Selvsagt er helbredelse fortsatt det primære for legene, men samtidig er det etisk likestilt å sørge for en god måte å dø på, skriver innleggsforfatteren.(Illustrasjon: Shutterstock / NTB)
Debatten om dødshjelp handler ikke om retten til å drepe
DEBATT: For 50 år siden kom abortloven. Nå har turen kommet for aktiv dødshjelp
Ole PederKjelstadliPensjonert lektor
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Dette er et svar på et innlegg skrevet av Bjørn Hofmann som kan leses her:
Hva skal til for at vi skal kunne ta noens liv i Norge, spør
professor Bjørn Hofmann. Dette er en merkelig problemstilling. I Norge er det
selvsagt ikke tillatt å ta noens liv, og det er vel heller ikke mange som
arbeider politisk for å legalisere det å ta noens liv.
Hvordan er det mulig at en professor i medisinsk etikk og
filosofi kan befinne så langt ute i isødet i debatten om legalisering av
frivillig, selvbestemt livsavslutning?
Minner om abortdebatten
Hofmann presiserer at vi må ha veldig gode grunner for å
drepe med dødshjelp. Dødshjelpdebatten i Norge handler ikke om retten til å
drepe. Hofmanns argumentasjon bringer erindringer om debatten og påfølgende
retten til abort som ble vedtatt i Norge i 1964.
Gravide kvinner kunne da søke en nemnd om å få gjennomført
abort, en rett som ble lovfestet fra 1975. I 1978 fikk kvinnen selv rett til å
avgjøre om hun ville avbryte svangerskapet.
Skjuler seg bak den hippokratiske ed
Til å være det mest naturlige i verden, er det likevel mye
tabu og forknytte holdninger til døden. Særlig viker politikerne og
helsepersonell når temaet hjelp til livsavslutning dukker opp. De skjuler seg
bak den hippokratiske ed, også kjent som legeløftet, og fremhever særlig det at
legen skal helbrede, lindre og trøste. Eden har imidlertid endret innhold
underveis til dagen Norge.
Annonse
Den opprinnelige eden la vekt på at legen ikke skulle gi noe
dødelig legemiddel til noen eller gi råd om noe slikt. På samme måte skulle
legen heller ikke gi noen kvinne fosterfordrivende middel.
Det er viktig for vår trygghet at vi vet at hjelpeapparatet
står klar når vi trenger det. Det er imidlertid mange i helsevesenet i Norge
som klamrer seg til at ressursene må brukes på livshjelp og ikke dødshjelp.
I Läkartidningen 2016 skriver 10 medisinske professorer om
selvvalgt livsavslutning. De viser til at i Oregon har selvvalgt frivillig
livsavslutning vært tillatt siden 1997. Mot bakgrunn av fakta og erfaringer fra
Oregon anser de at spørsmålet om pasienters rettigheter i livets terminalfase –
inklusive retten til sjølvalgt livsavslutning – bør utredes i Sverige.
I Belgia etter 2002 kan en kompetent og velinformert voksen
person ved uutholdelig lidelse i en terminal fase be om dødshjelp på bestemte
vilkår.
I Nederland ble kampen for palliativ (lindrende) pleie og
eutanasi tatt i ulike bevegelser mens de i Belgia har gått hånd i hånd. Kampen
for bedre palliativ pleie og eutanasi i Belgia kom altså samtidig og hadde
sterk støtte i befolkningen. De første initiativene for bedre palliativ pleie
kom fra tilhengere av selvvalgt eutanasi.
California
Medical Association
Nå har
California Medical Association endret syn. Valget om å hjelpe noen til å
dø er et personlig valg mellom lege og pasient, heter det nå. Og det er
bakgrunnen for at foreningen nå har endret holdning, sier president i
California Medical Association, Dr. Luther Cobb.
Annonse
En annen representant fra legeforeningen, Ted Mazer fra San
Diego var tidligere sterk motstander av legeassistert selvmord, men holdningene
hans endret seg etter å ha erfart hvordan lindrende behandling ikke har vært
godt nok for enkelte pasienter, samt måten hans foreldre og svigerforeldre døde
på.
Derfor håper jeg at Hoffmann også med tiden kan komme til samme konklusjon.
Og at det er retten til en verdig død definert av pasienten som bør
grunnlovfestes.
Helbredelse og en god død er etisk likestilt
Legaliseringen av dødshjelp var etisk, politisk og
finansielt koblet sammen med utviklingen av den palliative (lindrende) pleien.
Selvsagt er helbredelse fortsatt det primære for legene, men samtidig er det
etisk likestilt å sørge for en god måte å dø på.
Dette viser at legeassistert
selvmord altså kan være en naturlig del av palliativ pleie, og det er etisk
riktig av en lege å hjelpe en lidende, dødssyk pasient på en best mulig måte
når nok er nok.
For 50 år siden kom abortloven. Nå har turen kommet for
aktiv dødshjelp. Min visjon er et samfunn hvor legevitenskap og sykepleie i
positivt samspill med etikere og lovgivere kan skape et samfunn hvor alle
mennesker kan gå døden i møte, med visshet om at det vil åpnes en vei ut av
meningsløs lidelse når nettopp dette er vårt høyeste ønske.
Det viktigste resultatet av en lovgivning som tillater en
eller annen form for hjelp til livsavslutning under kontrollerte former, er at
det gir sinnsro. For da vil alle som aldri kommer til å benytte seg av den likevel vite at
den eksisterer som en mulighet til å få hjelp om situasjonen blir
uutholdelig.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?