VR-briller og video ga studenter bedre kunnskap om hva som skal til for å gjøre det bra på eksamen, ifølge forfatteren.
(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Med dette verktøyet kan du forberede deg bedre til eksamen
POPULÆRVITENSKAP: Bruk av VR-briller og eksempelvideoer gjorde studentene tryggere og bedre faglig forberedt til eksamen.
Ferske studenter har liten eller ingen erfaring med muntlig
eksamen. Mange gruer seg derfor til denne eksamensformen. Etter hvert som de
får erfaring, er vår opplevelse at studentene ser nytteverdien av muntlig
eksamen, og liker eksamensformen bedre og bedre.
Til tross for den positive utviklingen, opplever vi at studentene
har begrenset forståelse for hva som kreves for å få de ulike karakterene. Skal
studentene lykkes, må vi gi dem innblikk i hva som kreves av kunnskap og
kommunikasjonsferdigheter for å få for eksempel en A, B, eller C.
I tillegg må studentene få enda bedre innsikt i egne prestasjoner.
Vi gjennomførte derfor et prosjekt for å undersøke hvordan VR-briller kan
brukes som et hjelpemiddel for studenter til å forberede seg til muntlig
eksamen.
Til tross for den positive utviklingen, opplever vi at studentene har begrenset forståelse for hva som kreves for å få de ulike karakterene
Vi spilte inn videoer som viste besvarelser på karakter A, C og F.
Videre laget vi en video som viste studentene hvor og hvordan den tredelte
muntlige eksamenen foregår.
Problemstillingene som prosjektet søkte å besvare var:
- Kan demonstrasjonsvideoer vist med VR-briller gjøre
studentene bedre forberedt til muntlig eksamen?
- Kan VR-briller i undervisning og arbeidskrav
bidra til økt kunnskap og kommunikasjonsferdigheter på muntlig eksamen?
Vi målte effekten gjennom prøveeksamen og kunnskapstest
Problemstillingene ble undersøkt ved at studentene på emnet «Motiverende
kommunikasjon» ble delt i to grupper. En gruppe gjennomførte første halvdel
av emnekurset med tradisjonell undervisning. Den andre studentgruppen fikk i
samme periode undervisning ved bruk av VR-briller.
For å måle effekten av VR-briller, avsluttet vi perioden med en
kunnskapstest (multiple choice) og en muntlig prøveeksamen i emnet.
Målet var å se om bruk av VR-briller hadde en positiv effekt på
tilegnet kunnskap, kommunikasjonsferdigheter og eksamensresultat ved muntlig prøveeksamen.
I andre halvdel av emnekurset ble rollene snudd slik at gruppen
som hadde hatt tradisjonell undervisning fikk undervisning med VR-briller, mens
gruppen som hadde hatt VR-undervisning fulgte tradisjonell undervisning.
Resultatene fra muntlig prøveeksamen ble vurdert opp mot ordinær
muntlig eksamen i emnekurset for å se om forskjellen på nivået fra prøveeksamen
var utlignet ved ordinær muntlig eksamen.
Studentene fikk mengdetrening og ble bedre forberedt
Muntlig prøveeksamen er tids- og ressursomfattende, men VR-brillene
med forhåndsinnspilte videoer bidro til at studentene kunne øve og reflektere
utenfor tradisjonell undervisningstid. Dette gjorde at de kunne opparbeide seg
de ferdighetsmålene som var satt i emnet og møte bedre forberedt til muntlig
eksamen.
Prosjektet bidro til individuell læring i større grad enn det
plenumundervisning kan legge til rette for. Læringsaktiviteten fremmet aktiv
deltakelse og læring utenfor undervisningstid.
Demonstrasjonsvideoene virket som en fasit på hva studentene burde
etterstrebe for å kunne oppnå et godt eksamensresultat, og med dette også oppnå
ferdighetsmålene som ligger til emnet.
Mengden ferdighetstrening økte sett i forhold til tidligere
emnegjennomføringer, hvilket er essensielt for å kunne lykkes med ferdighetsmål,
særlig innen kommunikasjonsemner som «Motiverende kommunikasjon».
Bruk av VR-undervisning var populært blant studentene
Undervisning med bruk av VR-briller var frivillig, men de fleste
studentene møtte, hvilket kan indikere at studentene så på tilbudet som
verdifullt.
Hver studentgruppe hadde tre økter med VR-undervisning. I den
første gruppeundervisningen så de alle demonstrasjonsvideoene og satte karakter
individuelt.
Deretter sammenliknet de karaktersettingen i gruppen og kom til en
felles enighet om hva som gjorde de forskjellige intervjuene til en A, C og
F-besvarelse.
Avslutningsvis gjorde de rede for hvilke teknikker innen emnet motiverende
kommunikasjon som ble benyttet i de ulike intervjuene. Dette var for å
gjøre studentene med bevisste på hvor, hvordan og når de ulike teknikkene bør
benyttes.
I den andre gruppeundervisningsøkten hadde studentene med seg et
motiverende intervju på 8 minutter spilt inn på mobiltelefonen. Studentene valgte
ut A eller C-besvarelsen som referansepunkt. Etter å ha sett referansevideoen så
studentene sitt eget motiverende intervju og sammenliknet mot referansevideoen.
De benyttet sjekkliste for teknikker innen emnet motiverende kommunikasjon.
I den tredje og avsluttende undervisningsøkten kunne studentene
fritt velge hvilke demonstrasjonsvideoer de ville se. Dette var siste
forelesning før eksamen. Målet var at studentene skulle ha en fersk påminnelse
om hvordan et motiverende intervju bør gjennomføres, samt at de på ny kunne se
videoen som demonstrerte selve eksamensgjennomføringen.
Bruk av VR-undervisning og muntlig prøveeksamen bidro til:
- at læringsutbytte, undervisning og vurdering
hang godt sammen
- en undervisningsform som bidro til at
studentene møtte bedre forberedt til eksamen
- rom for selvevaluering og selvrefleksjon
- større grad av gruppearbeid, veiledning og
individuelt arbeid
- for første gang i emnets historie så møtte
alle studenter til eksamen
- ingen lot være å møte opp grunnet stress/angst
som rapportert tidligere
- laveste karakter på ordinær eksamen var D og
ingen strøk – dette er det historisk sett beste resultatet for muntlig eksamen
i dette emnet
- studentene rapporterte stort læringsutbytte av
VR-undervisning og tydelighet på hva som ville kreves av dem på eksamen
Opplegget ga gode resultater
Sammenlikning av resultater fra prøveeksamen og ordinær muntlig
eksamen viste at 24 studenter gikk opp minst en karakter, 18 studenter fikk
samme karakter på begge gjennomføringer, og 6 studenter gikk ned en karakter
eller mer.
Forelesere på emnet opplevde at VR-undervisning og prøveeksamen
førte til mer virkelighetsnær undervisning, og større forståelse for hvordan en
selv fremstår når en formidler kunnskap i en muntlig kontekst.
Når studentene vurderte dette opp mot referanser, fikk de enda
bedre innsikt i egen kunnskap og kommunikasjonsferdigheter. Vi mener dette
beriket undervisningen, og at det skapte en enda tydeligere rød tråd mellom
læringsutbytter, undervisning og eksamensform.
VR-brillene og
demonstrasjonsvideoene bidro til økt
forståelse av behovet for å jobbe jevnt og trutt med emnet.
Vi vil gjerne høre fra deg!
TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på denne artikkelen. Eller spørsmål, ros eller kritikk? Eller tips om et viktig tema vi bør dekke?