På Norsk Folkemuseum finner vi dokumentasjon på hvordan luciafeiringa kom til Norge, skriver folklorist Ida Tolgensbakk.(Foto: Stian Lysberg Solum / NTB)
Når begynte vi egentlig å gå i Lucia-tog?
POPULÆRVITENSKAP: Her er fortellingen om hvordan luciafeiringa kom til Norge.
IdaTolgensbakkFolklorist og førstekonservator, stiftelsen Norsk Folkemuseum
Luciaopptogene som
skrider gjennom norske skoler, barnehager og forsamlingshus, hvitkledd med lys
i hår. Vi har vel alle opplevd dem? De har blitt selvfølgelige innslag på
førjulsprogrammet. Men det har de ikke vært særlig lenge.
Nye tradisjoner dannes hele tiden
I jula er det viktig
for mange å «følge tradisjonene». Vi tar fram gammeldags mat, baker
besteforeldres kaker og gjør slik vi tror det alltid har vært gjort. Men nye
tradisjoner dannes praktisk talt hele tida, og mens noen av julas innslag
virkelig er veldig gamle, er andre helt nye. Folklorister forsøker å forstå
tradisjonene.
Det er interessant
både hvordan de oppstår, hvordan de sprer seg – og eventuelt hvordan gamle
tradisjoner forkastes. Dessverre er det ofte slik at kulturhistorisk
dokumentasjon settes i gang først når en praksis er på høyden av sin
popularitet, eller kanskje helst når en tradisjon har vært oppfatta å være på
hell.
Lucia-kilden i skuff 7
Ofte vet vi mindre om
hva som skjer når en tradisjon er ny. Men når det gjelder akkurat luciaopptogene
har vi en helt nydelig kilde til hvordan det hele skjedde.
For mine moderne øyne er det spesielt snodig at det fortelles at luciaopptog kunne være innslag i familiegudstjenesten på julaften.
På Norsk Folkemuseum
har vi Norsk etnologisk gransking (NEG)s arkiv, og i skuff 7, prosjekt 126
finner vi samtidsdokumentasjon av hvordan luciafeiringa kom til Norge.
I desember 1978
sendte nemlig arkivar Anne Swang Moestue ut ei såkalt spørreliste, en
spørreundersøkelse sendt per post til arkivets mange kontakter i hele Norge. Temaet
var «Lucia-opptog».
Det kom inn 78 svar,
fra nesten hele Norge. Av disse var det minst 30 som svarte at de ikke kjente
til luciaopptog der de bodde. Med andre ord: på det tidspunktet var
luciaopptogene ennå ikke fast etablert i Norge.
En av de som svarte
fra Aust-Agder skrev at «Vi er for langt på landet – opptoga har ikkje rokke
opp til oss», men at nede i nærmeste by «ser eg av avisene at dei høgtidar». Ikke
minst var det ganske mange som uttrykte klar skepsis til dette påfunnet.
En meddeler fra
Buskerud forteller at hen «har sett det bare en gang og da synes jeg at det var
noe tamt». En fra Sogn og Fjordane svarer at hen ikke har hørt noe om
luciaopptog lokalt, og fortsetter: «Ein må og hugse på at Fjærland ligg heilt
isolert, utan noko samband med omverda. Det kan også vera ein fyremun, etter
som ein ser det».
Godt å bo avsides til
når nymotens fjas er på vei!
Starta i Sverige
Den moderne
luciafeiringa oppsto i Sverige rundt 1900, og vi vet at det var derfra
luciaopptogene kom til oss. Blant pådriverne var aviser og frivillige
organisasjoner som etter svensk forbilde satte i gang lucia-missekåringer og
offentlige opptog i etterkrigstida.
Av svarene i arkivet
forstår man at luciatradisjonen i begynnelsen må virka fremmed. Her det jeg som
forsker synes det blir spennende, for hvordan finner folk ut av hvordan man
gjør nye tradisjoner, helt konkret?
Annonse
Medienes reportasjer
fra Sverige må ha vært god inspirasjon. En annen var Vera Mollands ekstremt
populære bok Helg og høytid i hjemmet, utgitt første gang i 1959. Der
gir Molland framgangsmåten for hvordan en luciafrokost kunne foregå i etterkrigstidas
kjernefamilie. Likevel var det mange sider ved luciatradisjonen som var uklar i
1978. For eksempel:
Når skal man egentlig gå Lucia?
Da arkivet sendte ut
spørrelista si, spurte de rett ut om luciaopptog ble arrangert før eller etter
jul. Og – noe overraskende kanskje – er det mildest talt stor variasjon. Allerede
30. november ble det invitert til julesvømming med Lucia på Romsås bad.
Nye juletradisjoner
som innføres, må finne plassen sin i den allerede ganske travle og omfattende
halvannen måneds perioden som advent og jula utgjør. På Romsås i 1978 syntes
man det passa bra å ha Lucia sammen med en annen juleskikkelse – nissen. Da
bidro luciaopptoget med lys og sang, og julenissen med gaver til barna.
Dette er ikke det
eneste tilfellet vi finner av kreativ plassering av Lucia. De som svarte på Norsk etnologisk gransknings spørsmål forteller at de hadde vært med på luciaopptog i forbindelse med julegrantenning
i borettslag, åpning av julegater – eller på juletrefester på nyåret. For mine
moderne øyne er det spesielt snodig at det fortelles at luciaopptog kunne være
innslag i familiegudstjenesten på julaften.
Da Halloween var nytt
i Norge for et tiår eller to siden, så vi et liknende fenomen med usikkerhet om
tidspunkt. Rundt omkring i norske hjem, skoler, på FAU-møter og i lokale
Facebookgrupper har det vært utallige diskusjoner om når man egentlig skal gå knask-eller-knep.
Kultur er i kontinuerlig endring.
I mitt lokalmiljø i
Groruddalen i Oslo var det for eksempel forsøk på å legge Halloween til lørdagen
nærmest 31. oktober, slik at ungene ikke var for seint oppe dagen før en
skoledag. I begynnelsen kunne altså Lucia dukke opp hvitkledd og med lys i hår
fra 30. november til godt ut i januar. I dag ser det ut til at begge disse nye
tradisjonene har blitt trygt datoplasser.
Når noe nytt
tradisjonaliseres
Annonse
Kultur er i
kontinuerlig endring. Kollektivt og gradvis velger vi sammen ut noe til den markerte,
opphøyde, og samtidig selvfølgeliggjorte posisjonen det er å være tradisjon.
Lucia ble altså først møtt med noe skepsis, og en del forvirring. Litt
etter litt vente folk seg til henne.
Luciafeiringer ble
mer standardiserte og enhetlige, og gikk – som så mange andre ting – til slutt
fra å være nye og fremmede til å være gamle og kjente praksiser.