ene», som angivelig bringer lykke og meningsfullhet, og samtidig forsterker
hegemoniske sosiale praksiser om kjærlighet.
Appene hevder at deres matchmaking-teknologi og algoritmer vil finne «Den Ene» for deg.
Denne logikken knytter ofte det å finne «Den ene» til en omdannende livserfaring, med monogami som en
underliggende norm. Den fokuserer imidlertid ofte på et vestlig, romantisk og
følelsesmessig ideal, og overskygger andre aspekter av et forhold, som
vennskap, det å ha en samtalepartner og noen å dele regninger og husarbeid med.
Et livslangt partnerskap er preget av lidenskapelig kjærlighet i begynnelsen,
men med tiden endrer de romantiske følelsene seg til en mer kameratslig
kjærlighet som gir dypere tilknytning, trygghet, tillit og skaper et
livsprosjekt sammen.
Et stort utvalg av
potensielle partnere
Datingapper kommuniserer
strategisk om mengden potensielle partnere, med fokus på tidligere suksesser,
nåværende brukermasse og fremskrivninger av antall brukere.
Annonse
Språkmønsteret understreker den kritiske massen av medlemmer, og antyder at en stor pool øker
sjansene for å finne en passende match. De forsikrer deg om at hvis du ikke
finner «Den ene» umiddelbart, vil du sannsynligvis finne ham eller henne i nær
fremtid innenfor appens voksende brukermasse.
Så, hvis du ikke har møtt ham
eller henne ennå, må du bare vente og fortsette å betale for medlemskapet ditt,
da «Personen Du Fortjener» sannsynligvis vil dukke opp snart.
Teknologiske løsninger for å
finne kjærlighet
Løftet om avansert teknologi
utgjør det tredje viktige språkmønsteret i datingapper. Ved å fremheve
sorteringsprosesser, matchmaking-algoritmer og tekniske muligheter,
posisjonerer disse appene seg som teknologiske løsninger på utfordringene med å
finne kjærlighet.
Den teknologi-språklige logikken tilbyr et optimistisk og nesten magisk
perspektiv, og presenterer algoritmer som verktøy som forbedrer brukerens evne
til å navigere i det store utvalget av potensielle partnere.
Bare vent og betal
Datingapper etablerer et
bilde av kjærlighet ved å adressere brukernes utfordringer og ved å tilpasse seg
eksisterende språkmønstre med tilhørende logikker. De tilbyr så å veilede brukerne mot deres ideelle match
ved å referere til den omfattende poolen av kandidater tilgjengelig nå eller i
nær fremtid. Appene hevder at deres matchmaking-teknologi og algoritmer vil
finne «Den Ene» for deg.
Undertemaet om å ha én sjelevenn og én utvalgt,
sammenfaller med undertemaet om en stor pool av potensielle kandidater, noe som
bidrar til frykten for å gå glipp av en potensiell match.
Annonse
I mellomtiden må du
bare vente – og bidra med noen dollar til Tinder, Happn, Hinge, Plenty of Fish,
OkCupid eller en av de andre datingappene fra USAs selskap Match Group.
Pettersen, L. and Karlsen, F. 2024. «Strategic Communication in Digital Ecosystems: A Critical Discourse Analysis of Dating Applications» in Strategic Communication – Contemporary Perspectives. Cappelen Damm.