VR-briller og video ga studenter bedre kunnskap om hva som skal til for å gjøre det bra på eksamen, ifølge forfatteren.

Med dette verktøyet kan du forberede deg bedre til eksamen

POPULÆRVITENSKAP: Bruk av VR-briller og eksempelvideoer gjorde studentene tryggere og bedre faglig forberedt til eksamen.

Publisert

Ferske studenter har liten eller ingen erfaring med muntlig eksamen. Mange gruer seg derfor til denne eksamensformen. Etter hvert som de får erfaring, er vår opplevelse at studentene ser nytteverdien av muntlig eksamen, og liker eksamensformen bedre og bedre.

Til tross for den positive utviklingen, opplever vi at studentene har begrenset forståelse for hva som kreves for å få de ulike karakterene. Skal studentene lykkes, må vi gi dem innblikk i hva som kreves av kunnskap og kommunikasjonsferdigheter for å få for eksempel en A, B, eller C.

I tillegg må studentene få enda bedre innsikt i egne prestasjoner. Vi gjennomførte derfor et prosjekt for å undersøke hvordan VR-briller kan brukes som et hjelpemiddel for studenter til å forberede seg til muntlig eksamen. 

Til tross for den positive utviklingen, opplever vi at studentene har begrenset forståelse for hva som kreves for å få de ulike karakterene

Vi spilte inn videoer som viste besvarelser på karakter A, C og F. Videre laget vi en video som viste studentene hvor og hvordan den tredelte muntlige eksamenen foregår.

Problemstillingene som prosjektet søkte å besvare var:

  • Kan demonstrasjonsvideoer vist med VR-briller gjøre studentene bedre forberedt til muntlig eksamen?
  • Kan VR-briller i undervisning og arbeidskrav bidra til økt kunnskap og kommunikasjonsferdigheter på muntlig eksamen?

Vi målte effekten gjennom prøveeksamen og kunnskapstest

Problemstillingene ble undersøkt ved at studentene på emnet «Motiverende kommunikasjon» ble delt i to grupper. En gruppe gjennomførte første halvdel av emnekurset med tradisjonell undervisning. Den andre studentgruppen fikk i samme periode undervisning ved bruk av VR-briller.

For å måle effekten av VR-briller, avsluttet vi perioden med en kunnskapstest (multiple choice) og en muntlig prøveeksamen i emnet.

Målet var å se om bruk av VR-briller hadde en positiv effekt på tilegnet kunnskap, kommunikasjonsferdigheter og eksamensresultat ved muntlig prøveeksamen.

I andre halvdel av emnekurset ble rollene snudd slik at gruppen som hadde hatt tradisjonell undervisning fikk undervisning med VR-briller, mens gruppen som hadde hatt VR-undervisning fulgte tradisjonell undervisning.

Resultatene fra muntlig prøveeksamen ble vurdert opp mot ordinær muntlig eksamen i emnekurset for å se om forskjellen på nivået fra prøveeksamen var utlignet ved ordinær muntlig eksamen.

Studentene fikk mengdetrening og ble bedre forberedt

Muntlig prøveeksamen er tids- og ressursomfattende, men VR-brillene med forhåndsinnspilte videoer bidro til at studentene kunne øve og reflektere utenfor tradisjonell undervisningstid. Dette gjorde at de kunne opparbeide seg de ferdighetsmålene som var satt i emnet og møte bedre forberedt til muntlig eksamen.

Prosjektet bidro til individuell læring i større grad enn det plenumundervisning kan legge til rette for. Læringsaktiviteten fremmet aktiv deltakelse og læring utenfor undervisningstid.

Demonstrasjonsvideoene virket som en fasit på hva studentene burde etterstrebe for å kunne oppnå et godt eksamensresultat, og med dette også oppnå ferdighetsmålene som ligger til emnet.

Mengden ferdighetstrening økte sett i forhold til tidligere emnegjennomføringer, hvilket er essensielt for å kunne lykkes med ferdighetsmål, særlig innen kommunikasjonsemner som «Motiverende kommunikasjon».

Bruk av VR-undervisning var populært blant studentene

Undervisning med bruk av VR-briller var frivillig, men de fleste studentene møtte, hvilket kan indikere at studentene så på tilbudet som verdifullt.

Hver studentgruppe hadde tre økter med VR-undervisning. I den første gruppeundervisningen så de alle demonstrasjonsvideoene og satte karakter individuelt.

Deretter sammenliknet de karaktersettingen i gruppen og kom til en felles enighet om hva som gjorde de forskjellige intervjuene til en A, C og F-besvarelse.

Avslutningsvis gjorde de rede for hvilke teknikker innen emnet motiverende kommunikasjon som ble benyttet i de ulike intervjuene. Dette var for å gjøre studentene med bevisste på hvor, hvordan og når de ulike teknikkene bør benyttes.

I den andre gruppeundervisningsøkten hadde studentene med seg et motiverende intervju på 8 minutter spilt inn på mobiltelefonen. Studentene valgte ut A eller C-besvarelsen som referansepunkt. Etter å ha sett referansevideoen så studentene sitt eget motiverende intervju og sammenliknet mot referansevideoen. De benyttet sjekkliste for teknikker innen emnet motiverende kommunikasjon.

I den tredje og avsluttende undervisningsøkten kunne studentene fritt velge hvilke demonstrasjonsvideoer de ville se. Dette var siste forelesning før eksamen. Målet var at studentene skulle ha en fersk påminnelse om hvordan et motiverende intervju bør gjennomføres, samt at de på ny kunne se videoen som demonstrerte selve eksamensgjennomføringen.

Bruk av VR-undervisning og muntlig prøveeksamen bidro til:

  • at læringsutbytte, undervisning og vurdering hang godt sammen
  • en undervisningsform som bidro til at studentene møtte bedre forberedt til eksamen
  • rom for selvevaluering og selvrefleksjon
  • større grad av gruppearbeid, veiledning og individuelt arbeid
  • for første gang i emnets historie så møtte alle studenter til eksamen
  • ingen lot være å møte opp grunnet stress/angst som rapportert tidligere
  • laveste karakter på ordinær eksamen var D og ingen strøk – dette er det historisk sett beste resultatet for muntlig eksamen i dette emnet
  • studentene rapporterte stort læringsutbytte av VR-undervisning og tydelighet på hva som ville kreves av dem på eksamen

Opplegget ga gode resultater

Sammenlikning av resultater fra prøveeksamen og ordinær muntlig eksamen viste at 24 studenter gikk opp minst en karakter, 18 studenter fikk samme karakter på begge gjennomføringer, og 6 studenter gikk ned en karakter eller mer.

Forelesere på emnet opplevde at VR-undervisning og prøveeksamen førte til mer virkelighetsnær undervisning, og større forståelse for hvordan en selv fremstår når en formidler kunnskap i en muntlig kontekst.

Når studentene vurderte dette opp mot referanser, fikk de enda bedre innsikt i egen kunnskap og kommunikasjonsferdigheter. Vi mener dette beriket undervisningen, og at det skapte en enda tydeligere rød tråd mellom læringsutbytter, undervisning og eksamensform. 

VR-brillene og demonstrasjonsvideoene bidro til økt forståelse av behovet for å jobbe jevnt og trutt med emnet.

Vi vil gjerne høre fra deg!

TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på denne artikkelen. Eller spørsmål, ros eller kritikk? Eller tips om et viktig tema vi bør dekke?

 

 

 

Powered by Labrador CMS