En misforstått oppfatning blant mange er at treningen må være hard for at treningskvaliteten skal være god, skriver artikkelforfatterne.(Illustrasjonsfoto: Shuterstock / NTB)
Hva er egentlig treningskvalitet?
POPULÆRVITENSKAP: Når våre idrettshelter blir spurt om hva som er årsaken til deres suksess, er det to ting som ofte blir fremhevet: Mye trening og høy kvalitet på treninga. Mens treningsmengde enkelt kan måles i form av timer, kilometer og antall økter, er treningskvalitet et langt mer diffust begrep. Hva er egentlig treningskvalitet?
ThomasHaugenProfessor, Høyskolen Kristiania
Silvana BucherSandbakkFørsteamanuensis, NTNU
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og populærvitenskap
Begrepet
«kvalitet» stammer fra det latinske ordet qualis, som kan oversettes til
«hvordan».
Treningskvalitet omhandler hvordan treninga gjennomføres. Selv om
treningskvalitet er vanskelig å måle, kan det vurderes ut ifra en angitt
standard. Innenfor trening vil det være naturlig å bruke toppidrettsutøvere som
referanse for hva som er høy treningskvalitet.
De siste årene har forskere fra
Høyskolen Kristiania og NTNU analysert et stort antall treningsdagbøker og intervjuet
en rekke av våre beste utøvere og trenere for å få innsikt i deres treningsprosess. Basert på disse dataene har vi forsøkt å definere treningskvalitet, beskrive
faktorer som påvirker treningskvalitet, og foreslå tiltak for hvordan det kan
videreutvikles.
Treningskvalitet
har ulike dimensjoner
Utøvere, trenere og
støtteapparat har forskjellige tilnærminger til treningsarbeidet gjennom sine
respektive roller, og det er naturlig at de har varierende oppfatninger om hva
treningskvalitet er.
Trenere har et helhetlig perspektiv på treningsprosessen, noe
som blant annet omfatter å definere målsettinger, planlegge trening ut ifra idrettens
krav og utøverens kapasitet, anvende generelle treningsprinsipper, samt forberede,
gjennomføre og evaluere treningsøkter på kort og lang sikt.
De beste
utøverne har gjerne et mer reduksjonistisk perspektiv på treningsprosessen og fokuserer
mest på det som skjer «her og nå». De er i høyeste grad «til stede» og fokuserer
på tekniske/mentale arbeidsoppgaver og styring av intensitet underveis i de
daglige treningsøktene, samt å få i seg næring, dusje og skifte til tørt tøy i
etterkant.
Disse dimensjonene knyttet til
treningskvalitet er komplementære og nødvendige for at treningskvaliteten
totalt sett skal bli optimal.
Annonse
Hva
påvirker treningskvalitet?
Treningskvaliteten påvirkes av
et komplisert samspill mellom en rekke sammenvevde variabler. Utøverens
personlighet og særegenheter har stor betydning, slik som modenhet, motivasjon,
treningserfaring, prestasjonsnivå, trenings- og restitusjonsstatus, samt
familie-, studie- og jobbsituasjon. Men treningskvaliteten påvirkes også av
trenerens kunnskap og pedagogiske ferdigheter, treningsmiljø, støtteapparat, treningsfasiliteter,
vær/klima og utstyr.
Interaksjonen
mellom trener og utøver representerer selve kjernen i kvalitetsarbeidet. Her foretas
kontinuerlige vurderinger, beslutninger og tilpasninger i treningen basert på trenerens
observasjoner, utøverens sanseoppfatninger og analyser av fysiologiske,
tekniske, og taktiske faktorer.
Høy treningskvalitet kan kun oppnås direkte
gjennom utøveren, men trenere og støtteapparat kan påvirke indirekte gjennom
tiltak rettet mot utøveren.
Økter
har ulike hensikter
En
misforstått oppfatning blant mange er at treningen må være hard for at
treningskvaliteten skal være god. De fleste toppidrettsutøvere har imidlertid langt
flere belastningslette enn belastningstunge økter. Blant utholdenhetsidretter
er det for eksempel vanlig at 80-90 prosent av treningstiden utføres på lav
intensitet i form av rolige langturer, mens 10-20 prosent gjøres på moderat til
høy intensitet, gjerne i form av intervalløkter.
Dersom de rolige øktene går
for fort, blir man ikke nok restituert til den neste intervalløkten, og treningskvaliteten
vil over tid bli dårligere. De fleste intervalløktene gjennomføres dessuten kontrollert,
og sjelden til utmattelse, for å sikre kontinuitet i treningen. For å kontrollere
at øktene gjennomføres i henhold til intensjonen, foretas kontinuerlige
målinger av puls, laktat, fart/watt og lignende. Dette sikrer at intensiteten
blir optimal og hever kvaliteten totalt sett.
Annonse
Hvordan videreutvikle
treningskvalitet?
Treningskvalitet
kan hele tiden forbedres gjennom læring og høsting av erfaringer. Denne
nysgjerrigheten kjennetegner både trenere og utøvere med suksess. Selv om de
ulike trinnene i treningsprosessen (f.eks. planlegging, gjennomføring og
evaluering) repeterer hverandre, har suksessfulle prestasjonsmiljøer etablert
en kultur hvor det er en kontinuerlig søken etter forbedringer i alle ledd.
Det
gjelder å redusere tilfeldighetene til et minimum. Planer er aldri hugd i
stein, de kan hele tiden endres basert på ny informasjon og hvordan utøveren
føler seg underveis.
En stor del av de norske
idrettsframgangene kan tilskrives samspillet mellom Olympiatoppen og dyktige
trenere ved toppidrettsgymnaser, klubber og særforbund. En kjerneoppgave i
dette samspillet er nettopp å heve kvaliteten på det daglige treningsarbeidet
og tilrettelegge for at gode utøvere og trenere kan lære av hverandre innad og
på tvers av idretter. Men også mosjonister kan forbedre sin egen treningskvalitet
ved å trene med bedre utøvere og oppsøke kunnskap og kompetansepersoner i
nærmiljøet.
Referanser:
Bucher Sandbakk S, Walther J, Solli GS, Tønnessen E, Haugen T. Training
quality - what is it and how can we improve it? Int J Sports Physiol Perform.
2023;18(5):557-560.
Haugen
T, Tonnessen E, Bucher Sandbakk S, Sandbakk O. Training quality - an unexplored
domain within sport science. Int J Sports Physiol Perform. 2023;18(3):221-222.