Veiprising kan bidra til å bevisstgjøre bilistene når kjørelengden har direkte påvirkning på hvor mye de må betale, skriver innsenderne.Bildet er fra en demonstrasjon mot bompenger, utenfor Stortinget.(Foto: Terje Pedersen / NTB)
Veiprising er mer rettferdig enn bompenger, mener noen vi spurte - slik fungerer det
KRONIKK: Dersom politikerne går for veiprising, vil teknologien raskt kunne være på plass i alle kjøretøy i Norge.
PetterArnesenSeniorforsker i SINTEF
Ola MartinLykkjaUtviklingssjef i Q-Free
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Bompenger er ment å kompensere
for kostnader med veiutbygging, kollektivtilbud, luftforurensning, støy,
slitasje på veiene, kø og ulykker. I tillegg er det et politisk mål å begrense
trafikkveksten i byene.
Men bompenger oppleves
ofte urettferdig, særlig av dem som bor like ved en bomstasjon. Og stikk i
strid med ønsket utvikling, så vokser trafikken i byene.
Myndighetene vurderer
derfor veiprising som et alternativ til bompenger. For tiden går debatten i
Oslo.
Bedre bilde av belastningen
Prinsippet med
veiprising er at du betaler etter hvor mye du bruker veien. En GPS-sender i
bilen registrerer hvor langt man har kjørt og rapporterer tilbake et fakturagrunnlag.
Ingen liker tanken på at myndighetene til enhver tid vet hvor vi befinner oss.
Veinettet kan også deles
inn i ulike prissoner, med høyere takster i trafikkutsatte områder. På den
måten gir veiprising et bedre bilde av hvordan bilbruken belaster samfunnet med
slitasje og forurensning.
Et argument mot
veiprising har vært personvernet. Ingen liker tanken på at myndighetene til
enhver tid vet hvor vi befinner oss.
Men ved veiprising er
det kun antall kilometer kjørt i ulike soner som rapporteres fra bilen. Detaljer
om hvor og når du har kjørt, blir ikke sendt, men lagres trygt i bilen slik at
bare brukeren har tilgang, en såkalt tykk klient. Og når regningen er gjort
opp, slettes alle data.
På den måten er
personvernet sterkere enn med dagens bomstasjoner som registrerer hvor du
kjører og til hvilket tidspunkt.
For å sjekke at alle
biler er utstyrt med en veiprisingsbrikke, må det imidlertid settes opp
kontrollstasjoner langs veien, men langt færre enn dagens bomstasjoner. Kun når
brikke og kjøretøy ikke stemmer overens, eller hvis brikken mangler, slår
kontrollstasjonen alarm til veiprisingssentralen.
Kjøretøy som har alt
i orden, blir hverken registrert eller fotografert, slik alle blir i dagens
bomstasjoner.
Hvor effektiv veiprising
blir som trafikkstyringsmiddel avhenger selvfølgelig av avgiftspolitikken, men
også hvordan det faktisk iverksettes. Noen land i Europa har innført versjoner
av veiprising for tungtransporttrafikken, men disse egner seg dårlig for vanlige
biler.
Vi trenger derfor mer
kunnskap om hvordan teknologien kan gi størst nytte og effekt på samfunnet. Men
vi er overbevist om at veiprising kan bidra til å bevisstgjøre bilistene når
kjørelengden har direkte påvirkning på hvor mye de må betale.
Tester ny brikke i høst
I disse dager tester Sintef,
Statens vegvesen og teknologiselskapene Q-Free og Skyttel en helt ny brikke for
veiprising. Brikken er utviklet av Q-Free, og skal kunne brukes i mange år på
batteri uten strømledning.
Pilotprosjektet
kjøres i Trondheim høsten 2025, og om politikerne vil, blir kan bomringer være
historie om kort tid.
Interessekonflikt: Ola Martin Lykkja er utviklingssjef i Q-Free. Q-Free er et teknologiselskap som leverer teknologi blant annet for innkreving av betaling ved veiprising (Kilde: Wikipedia)
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?